Sahti - Simonaitis Lithuanian Farmhouse

Här diskuteras tillverkning av mjöd, cider, sahti, gotlandsdricke och liknande!

Sahti - Simonaitis Lithuanian Farmhouse

Inläggav Karl R » måndag 2019-10-28 12:06

Tja

Årets sahti. Denna gång frångår jag bakjästen till förmån för
https://www.theyeastbay.com/brewers-yea ... ouse-yeast

Normalt sett är det ett bekymmer att få jästen att flockulera i sahtin, då det rör sig om bakjäst. den jäser sig för torr om man inte passar den, både del av charmen men också lite klydd. Men den här ska vara högflockulerande. Nån som har en uppfattning om jästen?

Tänker att jag kallkraschar när jäsningen nått ca sg 1030. Borde räcka för att få den att droppa ur suspension?

//karl
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Sahti - Simonaitis Lithuanian Farmhouse

Inläggav Bee » tisdag 2019-10-29 17:53

Den kanske kommer ur suspension, men den kommer inte sluta jäsa.
Rent teoretiskt ger utjäsningsgrad 76-82% => OG 125-166 för ett FG på 30.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Sahti - Simonaitis Lithuanian Farmhouse

Inläggav Karl R » tisdag 2019-10-29 22:18

Ere så?
Kallkrasch gör ju att man praktiskt taget slutar jäsa. väl? sålänge jästen flockulerar (alltså inte kronjäst). I det här fallet får man ha tiden som en aspekt. Sahtin ska drickas färsk, så vad som händer efter 2 månader gör mig detsamma.

Känner mig som en nybörjare nu...

Kan ju praktiskt göra det lite krångligt för jästen med maltnotan och sockerarterna. Men nån OG 125 siktar jag inte på. Snarare 100.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Sahti - Simonaitis Lithuanian Farmhouse

Inläggav Bee » onsdag 2019-10-30 16:18

Karl R skrev:Ere så?
Kallkrasch gör ju att man praktiskt taget slutar jäsa. väl?

Nej, så länge det finns socker som jästen kan äta kommer den fortsätta tills dess den inte orkar.
Kallkrash är för att sedimentera jäst och partiklar.
Jästen slutar inte jäsa då utan blir snarare bedövad. Vill du att det ska sluta jäsa så får du använda kaliumsorbat och kaliumdisulfit för att göra jässtopp.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Sahti - Simonaitis Lithuanian Farmhouse

Inläggav Kenneth » torsdag 2019-10-31 10:13

Som jag ser det så är det enda sättet att få reda på hur jästen fungerar i en Sahti är att använda den.

Förstår inte riktigt vitsen med att kallkrascha en Sahti.
Jästen kommer att göra sitt jobb och när det inte längre finns några förjäsningsbara sockerarter så kommer jästen att gå in i viloläge.

Är det så att du är rädd för att det blir för torrt och vill avbryta jäsningen i förtid?
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Sahti - Simonaitis Lithuanian Farmhouse

Inläggav Karl R » söndag 2019-11-03 21:49

hej

Absolut. Jag ska brygga en sahti med den jästen. Man ska ju ha något till jul å dricka...

Tidigare år har jag haft att göra med finsk bagerijäst (soumen hiiva heter den) och kronjäst. även testat kronjäst för söta degar och us-05 som referens.

Enligt det recept som jag använt mig av, som vart publicerat för ett par år sedan i tidn. hembryggaren, så har jag för mig att det stod att när jäsningen kommit ner bortåt 1030, ställ den kallt. Kollade nu i artikeln igen och jag har sannolikt missuppfattat andemeningen.

Det står såhär "...Häll över vörten i jäskärlet och tillsätt jästen. Efter ungefär 1-3 dagar av aktiv jäsning bör graviteten ligga på ungefär 1.034-1.038, flytta jäskärlet till ett kallare utrymme för kallare jäsning i 7-10 dagar. Efter det bör sahtin..."

Tillsammans med uppgiften att FG är 1.034, i samma recept, har det gett mig intrycket att jästen ska väck. I receptet nämner de inte något om något jässtopp, varför jag inte tänkt på detta.

i Radical brewing nämner förf. inte något om final gravity och jag har nog inte gjort mer efterforskningar än så.


Tack för klargörandet. Ska jag se mitt recept från en ny vinkel, också?
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Sahti - Simonaitis Lithuanian Farmhouse

Inläggav Kenneth » måndag 2019-11-04 18:07

Hej
Om det är samma artikel så är det en översättning av en artikel från Brewing Techniques skriven av Ilkka Sysilä.
https://www.morebeer.com/articles/Sahti_finland

Jag kontaktade Ilkka och frågade om vi fick publicera hans artikel i Hembryggaren (översatt av mig).
Jag fick grönt ljus, även om jag nu ser att det inte var den bästa översättningen ;)

Han fick några nummer av Hembryggaren samt lite hemgjord öl av mig som tack.
Han ville inte ha några pengar.

Som han skriver så finns det en mängd lite olika varianter, och Sahti är lite som gotlandsdricka.
En del föredrar lite sötare andra torrare.

Så brygg din Sahti som du vill ha den :)
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Sahti - Simonaitis Lithuanian Farmhouse

Inläggav Karl R » måndag 2019-11-04 22:31

Tack Kenneth
Måste vara den artikeln.

Har nu läst igenom större delen av artikeln. Det är nog sant, jag kan jäsa den som jag vill. Kan gott testa att låta den jäsa ut ordentligt denna gång.

En sak, när jag i texten läser att man för att efterlikna kuurnan, ska ta en näve enris, "som en rejäl bukett" står det, så är det betydligt mer än de 10 gram enris som står i recpetet från Hembryggaren. Även om receptet på morebeer är för 40 liter och hembryggarn för hälften så tror jag att den senare är i underkant. Jag testar med mera nu nästa gång (i nov). Hur mycket får jag fundera på.

Spännande det hela, och skoj att du visade vilken artikel som var ursprunget.

Nästa steg vore att fixa sig en kuurna alt någon kärl lämpligt för att kasta i varma stenar i...

//karl
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv


Återgå till Mjöd, Cider, Sahti och mer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster