Felsökning fatlagring

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Felsökning fatlagring

Inläggav ecmik » måndag 2019-10-28 19:35

Skulle behöva lite hjälp att tänka.. Jag har haft lite strul med oxiderade öl som ofta kommer tidigare än jag tycker är rimligt. Fick felsmaken bedömd i en annan öl av domare och han sa tvärsäker oxidering. Så jag känner igen den tydligt när den dyker upp.

Nu till klurigheten: Förra batchen (en NEPA på 4.8%) testade jag att tappa upp en flaska från fatet direkt efter den va färdigkolsyrad (1v), för en jämförelse några veckor senare med fatölen. Resultatet var att flaskan fortf va fin och fräsch, men fatet hade däremot utvecklat en lätt unken lukt redan efter 20-25 dagar. Så i fatet verkar oxideringen skett snabbare än samma öl på flaska.

Har nån av er varit med om detsamma? Det är som att fatet drar in syre på nåt sätt via nån av kopplingarna eller så.. (?) Får verkligen inte grepp om det. Jag kopplar till och med av ölslangen och sköljer den med StarSan efter varje gång jag tappar en öl, något som jag fick tips om. En bra metod som jag faktiskt gillar trots att det är lite bökigt. Gaskopplingen har suttit på konstant under tiden tills ölen tog slut.

Är det nån som kan klura lite med mig vore jag jäkligt tacksam!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Felsökning fatlagring

Inläggav MCMLXXXII » onsdag 2019-10-30 22:06

Vilka åtgärder har du vidtagit innan du fyllde fatet för att få ur så mycket syre som möjligt? Själv brukar jag fylla fatet till brädden med vatten och Saniclean som jag sedan trycker ur med kolsyra. När jag sedan fyller fatet kör jag "closed loop transfer". Har märkt en avsevärd skillnad med den metoden mot när jag körde hävert ner i fatet.
(Sen utgår jag från att du inte använder en kompressor som trycker ner luft för att få ut öl ur fatet)
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Felsökning fatlagring

Inläggav ecmik » onsdag 2019-10-30 23:02

MCMLXXXII skrev:Vilka åtgärder har du vidtagit innan du fyllde fatet för att få ur så mycket syre som möjligt?


Precis samma som du faktiskt. Det konstiga här var att flaskan som jag fattappade tidigt från samma batch var fräsch medans ölen som var kvar i samma fat utvecklade denna lilla unkenhet. Ungefär som om jag ”avbröt” nåt i och med flasktappningen. Det låter jäkligt osannolikt bara. Min tanke var ifall man på sikt kan riskera nån form av oxidering i fatet via gaskoppling eller ölkopplingen. Nåt annat kan det ju liksom inte vara..

Jag har också misstänkt att ölslangen påverkade smaken i glaset, men den var precis rengjord. Jag tror nog jag går bet på detta och får ta nya tag!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Felsökning fatlagring

Inläggav skyking » torsdag 2019-10-31 10:20

Tillåt mig spåna lite frisk. Jag gör inte anspråk på att något av detta är korrekt eller rimligt. Jag bara slänger ut hypotester.

Om du kopplar bort kolsyran behåller fatet då trycket?

Jag har lite svårt att se hur ölet i fatet skulle bli oxiderat när inte ölet blir det på flaska. Det enda jag kan komma på är om fatet läcker in luft. Kan man tänka sig att syre diffunderar in genom slang eller liknande? Hade du reducerat den möjligheten genom att förvarat fatet utan slangar kopplade? Notera att trycket i fatet INTE är något som hindrar diffusion alls.

Ursprunglgt syre i fatet? Det tror jag låter tveksamt. Syret skulle nog tas upp inom en vecka även om själva oxidationen tar tid.

En tanke är frågan om du verkligen är säker på att det är frågan om oxidation. Kan det inte finnas något annat som ger upphov till samma symptom?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Felsökning fatlagring

Inläggav ecmik » torsdag 2019-10-31 11:21

Bra tankar!

skyking skrev:Om du kopplar bort kolsyran behåller fatet då trycket?


Yes, vad jag kan se är det inget läckage varken i gasledningen eller i fatet.


skyking skrev:Jag har lite svårt att se hur ölet i fatet skulle bli oxiderat när inte ölet blir det på flaska. Det enda jag kan komma på är om fatet läcker in luft. Kan man tänka sig att syre diffunderar in genom slang eller liknande? Hade du reducerat den möjligheten genom att förvarat fatet utan slangar kopplade? Notera att trycket i fatet INTE är något som hindrar diffusion alls.


Det är nog här jag också landar - att på något sätt tillför jag syre till fatet. Antingen varje gång jag plockar av och på ölslangen eller genom att gaskopplingen suttit på konstant. Men visst känns det lite långsökt. Jag ska testa att minimera tiden med gasen på, och tappa upp en stor del av nästa batch APA på flaska och jämföra igen.

skyking skrev:En tanke är frågan om du verkligen är säker på att det är frågan om oxidation. Kan det inte finnas något annat som ger upphov till samma symptom?


Min enda övriga tanke är att det kan vara något inifrån ölslangen, men den har inte gett sånt tidigare plus att den var ny-rengjord innan. Och jag känner tydligt igen just den lukten från oxidering tack vare att jag fått liknande öl med den lukten bedömd av domare. Så det är väldigt tydligt (men verkligen inte ”kraftigt” oxiderad måste jag tillägga!). Tänker dock att oavsett vad orsaken är så BORDE i logikens namn samma reaktioner fortsätta på flaska, såvida inte tiden efter på fat tillför syre och långsamt förstör fatölen men inte flaskan..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Felsökning fatlagring

Inläggav Saint » måndag 2019-11-04 10:09

Skulle spontant säga att det låter helt omöjligt att syra tillförs till ett trycksatt fat efter fatning. Skulle det finnas ett "hål" någonstans så skulle det enligt logiken pysa ut...inte suga in.
Är det oxidering så har nog syret kommit in i samband med fatning. Kolla över de rutinerna.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Felsökning fatlagring

Inläggav ecmik » måndag 2019-11-04 12:16

Saint skrev:Skulle spontant säga att det låter helt omöjligt att syra tillförs till ett trycksatt fat efter fatning. Skulle det finnas ett "hål" någonstans så skulle det enligt logiken pysa ut...inte suga in.
Är det oxidering så har nog syret kommit in i samband med fatning. Kolla över de rutinerna.


Fast det förklarar inte varför flaskan smakade bra men inte fatet. Jag ”har hört” att en picknic-kran som sitter på konstant kan dra in lite syre om man inte tar ut öl så ofta. Men vem vet säkert..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Felsökning fatlagring

Inläggav ekstedt » måndag 2019-11-04 13:03

Saint skrev:Skulle spontant säga att det låter helt omöjligt att syra tillförs till ett trycksatt fat efter fatning. Skulle det finnas ett "hål" någonstans så skulle det enligt logiken pysa ut...inte suga in.
Är det oxidering så har nog syret kommit in i samband med fatning. Kolla över de rutinerna.


Vi har diskuterat detta tidigare i forumet. Finns det en väg in för syremolekylerna kommer de ta sig in, det kallas diffusion. Att det är övertryck i fatet kan möjligen sakta ner hastigheten på processen.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Felsökning fatlagring

Inläggav ecmik » måndag 2019-11-04 15:14

ekstedt skrev:Vi har diskuterat detta tidigare i forumet. Finns det en väg in för syremolekylerna kommer de ta sig in, det kallas diffusion. Att det är övertryck i fatet kan möjligen sakta ner hastigheten på processen.


Innebär det då att det är hyfsat klokt att inte låta gas och öl stå kopplad i onödan?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Felsökning fatlagring

Inläggav skyking » måndag 2019-11-04 16:14

ecmik skrev:
ekstedt skrev:Vi har diskuterat detta tidigare i forumet. Finns det en väg in för syremolekylerna kommer de ta sig in, det kallas diffusion. Att det är övertryck i fatet kan möjligen sakta ner hastigheten på processen.


Innebär det då att det är hyfsat klokt att inte låta gas och öl stå kopplad i onödan?


Generellt skulle jag kanske inte uttala mig om det, men det är ju en rimlig sak att testa.

Har du kunnat konstatera att det faktiskt är oxidation det är frågan om? Kan det inte vara andra processer som ger upphov till samma/liknande felsmaker? Iofs lite långsökt kanske eftersom oavsett process så bör det ju vara något som sker efter flaskningen eller fortgår under längre tid (både före och efter flaskningen).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Felsökning fatlagring

Inläggav ecmik » måndag 2019-11-04 16:35

skyking skrev:Har du kunnat konstatera att det faktiskt är oxidation det är frågan om? Kan det inte vara andra processer som ger upphov till samma/liknande felsmaker? Iofs lite långsökt kanske eftersom oavsett process så bör det ju vara något som sker efter flaskningen eller fortgår under längre tid (både före och efter flaskningen).


Precis därav varför jag blir så konfunderad. Men det är klassisk ”kompost” som jag känner från tidigare oxiderad öl. Men det finns säkert liknande felsmaker.

Jag får fortsätta utforska tror jag. Ska ändå börja tappa upp från fat till flaska tidigt framöver (pga att det är enkelt och smidigt att sedan lämna bort öl). Så jag kommer nog upptäcka om det fortsätter! Men gasen får vara bortkopplad när den inte behövs i alla fall.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 84 gäster

cron