Bra barley wine som finns på bolaget

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Bra barley wine som finns på bolaget

Inläggav wahoo » tisdag 2013-09-10 21:18

Hej

Har varit ute med jobbet och har fått några Carlsberg drickare intresserade av barley wine öl. Någon som har koll på någon bra som finns på boet?

Söker efter dom jag har druckit men dom är bara på beställningssortimentet.
wahoo
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 21
Blev medlem: onsdag 2013-06-19 11:03
Ort: Ekerö

Re: Bra barley wine som finns på bolaget

Inläggav Kenneth » onsdag 2013-09-11 08:39

Om du skyndar dig så kanske du kan få tag på Fullers Vintage Ale 2013 som kom den 2:a september.
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/D ... chquery%2c

Jag klassar den som en Barley Wine (engelsk)
Dock så är den ganska omogen och behöver stå och lagra till sig för att komma på topp.
Gärna 3-6 månader (dvs framåt jul börjar den bli bra)
Lagra gärna i rumstemp, i kylskåp utvecklas den långsammare och behöver mycket mera tid för att mogna.

Den är drickbar som den är nu, men som sagt den blir bara bättre med tiden...
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Bra barley wine som finns på bolaget

Inläggav Olsvamlarn » onsdag 2013-09-11 10:55

Nils Oscar Barley Wine går att beställa styckvis på nätet. Sen kommer det ju bra barley wines i de tillfälliga släppen rätt ofta.

Fullers Vintage Ale blir ännu bättre efter några år. Provade ett par årgångar för några år sedan, http://www.beerdrivel.se/?p=3083 . Den är klart mycket bättre efter 2 år jämfört med 1 år. Så spara den minst 2 år, gärna längre. Dock kan det vara värt att nämna att den är väldigt mild för att vara en barley wine. Om den ens är en barley wine, men jag vill inte ge mig in på en diskussion om stilar.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: Bra barley wine som finns på bolaget

Inläggav Getingen » onsdag 2013-09-11 15:25

Finns inget Barley Wine i sortimentet då systembolaget tar extremt lång tid på sig att anpassa sig till efterfrågan. Första Barley Winet i fasta sortimentet kommer i december och är bryggt av Mohawk.

Nils Oscar är nog det bästa som går att få tag på men det är som sagt beställning.
Getingen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 108
Blev medlem: tisdag 2013-05-07 11:58

Re: Bra barley wine som finns på bolaget

Inläggav Olsvamlarn » onsdag 2013-09-18 15:50

Jag tror att det mest handlar om att barley wine sällan bryggs regelbundet och de flesta bryggerier bara gör det en gång eller under en begränsad period varje år. Jag kommer inte på något bra exempel just nu på barley wine som bryggs året runt. Gör Nils Oscar det? De flesta jänkare brygger väll sina under bestämda perioder?
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03


Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster