Tips till ölprovning på temat malt humle och jäst

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Tips till ölprovning på temat malt humle och jäst

Inläggav MrAnders » fredag 2014-11-07 18:23

Jag har av nån märklig anledning blivit ombedd att hålla en ölprovning på temat malt, humle och jäst. Jag behöver därför hitta ett par 2-3 av varje med tydlig smak av en dessa ingridienser men neutral smak av övriga. Jag har en del tankar men har knappast stenkoll på hela systemets sortiment av öl, iaf inte vad gäller t ex jästiga belgare, suröl och maltiga tyskar.

Har ni några tips på öler tar jag tacksamt emot dessa, gärna systemets bassortiment och gärna hyfsat billigt då det kommer gå åt en del öl.
MrAnders
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: söndag 2014-03-09 18:06

Re: Tips till ölprovning på temat malt humle och jäst

Inläggav eric » fredag 2014-11-07 19:33

Spaten München, Oppigårds Amarillo och Hoegaarden, kanske?
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: Tips till ölprovning på temat malt humle och jäst

Inläggav Judgecc » fredag 2014-11-07 19:58

Hoegaarden?? Brrr, usch.. Smakar ju vidrigt mygket vete.. Vete e ju malt ifs.. Knappt... Fy
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Tips till ölprovning på temat malt humle och jäst

Inläggav eric » fredag 2014-11-07 20:18

Judgecc skrev:Hoegaarden?? Brrr, usch.. Smakar ju vidrigt mygket vete.. Vete e ju malt ifs.. Knappt... Fy

Nu är ju smaken delad precis som en nedre kroppsdel, men trådskaparen ville ha en exempel på billiga öl som fanns i basutbudet. Hoegaarden är ett lättillgängligt och billigt alternativ för att visa på vad jäst kan tillföra ett öl. Och enligt min mening, god.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: Tips till ölprovning på temat malt humle och jäst

Inläggav Judgecc » fredag 2014-11-07 20:24

Korrekt..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Tips till ölprovning på temat malt humle och jäst

Inläggav MrAnders » lördag 2014-11-08 17:35

Tackar. Hoegarden är inköpt, Spaten fanns inte men hittade en utmärkt ersättare i Riedenburger Martha Krieger Spitzenpilsner. Dricker en nu och den är kanonbra. Humlen får representeras av Founders Centennial, en av höstens favoritöler.
MrAnders
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: söndag 2014-03-09 18:06

Re: Tips till ölprovning på temat malt humle och jäst

Inläggav eric » lördag 2014-11-08 18:06

MrAnders skrev:Tackar. Hoegarden är inköpt, Spaten fanns inte men hittade en utmärkt ersättare i Riedenburger Martha Krieger Spitzenpilsner. Dricker en nu och den är kanonbra. Humlen får representeras av Founders Centennial, en av höstens favoritöler.


Låter bra! Leffe Blonde är ett alternativ om du vill ha något belgiskt jästigt också. Dead Pony av Brew Dog har dom inte sparat på humlen i.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: Tips till ölprovning på temat malt humle och jäst

Inläggav Olsvamlarn » torsdag 2014-11-13 08:20

Finns ju rätt bra alternativ annars. Lite osäker på om du bara vill ha exempel på malt, humle och jäst då du även nämner belgare och suröl samt tyska maltiga (den var svår tyckte jag). Här är några förslag:

Maltig: Fullers ESB, Nils Oscar Barley Wine, Fullers London Porter,
Humle: Tycker Founders Centennial var ett bra val. Även Oppigårds Amarillo, Oppigårds Indian Tribute, Oppigårds Thurbo DIPA, Ska Modus Hoperandi, Oscar Blues Dales Pale Ale o.s.v.
Belgare: Orval, Chimay Blå, Rochefort, Westmalle Tripel (Orval skulle kunna funka i jästkategorin också, samtidigt som Chimay och Rochefort skulle kunna passa i malt, men du frågade efter belgare)
Jäst: Weihenstephaner (alt Schneider eller Franzizkaner)
Suröl: Tilquin finns just nu på bolaget, hugg några såna. Annars är det Boon Oude Kriek som gäller.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03


Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

cron