Infektion? Mögel?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Infektion? Mögel?

Inläggav JPbryggerhemma » onsdag 2019-11-27 19:15

Hej

Helt ny i forumet och helt ny ölbryggare.

Satte en sats (min andra i livet) igår kväll. På eftermiddagen idag, alltså mindre än 24 timmar senare, puttrar det på med en väldig fart i vattenlåset och jag ser att det är livligt i ölen. På toppen har bildats ett tjockt skum, som ”andas” i takt med bubblandet i låset. Säkert i sin ordning. Men, på skummet finns stora mörkbruna fläckar som inte ser nåt vidare ut. Det luktar jäst (typ jästa äpplen) ovanför vattenlåset. Det är svårt att ta tydliga bilder men jag bifogar en och hoppas att någon kan lugna mig och säga att det är normalt. Tyvärr känns det instinktivt som att något gått snett dock. Jag har varit noga med rengöring osv tycker jag.

Mvh
J
Bilagor
AEB4CD37-AB38-4758-8631-476537BC97C3.jpeg
AEB4CD37-AB38-4758-8631-476537BC97C3.jpeg (28.06 KiB) Visad 2521 gånger
JPbryggerhemma
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: onsdag 2019-11-27 18:57

Re: Infektion? Mögel?

Inläggav skyking » onsdag 2019-11-27 20:23

Tycker det ser lite ovanligt ut, men det är säkert inget att oroa sig för. Brunt jox brukar uppträda i skummet. För övrigt i min värld är mögel vitt/blått/grönt/svart så det passar inte in i bilden ändå.

Det som jag tycker är lite udda är att det kommit igång så snabbt och "våldsamt", men det kan bero på att du använt en pigg jäst och kanske har lite högre jästemperatur.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Infektion? Mögel?

Inläggav JPbryggerhemma » onsdag 2019-11-27 20:44

Hej

Tack för svar. Förra batchen kom också igång under första dygnet och ”svämmade över” i flera timmar. Det var skum och öl över hela golvet (hade vandrat igenom vattenlåset). Och nu är det riktigt nära att även denna omgång går samma öde till mötes då skummet växer snabbt och nu redan är långt upp i halsen. Båda är 4liter paketsatser med tydliga instruktioner. Den första en Stout från PGW och den nu aktuella lilla köksbryggeriets jul ale (mandarin). Båda har stått mörkt i rumstemp, ca 21 grader, men jag har sett att flaskorna nog ligger närmare 22-23 grader (trots att jag stängt av alla element). Har jag haft för mycket jäst kanske? Bara halva påser skulle användas och jag fick ju försöka uppskatta var hälften var.

Tack igen
J
JPbryggerhemma
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: onsdag 2019-11-27 18:57

Re: Infektion? Mögel?

Inläggav Djonk » torsdag 2019-11-28 01:14

Ser inte oroväckande ut. En halv påse räcker generellt till tre gånger så mycket öl, men du bör inte få några problem på grund av överdoseringen i sig. Byt ut vattenlåset mot en slang som du sticker ner i en flaska med vatten, sk. blow-off tube så slipper du översvämning och förlorar mindre öl.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Infektion? Mögel?

Inläggav Rotsac » torsdag 2019-11-28 15:38

På toppen har bildats ett tjockt skum, som ”andas” i takt med bubblandet i låset. Säkert i sin ordning. Men, på skummet finns stora mörkbruna fläckar som inte ser nåt vidare ut.


Jag tror inte att du ska oroa dig dig så här pass tidigt.


Är det där alltså en bild av jäskärlet, tagen ovanför den?

-Vad är det för något till vänster, som ser som om man har dragit upp en bit av en BIAB-påse...?
-Vad är det som ser ut som en BIAB-påse trädd över kanten på något runt?
-Vad är det för något som ser ut som något metallrör, som gör ned i ölet?
-Vad är det för något som ser ut som ett ljust metallrör till höger i bilden?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Infektion? Mögel?

Inläggav Rotsac » torsdag 2019-11-28 15:40

Rotsac skrev:
På toppen har bildats ett tjockt skum, som ”andas” i takt med bubblandet i låset. Säkert i sin ordning. Men, på skummet finns stora mörkbruna fläckar som inte ser nåt vidare ut.


Jag tror inte att du ska oroa dig dig så här pass tidigt.


Är det där alltså en bild av jäskärlet, tagen ovanför den?

-Vad är det för något till vänster, som ser som om man har dragit upp en bit av en BIAB-påse...?
-Vad är det som ser ut som en BIAB-påse trädd över kanten på något runt?
-Vad är det för något som ser ut som något metallrör, som gör ned i ölet?
-Vad är det för något som ser ut som ett ljust metallrör till höger i bilden?



Argh...!

Det är ännu en av dessa eländiga bilder som har tagits med en mobiltelefon som man har hållt i VERTIKALT läge, och sedan ej vridit bilden rätt:-(

Korrigerad bild.jpg
Korrigerad bild.jpg (57.87 KiB) Visad 2446 gånger
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 21 gäster