"Fuller's London Summer Ale" - Liknande recept?

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

"Fuller's London Summer Ale" - Liknande recept?

Inläggav AnJovis » torsdag 2012-08-30 12:25

Hej,

jag är helt ny här på forumet så tråden kanske ligger fel, i så fall får någon gärna flytta på den!

Jag söker någon som har gjort ett hembryggt öl som liknar Fuller's London Summer Ale. Är det någon som har gjort det och isåfall vill dela med sig av sitt recept?

Jag fastnade för Summer Ale när jag smakade på det häromdagen och vill väldigt gärna göra ett eget liknande!

Tack på förhand
AnJovis
AnJovis
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: onsdag 2012-08-29 11:09

Re: "Fuller's London Summer Ale" - Liknande recept?

Inläggav Ale Bundy » torsdag 2012-08-30 23:13

Jag kan minnas fel, men jag tror den åkte i slasken här.
När jag drack den så tänkte jag att det var produkten av ett totalt misslyckande och tanklöst bryggande som "måste" få ut en summer. (Av ett bryggeri som jag vanligtvis gillar)
Vad tyckte du var bra? Nu måste jag få tag på en flaska till och kanske tänka om..
Detta var ju inte alls svar på din fråga, men jag blev så förvånad....
Ale Bundy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 226
Blev medlem: onsdag 2011-06-29 13:34
Ort: Stockholm, Södermalm

Re: "Fuller's London Summer Ale" - Liknande recept?

Inläggav AnJovis » torsdag 2012-08-30 23:47

Jadu, det var intressant att det kan vara sådan skillnad i vad man tycker om.

Jag gillade att den verkligen smakade sommar, det var ölsmak (såklart) blandat med att det var en väldigt frisk smak av blommor (i brist på bättre ord). Jag tyckte att den passade perfekt den kvällen helt enkelt, en sommarkväll med solnedgång och ett sommaröl. Dock tror jag att man tröttnar relativt fort på den, men en flaska då och då är vad jag tror perfekt! Svårt att beskriva verkligen, dock är det den enda Summer Alen jag har smakat på och enda referenserna jag har är lager av typ Heineken och Carlsberg så det kan säkert finnas hundra sorter som är bättre.

Men som sagt, smaken är som baken. Helt klart är att om man gillar öl som smakar "öl" så kanske den inte passar perfekt, men som en efterättsöl tycker jag att den var riktigt bra.
Testa igen och se om du tycker samma så får du gärna återkomma med vad du anser att den smakar :)
AnJovis
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: onsdag 2012-08-29 11:09

Re: "Fuller's London Summer Ale" - Liknande recept?

Inläggav Kenneth » fredag 2012-08-31 09:25

Utan att veta så gissar jag på att receptet består till större delen Pale Ale malt med en gnutta ljus karamell( Light/Pale Crystal malt) kanske någon procent.
Beskan relativt låg (för att vara från Fullers), kanske runt 25 IBU.
Väl utjäst med låg restsötma och lätt kropp.
Så lägg försockringsrasten på runt 65 grader kanske i 90 minuter.

engelska humlesorter enligt typ EKG, Challenger od.

Jästen tror jag är den som de alltid(?) använder, motsvarande WYEAST 1968.

Med hjälp av alkoholhalten och om du mäter SG i ölet så kan du få fram vilket OG och vilken förjäsningsgrad som ölet har.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: "Fuller's London Summer Ale" - Liknande recept?

Inläggav OleFattGuy » fredag 2012-08-31 12:13

Ale Bundy skrev:Jag kan minnas fel, men jag tror den åkte i slasken här.
När jag drack den så tänkte jag att det var produkten av ett totalt misslyckande och tanklöst bryggande som "måste" få ut en summer. (Av ett bryggeri som jag vanligtvis gillar)
Vad tyckte du var bra? Nu måste jag få tag på en flaska till och kanske tänka om..
Detta var ju inte alls svar på din fråga, men jag blev så förvånad....
Vill inte alls dissa någons smak, det är ju härligt att vi tycker så olika. AnJovis säger att hans referensramar är Carlsberg och Heineken och antar (mycket riktigt, IMHO) att det finns hundratals bättre. Det gör det. Jag gillar annars Fuller's och deras London Porter på burk är i min mening en av de bättre som finns att tillgå på systemet. Men Summer Ale tyckte jag också var rätt slätstruken. Men jag är ett "hophead" och vill helst ha massor av humle, gärna amerikansk, fruktig eller citrus eller barr, inget av detta fanns i Summer Ale.
Men, AnJovis och alla andra nybryggare och veteraner, brygg den öl ni själva gillar, inte den som andra gillar så blir hobbyn så mycket bättre!
(Ale Bundy, jag blev också förvånad, därav mitt svar :wink: )
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 218
Blev medlem: måndag 2009-11-02 21:10

Re: "Fuller's London Summer Ale" - Liknande recept?

Inläggav AnJovis » måndag 2012-09-03 12:26

Tackar Kenneth! Ska testa det någon gång framöver och se om jag kan få någon liknande smak på ölet! :)
AnJovis
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: onsdag 2012-08-29 11:09

Re: "Fuller's London Summer Ale" - Liknande recept?

Inläggav brandemannen » måndag 2012-09-03 13:30

Kan minnas fel men killa på deras hemsida. Tror den innehåller vetemalt också och saaz. Kolla upp hemsidan som sagt.
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 136
Blev medlem: onsdag 2010-08-25 13:16


Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster