Jag hade just en lätt surrealistisk upplevelse.
Vi gick ut för att ta en AW på nyöppnade Scandic Victoria Tower i Kista. Till min glädje hade de ett par tappar från Gotlands Bryggeri. Gotlands Bryggeri börjar dyka upp överallt, inte bara på finpubar utan precis var som helst, sunkbarer och sterila kedjor.
Jag rekommenderade min favorit Sleepy Bulldog till alla som ville höra på, men själv tog jag en Visby Porter som jag aldrig provat förr. Den var god.
Den rann ner fort som första ölen alltid gör. Så jag gick till baren för att hämta en Sleepy Bulldog. Nämnde för bartendern att man ser Gotlands kranar överallt nu, att de verkar sälja in sig bra. "Nej, det är tvärtom." meddelade han. "Spendrups har köpt upp Gotlands."
Okej, tänkte jag, det är ju bra. Det förklarar varför de finns överallt och kommer troligen till ännu fler ställen!
Sen fortsatte min hjärna att processa detta oerhörda faktum. Tänk om de börjar fuska när de väl har etablerat varumärket? Vi som brygger vet vad råvarorna kostar och vad man kan spara på att dra in litet grann på humle och maltkvalitet.
Först då satte jag glaset till min mun, och det smakade inte alls så mycket! Det var ju inte som vanlig stor stark-blask, men något mitt emellan. Fick jag rätt så fort? Eller var det för att den kom direkt efter en god porter? Eller är det fel på mina smakceller?