brygga i företagsform hemma??!!

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

brygga i företagsform hemma??!!

Inläggav Mörkret » måndag 2013-08-26 16:59

Hej!
jag ska nu försöka formulera mina luddiga funderingar här...

om man har väldigt långsiktiga planer på att sälja öl kan man starta AB och köpa utrustning osv och brygga hemma??

brygder som görs i detta stadiet skulle inte på något sätt säljas eller göras ekonomisk vinst på utan enbart ses strikt som nån form av produktutveckling. Vid ett långt senare skede när man känner att bolaget har vettiga brydger att sälja skaffar man lokaler och alla tillstånd som hör därtill, samt blir godkänd leverantör till systembolaget även med de tillstånd som hör till.

faller alla de krav på lokal, tillstånd osv på bryggeri som företagsform direkt vid start - eller är det något som eg. först krävs när man brygger för försäljning?

kuriosafråga ang. alkoholskatt - betalas denna för det man brygger eller för det man säljer?
hur och när betalas denna?
ex 1: om storbryggeriet brygger en batch på 3000 l betalar de vid bryggning eller först när någon köper ölet?
ex 2: om storbryggeriet brygger några antal 20 l batcher för att testa fram nya recept - betalar de alkoholskatt även för denna typ av bryggning?

dessa funderingar slog mig häromdagen men jag hittade inget direkt svar när jag letade och slänger ut en chansning här på forumet.

HAJ!
Mörkret
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: måndag 2013-08-26 16:43

Re: brygga i företagsform hemma??!!

Inläggav martinb » tisdag 2013-08-27 09:17

Så fort du som ett företag ska producera alkohol krävs godkända, ändamålsenliga lokaler och alla tillstånd kring detta. Produktionstillstånd, partihandelstillstånd osv... Skatteverket och Livsmedelsverket har mer information om detta. Se t.ex.http://www.slv.se/sv/grupp1/livsmedelsforetag/Regler-for-olika-typer-av-livsmedel/Alkohol/

Gällande skatten så har Wikipedia ganska enkelt summerat det:
Alkoholskatt i Sverige
Alkoholskatt skall betalas för öl, vin och andra jästa drycker, mellanklassprodukter samt för etanol som tillverkas här i landet, som förs in eller tas emot från ett annat EG-land eller som importeras från tredje land. Med EG eller ett EG-land förstås de områden som tillhör Europeiska gemenskapens punktskatteområde. Med tredje land förstås länder och områden utanför detta skatteområde.

Skatt på öl
Skatt på öl tas ut per liter med 1,66 (from 2008-01-01) kronor för varje volymprocent alkohol om alkoholhalten är högre än 2,8 volymprocent. Tidigare 1,47 kronor.


Så det handlar inte om du säljer alkoholen eller ej, har du tillverkat alkohol i en kommersiell verksamhet så ska du betala skatt för den. Så vill du utveckla dina produkter för att i framtiden kanske sälja dem föreslår jag att du väntar med företagsbildningen tills du faktiskt är redo att sälja dem och istället brygger hemma utan statlig inblandning.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: brygga i företagsform hemma??!!

Inläggav Brewsnail » tisdag 2013-08-27 10:17

Borde inte företaget kunna hyra ut utrustningen då?
Då tillverkas inget kommersiellt
Användarvisningsbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: brygga i företagsform hemma??!!

Inläggav Mörkret » tisdag 2013-08-27 10:53

kort å gott
man startar ett företag som köper in utrustning där sedan ens egna företag hyr ut utrustningen till sig själv som privatperson.

haha! tror inte jag får roligare idag :)

---
tackar för svar martinb
Mörkret
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: måndag 2013-08-26 16:43

Re: brygga i företagsform hemma??!!

Inläggav martinb » onsdag 2013-08-28 11:03

Jag tror att konstruktionen med uthyrning är rätt jobbig den med, speciellt med tanke på att det är Skatteverket man har att göra med. Om det hela handlar om att inte betala moms på inköpen av bryggutrustningen i detta skede så skulle jag rekommendera att du värderar din tid. För att hålla på med Skatteverket, Bolagsverket m.m tar tid och kan vara till viss del frustrerande...
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: brygga i företagsform hemma??!!

Inläggav ScrotzaN » torsdag 2013-08-29 01:30

Det finns en kille i Borås som driver ett bryggeri utifrån sitt garage där han brygger med en braumeister. Hade själv tänkt höra med honom hur han har gjort osv om tillfället gavs för mig nångång. Tror att han kallar det för Borås bryggeri lr något sådant.

http://otterbo.wordpress.com <-- Öl & Hembryggning!
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: fredag 2011-09-23 11:47

Re: brygga i företagsform hemma??!!

Inläggav Mörkret » torsdag 2013-08-29 14:25

kikade precis på både http://borasbryggeri.se/ och hans facebooksida

rekommenderar facebooksidan. snyggt att kunna förlägga verklsamheten så.

tackar för tipset!
Mörkret
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: måndag 2013-08-26 16:43

Re: brygga i företagsform hemma??!!

Inläggav Lasse Nilsson » tisdag 2017-12-12 12:33

Om man som företagare har ett mindre bryggeri som hyrs ut till privatpersoner som brygger för eget bruk, då borde ingen alkoholskatt betalas antar jag?

Företagets syfte är då naturligtvis inte att hyra ut anläggningen till sig själv en gång i månaden utan skulle möjliggöra bra möjligheter till ölbryggning utan att man som privatperson behöver investera i en hel anläggning. Faciliteter som inte är lika lätt att få plats med hemma samt hur otroligt mycket bättre det är ur miljösynpunkt är ju fördelar som kommer med ett sånt koncept.
Lasse Nilsson
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 2017-09-22 07:41

Re: brygga i företagsform hemma??!!

Inläggav martinb » tisdag 2017-12-12 13:47

Lasse Nilsson skrev:Om man som företagare har ett mindre bryggeri som hyrs ut till privatpersoner som brygger för eget bruk, då borde ingen alkoholskatt betalas antar jag?
Är bryggeriet registrerat med skatteupplag, partihandel osv. så kan man inte hyra ut det till privatpersoner för eget bruk.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: brygga i företagsform hemma??!!

Inläggav Lasse Nilsson » tisdag 2017-12-12 14:06

Så det spelar ingen roll att det inte bryggs någon öl för försäljning? Låter ju oerhört märkligt att man inte skulle få ha en anläggning för uthyrning, precis som allt som har med svensk alkoholpolitik att göra :)
Lasse Nilsson
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 2017-09-22 07:41

Re: brygga i företagsform hemma??!!

Inläggav skyking » tisdag 2017-12-12 14:10

Jag har för mig ett liknande upplägg redan finns - bryggeriet tillverkar formellt sett stamvört på beställning. Eventuellt kan man låta kunden göra jobbet, men likväl är det bara stamvörten som är produkten.

För ett sånt upplägg så krävs det att man har livsmedelstillstånd, men man slipper skatteupplag eftersom det bara är stamvört som kunden får med sig hem.

I danmark har jag för mig att det finns upplägget där man tillhandahåller hela processen. Där kunden kan komma och brygga och sen få buteljera ölen och få med sig den färdiga ölen hem. Men så är ju reglerna för detaljhandel mer liberal där. Skulle dock räkna med att man behöver motsvarande tillstånd i övrigt för ett sånt upplägg som för ett bryggeri.

Är upplägget att man hyr ut utrustningen för att brukas i hemmet måste utrustningen vara portabel, men då KANSKE man slipper livsmedelstillstånden.

I vilket fall som helst så har man att hantera frågorna från SKV ifall man inte tar marknadsmässiga/affärsmässiga avgifter/hyror. Det är inte meningen att man skall kunna lyfta momsen och sedan bara ha grejerna för privat bruk. Detta krav kan gälla oavsett om man har andra kunder eller inte.

Är det bara frågan om att man vill kunna lyfta momsen så kan man ju göra det ifall man startar bolaget senast nästa kalenderår. Då kan man köpa utrustning och sedan göra avdrag under förutsättning att man har kvittot kvar. En fråga blir dock ifall man inte skall göra en reduktion på priset med tanke på att utrustningen är begagnad.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: brygga i företagsform hemma??!!

Inläggav Bee » tisdag 2017-12-12 14:31

Lasse Nilsson skrev:Så det spelar ingen roll att det inte bryggs någon öl för försäljning? Låter ju oerhört märkligt att man inte skulle få ha en anläggning för uthyrning, precis som allt som har med svensk alkoholpolitik att göra :)
Du får hyra ut utrustningen men vörten måste fraktas därifrån innan jäst tillsätts. Då producerar du endast livsmedel. De som hyr utrustningen och tillsätter jästen i hemmet blir då hembryggare.

Du/ditt företag får inte göra resten av processen åt dom, då är det inte hembryggning, då producerar och säljer du alkohol illegalt.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: brygga i företagsform hemma??!!

Inläggav Lasse Nilsson » tisdag 2017-12-12 15:01

Tack för svaren! Jag antar att jag, likt de flesta, kommer att komma fram till att det inte är värt mödan för än svensk alkoholpolitik ändras.
Lasse Nilsson
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 2017-09-22 07:41

Re: brygga i företagsform hemma??!!

Inläggav SnALE » torsdag 2018-01-11 15:30

Om bolaget inte driver bryggeriverksamhet, utan utbildning och kurser i hembryggning (konsultverksamhet). Då måste man väl vara berättigad att köpa in bryggeriutrustning och utbildningsmaterial?

Man borde väl även vara berättigad att utbilda sig själv och även använda sin utrustning, med avsikt att bättre kunna sälja sin produkt?

Vill man att någon från kurs/utbildning ska få med sig Stamvört därifrån behöver man säkert livsmedelstillstånd. Men hur är det om utbildningen sker hos kunden? (om denna är en privatperson)

Exempel.
Bolaget säljer utbildning och kurser i hembryggning och har köpt in en Braumeister 50 och några jäshinkar mm. för ändamålet.

- En kund (ett kompisgäng) vill lära sig brygga öl och anlitar bolaget.
- En representant från bolaget åker ut till kunden och utbildar i den ädla konsten, samtidigt som man tillsammans brygger en Stamvört (av utbildningsmaterial som kunden köper av bolaget)
- Jäst tillsätts hos kunden.
- Två veckor senare återvänder representanten från bolaget för att avsluta utbildningen genom att visa hur man tappar upp på flaska etc.
- Kunden behåller hela produkten (hembryggd öl)
- Representanten från bolaget tar med sig utrustningen som kan användas vid nästa utbildning.
- Bolaget fakturerar kunden

Är det någon som kan se att det skulle behövas tillstånd för denna typ av verksamhet?

Om man senare vill börja sälja öl så kan man ju lägga till bryggeriverksamhet i bolagsbeskrivningen och ansöka om för ändamålet krävda tillstånd och skatteupplag etc.

Detta skall ju självklart inte göras av skattetekniska skäl. utan för att man faktiskt avser bedriva verksamhet. Man behöver ju även sälja sin produkt och få ingående moms som kan användas för att kvitta utgående moms. Så det behövs ju intäkter från verksamhet i bolaget.
Användarvisningsbild
SnALE
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: lördag 2017-09-09 16:35

Re: brygga i företagsform hemma??!!

Inläggav skyking » torsdag 2018-01-11 15:53

Om det är en seriös ide så tror jag det hela blir en fråga i vilken omfattning man behöver livsmedelstillstånd - vilket kan vara svårt ifall bryggningen sker utanför företagets lokaler. Man kanske hamnar lite i gråzon, men det finns ju andra kurser i hembryggning som också hamnar i gråzonen kan jag tänka.

Som jag uppfattar det så tror jag inte det kan komma att betraktas som tillståndspliktig eller skattepliktig alkoholtillverkning. I så fall borde man ju också kunna se hur det är med matlagningskurser och liknande. Det normala är nog dock att sådana kurser ges i företagets lokaler (eller ändamålsenliga lokaler hyrda för ändamålet).

Det som kanske kanske kan (och troligen kommer ifrågasättas om det uppdagas) med upplägget är råvaruåtgången där du brygger i "självutbildningssyfte". Jag kan helt klart se poängen i att inte medge momsavdrag för det eftersom du som privatperson (eller dina kompisar) faktiskt konsumerar ölen. Man kan nog resonera likadant med avdraget för bryggkostnaderna också. Dessutom kan man ju hävda att det i förlängningen är bryggning i kommersiellt syfte vilket gör frågan aktuell om det kan betraktas som hembryggning.

En möjlighet är att kombinera kursverksamhet med försäljning av utrustning och råvaror (till kursdeltagare)...

Med seriös ide avser jag ett upplägg som i sig förväntas generera vinst när alla faktiska kostnader är betalda. Det ger alltså en vinst som kan beskattas både i form av moms som inkomst av näringsverksamhet. Och detta utan antagandet att man senare utvecklar verksamheten till att brygga kommersiellt.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Nästa

Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster