Fråga om humlefilter i Corneliusfat

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Fråga om humlefilter i Corneliusfat

Inläggav Velvetize » fredag 2019-11-01 16:39

Fråga till er som testat att extra humla i fatet och kolsyresätta med humlefiltret kvar tills man druckit upp allt!
1 - vad får man ut av det?
2 - blir det inte väldigt beskt med tiden. (Tänker att det borde bli beskare o beskare)
3 - vilken mängd och vad använder ni? (Pellets eller kottar).

Gjorde ett test med lite Amarillo pellets i en tepåse som stod i ett glas vatten några dagar.
Fysatan som det smakade.

Hit me med era erfarenheter
Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Re: Fråga om humlefilter i Corneliusfat

Inläggav Hövdingen » fredag 2019-11-01 19:28

Ja, alltså det kommer inte bli supermycket beskare. Det som främst bidrar till beska är isomeriserade alphasyror. De isomeriseras under kok och inte vid torrhumling och bidrar därför inte till beskan. Däremot finns det betasyror i humle som ger ett litet bidrag till beskan men inte så pass att det kommer göra ditt öl odrickbart. Försök att gå ner ett fåtal BU i receptet om du ska torrhumla så mycket att du tror det kommer påverka. Risken med att torrhumla för länge är att det lätt blir en väldigt gräsig smak och arom. Jag skulle inte rekommendera att torrhumla längre än en vecka som längst.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Fråga om humlefilter i Corneliusfat

Inläggav Grindcrusher » lördag 2019-11-02 12:57

Jag gör såhär men tar ur filtret efter 4-7 dagar.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Fråga om humlefilter i Corneliusfat

Inläggav Bee » lördag 2019-11-02 16:59

Grindcrusher skrev:Jag gör såhär men tar ur filtret efter 4-7 dagar.
Tandtråd för att hålla i humlepåsen?
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Fråga om humlefilter i Corneliusfat

Inläggav Velvetize » lördag 2019-11-02 21:04

Grindcrusher skrev:Jag gör såhär men tar ur filtret efter 4-7 dagar.


4-7 dagar efter du kolsyresatt?

Hur mycket mer väldoftande öl får du ut av det?
Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Re: Fråga om humlefilter i Corneliusfat

Inläggav Grindcrusher » måndag 2019-11-04 13:25

Yes, tandtråd som håller rostfri humlekorg från humlegården. Jag tillsätter humlen när jag fatar och sen får den ligga i ölet i 4-7 dagar (kallt oftast), sedan tar jag ur den försiktigt.

Får bra resultat. Det finns en begränsning i hur mycket humle som får plats, den sväller en hel del, men jag gillar ändå inte att torrhumla så många g/l.
Det ger inte optimal extraktion att torrhumla i kylen men jag blir ofta nöjd och vill jag så kan jag köra de första dagarna i rumstemp innan jag kolsyrar.

Man får vara försiktig med oxidering när man tar ur humlen men å andra sida är det enklare att minimera oxideringen vid tillförandet av humlen. Jag brukar tillsätta lite gas som ligger på och pyser konstant medan jag lyfter ur humlen. Sedan trycker jag i och släpper ut 5-6 ggr.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Fråga om humlefilter i Corneliusfat

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2019-11-04 13:53

För egen del torrhumlar jag 7-8 l av 34 l i ett 9 litersfat i 4-5 dagar samtidigt som jag kallkrascha och karbonera resterande öl i ett annat fat.

Har fått torrhumla med pellets den senaste gångerna eftersom jag inte fick tag på kottar som normalt är det jag använder. Har en humlekorg som hänger i corneliuslocket (har svetsat en ögla i locket) men pga pelletsen har jag också en påse inuti korgen, lite överkurs med korgen hjälper till att håller nere påsen utan att den sjunker till botten av fatet.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Fråga om humlefilter i Corneliusfat

Inläggav skyking » måndag 2019-11-04 14:02

Grindcrusher skrev:Yes, tandtråd som håller rostfri humlekorg från humlegården. Jag tillsätter humlen när jag fatar och sen får den ligga i ölet i 4-7 dagar (kallt oftast), sedan tar jag ur den försiktigt.

Får bra resultat. Det finns en begränsning i hur mycket humle som får plats, den sväller en hel del, men jag gillar ändå inte att torrhumla så många g/l.
Det ger inte optimal extraktion att torrhumla i kylen men jag blir ofta nöjd och vill jag så kan jag köra de första dagarna i rumstemp innan jag kolsyrar.

Man får vara försiktig med oxidering när man tar ur humlen men å andra sida är det enklare att minimera oxideringen vid tillförandet av humlen. Jag brukar tillsätta lite gas som ligger på och pyser konstant medan jag lyfter ur humlen. Sedan trycker jag i och släpper ut 5-6 ggr.


Vilken av korgarna använder du och hur mycket humle får plats i en?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 61 gäster

cron