Ölbryggerier

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Ölbryggerier

Inläggav Sebastian-Myro » tisdag 2014-06-10 11:11

Hej, Jag heter Sebastian!
Min far har i många intresserats i ölbryggning men aldrig tagit det till en seriös nivå! Jag är en öl-älskare precis som gubben så jag är under upplärning på bryggning.
Jag går fortfarande i gymnasiet i en ekonomi linje och vill då trissa upp far att skapa företag med hans öl som produkt. Jag har smakat på den på flera tillfällen, t.ex efter en alkoholförgiftning på nyår (en annan historia!) och den gick att dricka utan problem, inte som andra öler, t.ex falcon, heineken, som man bara fick kvällningar och får fortfarande det. (OBS! Jag antyder inte på att falcon och heineken är fina öler direkt!) Men jag undrar då, hur ser marknaden ut för bryggerier? Maltöl som veteöl!!!!


Har en annan fråga som inte har med företaget att göra.

Hur olika kan samma öl, bryggd och upptappad samma dag, ha olika smaker, olika mycket beskhet och olika mycket kolsyra om ena stått i vår kyl och den andra i matkällaren??
Tänkte att jag kunde ställa denna frågan på ett ölforum istället för till farsan då han inte kunde förklara det på ett sett som jag kunde förstå riktigt utan alla förkunskaper.

OBS! Om det är felpostat så kanske en admin/mod flytta det eller låsa så hänvisar ni vart det skall ligga.

Mvh Sebastian
Sebastian-Myro
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tisdag 2014-06-10 11:01

Re: Ölbryggerier

Inläggav Janne gnoff Berglund » tisdag 2014-06-10 11:57

Det finns ett antal bryggerier runt om i Sverige, se exempelvis här:
http://www.svenskaolframjandet.se/bryggerier
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Ölbryggerier

Inläggav Sebastian-Myro » tisdag 2014-06-10 13:04

Janne gnoff Berglund skrev:Det finns ett antal bryggerier runt om i Sverige, se exempelvis här:
http://www.svenskaolframjandet.se/bryggerier
Så det fanns en del alltså...Kände knappt igen hälften. Men tror du/ni att det är värt ett försök om man har en öl som jag anser är helt annat än vad jag smakat på? (Är förövrigt bara 17 så vad jag hunnit smaka för öler är avgränsat)
Gjorde en "liten" marknadsundersökning på ett par polare vad de tyckte om ölen i lördags. Den var också där, starkt uppskattad, även bland dom som knappt dricker öl / hatar öl (jag vet...hur kan man inte gilla öl :shock: )
Men som sagt, vad tror ni?
Sebastian-Myro
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tisdag 2014-06-10 11:01

Re: Ölbryggerier

Inläggav Janne gnoff Berglund » tisdag 2014-06-10 13:19

Beror på var bryggeriet finns, vilken/vilka öl som tillverkas, hur de skall säljas.
Liksom för vilket företag som helst.

Det tillkommer naturligtivs tankar som får man tillstånd att tillverka och sälja alkohol, kan man hålla den renlighet som krävs och hålla en tillräckligt hög kvalitet på ölen som tillverkas.

Är det ett litet hobbybryggeri som ska tillverka och sälja öl ibland, vill man kunna leva på bryggeriet, hur stort skall det vara, vilken utrustning är man ute efter att köpa in.

Det är mycket man ska tänka på, men personligen tror jag på tanken att fler bryggerier kan få plats på marknaden.


Man bör dock ha med sig att det är enormt stor skillnad på att brygga en öl hemma som smakar bra och att få ut en öl på markaden som andra är villiga att betala pengar för.
Tänk laga god mat hemma eller få folk att ta med sig andra till din restaurang om och om igen.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Ölbryggerier

Inläggav Sebastian-Myro » tisdag 2014-06-10 14:20

Janne gnoff Berglund skrev:Beror på var bryggeriet finns, vilken/vilka öl som tillverkas, hur de skall säljas.
Liksom för vilket företag som helst.

Det tillkommer naturligtivs tankar som får man tillstånd att tillverka och sälja alkohol, kan man hålla den renlighet som krävs och hålla en tillräckligt hög kvalitet på ölen som tillverkas.

Är det ett litet hobbybryggeri som ska tillverka och sälja öl ibland, vill man kunna leva på bryggeriet, hur stort skall det vara, vilken utrustning är man ute efter att köpa in.

Det är mycket man ska tänka på, men personligen tror jag på tanken att fler bryggerier kan få plats på marknaden.


Man bör dock ha med sig att det är enormt stor skillnad på att brygga en öl hemma som smakar bra och att få ut en öl på markaden som andra är villiga att betala pengar för.
Tänk laga god mat hemma eller få folk att ta med sig andra till din restaurang om och om igen.
Aja, god öl ger marknaden. Ska nog fortsätta lite med olika marknadsundersökningar innan jag gör något officiellt.
Kommer nog inriktas mest på fina malt/veteöler men kanske senare om det går bra så lite fylleöler.

Tack så mycket!
Sebastian-Myro
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tisdag 2014-06-10 11:01

Ölbryggerier

Inläggav Bee » torsdag 2014-06-12 14:30

För övrigt så är kostnadsoptimerad öl bland det svåraste som finns. Klart man kan brygga med massa tillsatser av majs/ris/mm men då blir det svårare också. Bara en liten tanke.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga


Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster