Utläsa bäst-före-datum?

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Utläsa bäst-före-datum?

Inläggav alekks » onsdag 2014-03-12 19:25

Hallå,

Sitter och dricker en öl på byn och beställde in en slottskällans 2x IPA.
När jag druckit denna tidigare har den varit riktigt fruktig men med en kraftig beska och härlig kropp. Nu var den helt humletrött och känner endast en trött grapesmak med en nästan obehaglig beska.

När jag kollar på bäst-före-datumet så står det: 20314

Antar att det dels fattas en siffra, så det skulle kunna vara 02, 12 och 22.
Men 0314 är väl ganska självklart att ölet är "gammalt"?

Min fråga till er:
"Ölmedvetna" krogar, ska man förvänta sig bättre bäst-före-datum från dem?

Och skulle du ha klagat eller som mig, typiskt svenebanan, knutit näven i fickan och gnällt på ett forum? :)
Användarvisningsbild
alekks
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 75
Blev medlem: torsdag 2013-12-19 19:59
Ort: Krökarängen

Re: Utläsa bäst-före-datum?

Inläggav Wessfeldt » onsdag 2014-03-12 19:34

Är det 120314 så är ju ölet inom bäst-före-datum, då går det ju egentligen inte att klaga.
Är det en välsorterad pub hade jag nog nämnt det om de frågade hur det smakade.

Men svennebanan som man är hade jag inte gått och klagat, tyvärr. Hade jag varit ägare hade jag ju faktiskt velat höra klagomålen så man kan rätta till det och inte få massa negativa skriverier i diverse forum/tidningar.


Web: http://www.facebook.com/wessfeldts
Wessfeldt
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 124
Blev medlem: söndag 2012-10-14 22:06

Re: Utläsa bäst-före-datum?

Inläggav alekks » onsdag 2014-03-12 21:12

Absolut, håller med om att om det skulle vara 22 eller 12 är det på pappret inom bäst-före-datum. Men det känns enligt mig inte riktigt seriöst att, dessutom till fullpris för en krog som blivit nominerad som Sveriges bästa ölhak, att servera ett öl som är så väldigt nära bäst-före-datum. Oavsett om det är 12 eller 22. Till saken tycker jag hör att de också rekommenderade den, jag bad inte specifikt om den.

Jag blev varnad att se upp för bottensatsen, men inte att det är kort bäst-före-datum.

Håller med om att jag som ägare också hade velat ha feedbacken. Men det är en upptagen krog en stressad personal tar nog inte min kommentar som konstruktiv utan snarare personlig. Jag själv hade nog inte tillåtit min personal att ha möjligheten att servera ett humleprofilerat öl som är mer eller mindre ett år gammalt.

Jag vill inte hänga ut någon, därför jag gör allt för att inte nämna någon.
Användarvisningsbild
alekks
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 75
Blev medlem: torsdag 2013-12-19 19:59
Ort: Krökarängen

Re: Utläsa bäst-före-datum?

Inläggav Wessfeldt » torsdag 2014-03-13 00:41

Sen har du mänskliga faktorn. Just den flaskan glömde de kolla bäst-före-datum på och av ren otur fick du just den? Osannolikt men den kan ha hänt. Vilket fall som så kan man be om en ny om den inte smakar som den ska. Dvs om man inte dricker upp den :)


Web: http://www.facebook.com/wessfeldts
Wessfeldt
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 124
Blev medlem: söndag 2012-10-14 22:06

Re: Utläsa bäst-före-datum?

Inläggav Falkens » torsdag 2014-03-13 14:18

Om du uppfattade den så och påtalat det så hade en seriös krögare byt den utan snack! Oavsett!
Har man bara ett bra belägg varför så tror jag knappast att de ser det som ett problem men att bara säga "Inge god!" Då får man nog bara ett "Sorry! Your call!"
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Utläsa bäst-före-datum?

Inläggav rocketman » torsdag 2014-03-13 15:33

Wessfeldt skrev:Är det 120314 så är ju ölet inom bäst-före-datum, då går det ju egentligen inte att klaga.
Är det en välsorterad pub hade jag nog nämnt det om de frågade hur det smakade.

Men svennebanan som man är hade jag inte gått och klagat, tyvärr. Hade jag varit ägare hade jag ju faktiskt velat höra klagomålen så man kan rätta till det och inte få massa negativa skriverier i diverse forum/tidningar.

Web: http://www.facebook.com/wessfeldts


Hade det varit vin hade det ju inte varit något snack... Tycker
egentligen att det inte borde vara någon skillnad med Öl.
Användarvisningsbild
rocketman
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: torsdag 2013-09-26 10:33

Utläsa bäst-före-datum?

Inläggav Henric megen » måndag 2014-03-17 12:07

alekks skrev:Och skulle du ha klagat eller som mig, typiskt svenebanan, knutit näven i fickan och gnällt på ett forum? :)

Skulle nog gjort som dig, typisk svensk. Anledningen är nog att vi är rädda för att framstå som den andra typen av svennebanan som alltid klagar och gnäller på allt, som alltid tror sig ha rätt i alla situationer, helt utan självinsikt och självdistans. Det är pågrund av dem som vi forumgnällare ens finns.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarvisningsbild
Henric megen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: måndag 2011-05-09 00:25


Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

cron