Ett par nybörjare för dagbok

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Ett par nybörjare för dagbok

Inläggav dernebo » måndag 2014-09-29 08:30

Tänkte bara pusha lite för vår ytterst enkla sida på http://randomseed.se . Vi är tre st som var helt utan kunskap inom ölbryggning när vi bestämde oss för att prova på detta med hembryggning av öl. Vi kommer att försöka lägga ut bilder och info samt tankar om alla delar i projektet. Jag är väl medveten om att vi gör det hela mer komplicerat än vad som kanske hade behövts för ett par nybörjare, men det är ju av misstagen man lär sig. Sen är det ju roligt att fixa och trixa också. :)

Samtidigt så tar vi gärna emot tankar och rekommendationer från er erfarna bryggare.

Bild

Förhoppningen är också att sidan kan vara till hjälp/inspiration för andra som funderar på att prova på detta eller så kanske det bara blir ett avskräckande exempel.... ;)

/Fredrik


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: tisdag 2014-09-02 17:22
Ort: Skellefteå, Sweden

Re: Ett par nybörjare för dagbok

Inläggav dernebo » torsdag 2014-10-02 21:09

Dokumentationen fortsätter. Var just in och kollade på besöksstatistiken och det var faktiskt över förväntan med besök. Klart kul.

Imorgon ramlar sista pusselbiten på plats förhoppningsvis och allt är klart för vår första bryggning. Det är nästan så man börjar bli nervös. ;)
Användarvisningsbild
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: tisdag 2014-09-02 17:22
Ort: Skellefteå, Sweden

Ett par nybörjare för dagbok

Inläggav dernebo » torsdag 2014-10-09 10:08

Ja nu tror vi att vi har koll på utrustningen och hur vi ska göra, så antagligen går det åt skogen. :)
Nä, man ska vara positiv. Kul att så många hittat in på sidan iaf. Mottar gärna alla tips och råd vi kan få.

http://randomseed.se

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: tisdag 2014-09-02 17:22
Ort: Skellefteå, Sweden

Re: Ett par nybörjare för dagbok

Inläggav Falkens » torsdag 2014-10-09 11:03

Det jag finner jobbigt i de här inläggen är att du utgår i från att det går åt helvete... kan du sluta med det? ;-) OM det händer något ta det från det i stället och se vad som gick fel och du kommer få hjälp och input här i från.

Vi alla har lärt oss och gå... Lycka till och brygg på!
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Ett par nybörjare för dagbok

Inläggav dernebo » torsdag 2014-10-09 11:05

Tar åt mig kritiken och skall tänka på det framöver. Var nog mer nåt försök till humor...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: tisdag 2014-09-02 17:22
Ort: Skellefteå, Sweden

Re: Ett par nybörjare för dagbok

Inläggav Falkens » torsdag 2014-10-09 11:52

dernebo skrev:Tar åt mig kritiken och skall tänka på det framöver. Var nog mer nåt försök till humor...


Sent from my iPhone using Tapatalk


Jag förstår det (jag säger inte att jag är bättre) men de gånger det gått åt skogen för mig är oftast då jag haft tillgång till brygg-ölen, ja du vet den man tar tillsammans med bryggningen och som alla vet... det där med att ta "1 öl" funkar ju så där :-D

Jag vet att det kommer gå bra och mitt råd på vägen, dont fear the foam så... star san, star san och slutligen...star san så kommer det gå bra!
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Ett par nybörjare för dagbok

Inläggav dernebo » torsdag 2014-10-09 11:58

Blir kanske ännu värre när man har ett fat stående i brygglokalen. Då kn man ju inte räkna tomglas ens. :)

Eller så får man köpa hem en back Clausthaler (alkoholfri) och dricka upp så man har flaskor att tappa i sen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: tisdag 2014-09-02 17:22
Ort: Skellefteå, Sweden

Re: Ett par nybörjare för dagbok

Inläggav dernebo » tisdag 2014-10-14 13:27

Sådär ja, då har man gjort sin första förkultur. Mest som "genrep" kanske eftersom jag inte är helt säker på att jästen jag använde var gångbar, men det visar sig väl.

Ni erfarna bryggare får gärna kika in och se om ni hittar nåt att anmärka på. Och gärna komma med en kommentar om det var bra/dåligt/onödigt/förkastligt eller ödesdigert att tillsätta jästnärsalt i efterhand.

http://randomseed.se

Screenshot 2014-10-14 13.42.22.png
Screenshot 2014-10-14 13.42.22.png (105.37 KiB) Visad 10009 gånger
Användarvisningsbild
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: tisdag 2014-09-02 17:22
Ort: Skellefteå, Sweden

Re: Ett par nybörjare för dagbok

Inläggav dernebo » tisdag 2014-11-25 09:10

IMG_6643.jpg
IMG_6643.jpg (21.1 KiB) Visad 9767 gånger

I väntan på bryggning så byggs det vidare på vårt lilla herms-system. Titta gärna in och kom med tankar och kommentarer.

Bryggdatum är satt nu iaf, även om inte det kommer att bli herms-bryggning.

http://randomseed.se
Användarvisningsbild
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: tisdag 2014-09-02 17:22
Ort: Skellefteå, Sweden

Re: Ett par nybörjare för dagbok

Inläggav dernebo » tisdag 2014-12-02 10:20

Sådär ja, nu börjar det dra ihop sig för bryggdag på Lördag. Håll tummarna för oss. ;)
Användarvisningsbild
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: tisdag 2014-09-02 17:22
Ort: Skellefteå, Sweden

Re: Ett par nybörjare för dagbok

Inläggav niklas_n » onsdag 2014-12-03 08:23

Man kan inte säga att ni är dåligt förberedda i alla fall... :D
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Ett par nybörjare för dagbok

Inläggav dernebo » onsdag 2014-12-03 09:00

Nä det är så sant. Vi, eller åtminståne jag, har nördat ner mig hyfsat mycket (som ni märkt) för att det är nåt som intresserar mig, sen har det dragit ut på tiden en hel del pga att vi ville köra tillsammans iaf första gången. Annars hade jag nog kört själv och testat. Vi hade ett tänkt bryggdatum redan i oktober först. Men alla har barn och andra åtaganden som får gå före. Därför har jag bara av intresse gått över mot HERMS-byggning och annat renan innan första bryggningen bara för att ha nåt att göra under tiden. :)
Användarvisningsbild
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: tisdag 2014-09-02 17:22
Ort: Skellefteå, Sweden

Re: Ett par nybörjare för dagbok

Inläggav Patrik-b » onsdag 2014-12-03 09:16

Kul att följa. När det redan spårat ur med prylar innan bryggningen har börjat så vill jag se hur det ser ut om ett år :).
Användarvisningsbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 426
Blev medlem: fredag 2013-10-25 08:43

Re: Ett par nybörjare för dagbok

Inläggav dernebo » onsdag 2014-12-03 09:40

Ja det vill jag också. Gissar på ett antal cornelius-fat, en kegerator, mottrycksfyllare, koniska jäskärl, övervakning via en Raspberry Pi, och vad annat man kan tänka sig. Produktionslinje för buteljering? :D Ok, Nä, vi kanske inte ska spåra ur alltför mycket. (Precis som att det inte spårat ur redan... 8) ) Prylar är kul, och för min del så är det kul att pyssla med nåt lite mer hands on med slangar och kopplingar än att alltid ha projekt igång som innebär att man sitter framför en skärm hela tiden.

Sen finns det ju en förhoppning om att det skall bli ett drickbart resultat också.
Användarvisningsbild
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: tisdag 2014-09-02 17:22
Ort: Skellefteå, Sweden

Re: Ett par nybörjare för dagbok

Inläggav Judgecc » fredag 2014-12-05 13:14

Börjar ni bli nervösa nu? [WHITE SMILING FACE]. Se nu till att gå igenom checklistan innan ni startar och ta det lugnt..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Nästa

Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster