återanvända (lager)jäst fr högt OG-->>lågt OG

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

återanvända (lager)jäst fr högt OG-->>lågt OG

Inläggav Karl R » måndag 2019-11-18 13:56

tja

återanvända jäst kan man ju göra.
Ibland hör jag, och gör jag, t.ex. vid belgobryggningar, att man startar med en trappist enkel innan man låter jästen brygga sin tripel.
Efter hög-og-bryggningen så har jag fått för mig att koncensus är att jästen är förbrukad och bör förpassas. Stämmer det? Nån som efter sin starka tripel brukar göra en OG1050-bryggning igen med bra resultat?

Anledning till frågan är att jag håller på att brygga lager och är lite mån om att inte kasta bort jästen, samtidigt som jag tänker brygga nån dubbelbock/annat starkt öl snart, för att sen återgå till pilsnerstyrka. Det lätta sättet är ju att prova, men om nån har erfarenhet så får de gärna dela med sig.

//karl
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: återanvända (lager)jäst fr högt OG-->>lågt OG

Inläggav ekstedt » måndag 2019-11-18 15:10

Jag har provat att återanvända jäst från en 10 % - ig öl till en annan 10 %-ig öl. Det gick väl bra, lite svårt att bedöma med den (då) knepiga Unibroue-stammen. Jag bryggde t.om. tre 10 %-are på raken efter den belgiska trikoloren; först en trippel, sedan en rödaktigt stark sak, och slutligen en imperial stout.

En vanlig dubbelbock på ~7 % borde inte vara så känsligt.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: återanvända (lager)jäst fr högt OG-->>lågt OG

Inläggav Karl R » måndag 2019-11-18 15:32

Right!
fullt ös då. Tack för det.

tänker mig att Copenhagen lager, wlp850, får bekänna färg då. Blir skoj. Dubbelbock följt av elefantöl följt av... blir nog ingen elefantöl. Men väl en swarzbier eller så.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster