Att jäsa med jäst från "Chimay Blå"

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Att jäsa med jäst från "Chimay Blå"

Inläggav Rotsac » lördag 2019-11-23 10:19

Jag brukar använda jästen "Wyeast 1388 Belgian Strong", när jag brygger den typen av öl.

Det blir mer intressant än "Chimay Blå", som man köper på Bolaget.
Jag har nu sparat bottensatsen från drrygt 10 st. flaskor från sådana köpta flaskor.

Tanken är att använda den jästen vid nästa bryggning av en sådan här öl.
Jag *tror* att jag har läst någonstans att man använder TVÅ sorters jäst, när man brygger "Chimay Blå".

1) Stämmer det, vad gäller bryggning av "Chimay Blå"?

2) Finns det i forumet någon som har testat ovanstående, vad gäller att använda "tvättad jäst från Chimay Blå"?
Erfarenheter av det?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Att jäsa med jäst från "Chimay Blå"

Inläggav ekstedt » lördag 2019-11-23 10:53

Rotsac skrev:Jag brukar använda jästen "Wyeast 1388 Belgian Strong", när jag brygger den typen av öl.

Det blir mer intressant än "Chimay Blå", som man köper på Bolaget.
Jag har nu sparat bottensatsen från drrygt 10 st. flaskor från sådana köpta flaskor.

Tanken är att använda den jästen vid nästa bryggning av en sådan här öl.
Jag *tror* att jag har läst någonstans att man använder TVÅ sorters jäst, när man brygger "Chimay Blå".

1) Stämmer det, vad gäller bryggning av "Chimay Blå"?

2) Finns det i forumet någon som har testat ovanstående, vad gäller att använda "tvättad jäst från Chimay Blå"?
Erfarenheter av det?


Har aldrig läst att Chimay använder två jäststammar. Om du inte kan hitta originalkällan till påståendet så är det bara att avfärda det.

Det går säkert att odla upp jästen från Chimay-flaskor, men Wyeast (1214) och White Labs (WLP 500) har redan gjort det åt dig, och du lär inte kunna gör det bättre. Det kanske är roligare och mer tillfredsställande att göra det själv dock.

Här är lite allmäna råd om uppodling av bottensatser: https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 ... laska.html
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Att jäsa med jäst från "Chimay Blå"

Inläggav Djonk » lördag 2019-11-23 12:46

Ganska stor skillnad på 1388 (Duvel) och Chimay. Båda är toppen på sitt sätt. Har odlat upp Chimay från flaska utan bekymmer, gav smak som påminde om originalet.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Att jäsa med jäst från "Chimay Blå"

Inläggav Novis » söndag 2019-11-24 13:07

I detta reportage från Chimay anges att man tillsätter socker och jäst vid buteljeringen , sägs dock inte vilken jäst.
https://www.youtube.com/watch?v=420A9dja88I
Novis
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 44
Blev medlem: måndag 2013-09-09 08:45

Re: Att jäsa med jäst från "Chimay Blå"

Inläggav ekstedt » söndag 2019-11-24 17:43

Novis skrev:I detta reportage från Chimay anges att man tillsätter socker och jäst vid buteljeringen , sägs dock inte vilken jäst.
https://www.youtube.com/watch?v=420A9dja88I


De flesta belgiska bryggerier som flaskjäser tillsätter färsk jäst för att försäkra sig om en bra flaskjäsning. Det uppenbara valet är ju att ta den jäst som man har tillgång till i överflöd i bryggeriet. De enda undantagen jag känner till är S:t Bernardus och Hoegaarden Witbier. För just Chimay står det faktiskt uttryckligen i "Brew like a monk" att de använder originaljästen.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 76 gäster