Mängd lakvatten per kilo malt?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Mängd lakvatten per kilo malt?

Inläggav sladdbarn » onsdag 2019-11-27 12:17

I beersmith som jag brukar använda så räknar den så snällt ut mängden mäsk- och lakvatten som jag behöver.
Mäskvattnet blir 2,7 liter per kilo malt + dödutrymmet i min grainfather.
Men om jag gör en suröl på 3,5% eller en stout på 10% så blir mängden lakvatten i förhållande till mängden malt väldigt olika.
Finns det en optimal mängd lakvatten per kilo malt?
sladdbarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 128
Blev medlem: torsdag 2012-11-01 13:33

Re: Mängd lakvatten per kilo malt?

Inläggav skyking » onsdag 2019-11-27 12:29

Vatten är väldigt billigt, även om du vattenbehandlar är det tämligen billigt. Finns alltså rätt lite skäl till att optimera mängden. Jag brukar räkna 2.5L/kg plus preboil-volymen. Sen dumpar jag överblivet vatten.

Annars bör formeln vara något liknande, men med annan faktor framför maltmängden, men notera att om du då missar och får för låg siffra så står du där utan lakvatten innan du lakat klart.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Mängd lakvatten per kilo malt?

Inläggav ekstedt » onsdag 2019-11-27 13:30

Håller med ovanstående talare om att det är ganska meningslöst att försöka minimera mängden uppvärmt lakvatten. Men inlägget nedan förklarar ändå hur man ska räkna:

https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 ... lymer.html
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Mängd lakvatten per kilo malt?

Inläggav sladdbarn » onsdag 2019-11-27 13:43

Ni missuppfattar mig.

Mängden mäskvatten som jag tappar i innan malten är alltid (x kg malt * 2,7 liter vatten) + vatten till dödutrymmet 3,4 liter.
Men lakvattnet som jag använder för att skölja ur sockret från malten kan bli väldigt olika.
Tex: i en stout som jag planerar att brygga så blir det 7 liter lakvatten till 5 kg malt, vilket känns lite?

Därför undrar jag om det finns en optimal mängd lakvatten per kg malt? Hoppas jag har uttryckt mig tydligare nu :)
sladdbarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 128
Blev medlem: torsdag 2012-11-01 13:33

Re: Mängd lakvatten per kilo malt?

Inläggav ekstedt » onsdag 2019-11-27 13:58

Jag missförstod i alla fall inte. Eller ja, det är fortfarande lite oklart vad du menar med "optimera".

Du läste inte mitt blogginlägg eller?
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Mängd lakvatten per kilo malt?

Inläggav sladdbarn » onsdag 2019-11-27 14:26

Japp läste på din blogg, gav mig dock inget svar.

Jag omformulerar mig.

Kan jag använda för lite lakvatten? Och vilka konsekvenser får de i så fall. Samt vad är för lite lakvatten?

Kan jag använda för mycket lakvatten? Och vilka konsekvenser får de i så fall. Samt vad är för mycket lakvatten?
sladdbarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 128
Blev medlem: torsdag 2012-11-01 13:33

Re: Mängd lakvatten per kilo malt?

Inläggav skyking » onsdag 2019-11-27 14:56

Nej, jag missförstod nog inte dig. Ditt sista verkar dock vara att du efterfrågar något som inte stämmer överens med hur det funkar.

För att minimera mängden vatten så behöver du till mäskning och lakning ha det vatten som hamnar i kokkärlet och det som blir kvar i lakkärlet. Det som blir kvar i lakkärlet är en viss faktor gånger maltmängden, men det som hamnar i kokkärlet är din preboil kok-mängd och är samma oavsett maltmängd. För att förenkla det så räknar jag att den vattenmängd som jag tillsätter i mäsken är samma som blir kvar efter lakning och jag värmer alltså alltid upp samma mängd LAK-vatten.

Om vi tar mina siffror och har ett recept på 6kg så mäskar jag in med 15L vatten. Sen har jag ytterligare 30L vatten och lakar med för att få 30L i kokkärlet. Det är i så fall 7.5L vatten per kg malt. Om jag gör en svagare öl med 3kg malt så skulle jag ju med din hypotes kunna klara mig med 3x7.5=22.5L vatten. Det är lite svårt att fylla kokkärlet med 30L vört om man bara använder 22.5L. Istället använder jag 7.5L till inmäskning och 30L till att laka.

Man kan dra ner det, jag googlade på hur mycket vatten som finns kvar i maltbädden och hittade en siffra på 1.7L/kg. Litar du på detta så skall du alltså ha 1.7L/kg malt PLUS sötvörtsvolymen. Då får du i föregående exempel att du klarar dig med 40.2L=1.7x6+30 respektive 35.1L=1.7x3+30 istället för 45L respektive 37.5L. Du sparar alltså 4.8L respektive 2.4L, men min poäng var att denna insparningen kommer med ett pris: om siffran 1.7L/kg är för liten kommer du stå där med för lite vört när lakningen är klar. Kör du med min metod kommer du stå där med några liter lakvatten som inte egentligen behövdes.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Mängd lakvatten per kilo malt?

Inläggav ekstedt » onsdag 2019-11-27 15:55

sladdbarn skrev:Japp läste på din blogg, gav mig dock inget svar.

Jag omformulerar mig.

Kan jag använda för lite lakvatten? Och vilka konsekvenser får de i så fall. Samt vad är för lite lakvatten?

Kan jag använda för mycket lakvatten? Och vilka konsekvenser får de i så fall. Samt vad är för mycket lakvatten?


Det är inte helt lätt att förstå vad du är ute efter. Men låt mig försöka. Det finns ju no sparge (och BIAB) där man inte använder något lakvatten alls. Man kan eventuellt få sämre utbyte, beror lite på om man kompenserar med finare krossning eller ej. Men nej, egentligen så kan man väl inte säga att man kan använda för lite lakvatten. Däremot kan man använda för mycket lakvatten så att man lakar ut för mycket tanniner. För mycket här brukar styras med minst SG 10 hos vörten som kommer ur lakningskärlet, så det finns ingen direkt, enkel koppling till volym per viktenhet malt. Det beror på helt enkelt.

Frågeställningen känns väldigt märklig och bakvänd dock. Det normala är ju att man utgår från hur mycket mäskvatten man använder och så ger sig lakmängden av sig sjäv. Gör man svagare öl får man ju som sagt tänka på att det finns begränsningar på hur mycket man bör laka och ta hänsyn till det. Eventuellt får man späda med vatten på slutet (och kompensera med mer malt).
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Mängd lakvatten per kilo malt?

Inläggav sladdbarn » onsdag 2019-11-27 16:18

Men nej, egentligen så kan man väl inte säga att man kan använda för lite lakvatten. Däremot kan man använda för mycket lakvatten så att man lakar ut för mycket tanniner.


Tack det var svaret på min fråga! Jag tänkte att det kanske krävdes ett visst antal liter lakvatten per kg malt för att få ut allt socker.

Följdfundering: hur mycket lakvatten kan krävas för att komma ner SG 10?

Ber om ursäkt för att jag uttryckt mig dåligt :oops:
sladdbarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 128
Blev medlem: torsdag 2012-11-01 13:33

Re: Mängd lakvatten per kilo malt?

Inläggav ekstedt » onsdag 2019-11-27 16:23

sladdbarn skrev:Följdfundering: hur mycket lakvatten kan krävas för att komma ner SG 10?


Det har jag ju redan svarat på; det beror på.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Mängd lakvatten per kilo malt?

Inläggav sladdbarn » onsdag 2019-11-27 16:25

ekstedt skrev:
sladdbarn skrev:Följdfundering: hur mycket lakvatten kan krävas för att komma ner SG 10?


Det har jag ju redan svarat på; det beror på.


Och enda sättet är att mäta?
sladdbarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 128
Blev medlem: torsdag 2012-11-01 13:33

Re: Mängd lakvatten per kilo malt?

Inläggav Djonk » torsdag 2019-11-28 01:30

Du kan försöka räkna ut: http://braukaiser.com/wiki/index.php/Ba ... _Simulator ..men det kommer inte stämma exakt så du lär ändå behöva mäta.

Anledningen till att BeerSmith räknar med mindre lakvatten till ett starkare öl är att du annars måste koka ner vörten. Tro mig, det är inte värt besväret att koka i timmar bara för att spara lite malt - om man inte är ute efter färg- och smakbidraget av långkoket (som http://www.garshol.priv.no/blog/291.html till exempel)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Mängd lakvatten per kilo malt?

Inläggav sladdbarn » torsdag 2019-11-28 13:55

Grym länk!

Även om det inte går att räkna ut exakt kan jag troligtvis se om jag ligger i riskzonen för att laka ur för mycket.
Ska knappa in lite data och se var jag hamnar.
sladdbarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 128
Blev medlem: torsdag 2012-11-01 13:33


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 125 gäster