Situationens betydelse för smaken

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Situationens betydelse för smaken

Inläggav tio Pepe » torsdag 2011-11-03 21:07

Jag hade just en lätt surrealistisk upplevelse.

Vi gick ut för att ta en AW på nyöppnade Scandic Victoria Tower i Kista. Till min glädje hade de ett par tappar från Gotlands Bryggeri. Gotlands Bryggeri börjar dyka upp överallt, inte bara på finpubar utan precis var som helst, sunkbarer och sterila kedjor.

Jag rekommenderade min favorit Sleepy Bulldog till alla som ville höra på, men själv tog jag en Visby Porter som jag aldrig provat förr. Den var god.

Den rann ner fort som första ölen alltid gör. Så jag gick till baren för att hämta en Sleepy Bulldog. Nämnde för bartendern att man ser Gotlands kranar överallt nu, att de verkar sälja in sig bra. "Nej, det är tvärtom." meddelade han. "Spendrups har köpt upp Gotlands."

Okej, tänkte jag, det är ju bra. Det förklarar varför de finns överallt och kommer troligen till ännu fler ställen!

Sen fortsatte min hjärna att processa detta oerhörda faktum. Tänk om de börjar fuska när de väl har etablerat varumärket? Vi som brygger vet vad råvarorna kostar och vad man kan spara på att dra in litet grann på humle och maltkvalitet.

Först då satte jag glaset till min mun, och det smakade inte alls så mycket! Det var ju inte som vanlig stor stark-blask, men något mitt emellan. Fick jag rätt så fort? Eller var det för att den kom direkt efter en god porter? Eller är det fel på mina smakceller?
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
Användarvisningsbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 230
Blev medlem: måndag 2008-03-10 12:57
Ort: Stockholm, Södermalm

Re: Situationens betydelse för smaken

Inläggav Pulsatorius » torsdag 2011-11-03 23:19

Gotlandsbryggeriet har varit Spendrups experimentbryggeri sedan åtminstone 2001 när jag gick på rundvandring där.
De talar om 1995 på hemsidan, men formuleringen är intetsägande.
Bryggmästaren heter Johan Spendrups.
Gå på rundvandring om ni är i Visby. Trevligt litet bryggeri.
Pulsatorius
Pulsatorius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: söndag 2009-12-06 01:04

Re: Situationens betydelse för smaken

Inläggav Janne gnoff Berglund » fredag 2011-11-04 09:08

Har för mig att Spendrups ägt Gotland mest hela tiden?
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Situationens betydelse för smaken

Inläggav martinb » fredag 2011-11-04 09:43

Janne gnoff Berglund skrev:Har för mig att Spendrups ägt Gotland mest hela tiden?

Jag har för mig samma sak...
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Situationens betydelse för smaken

Inläggav tio Pepe » måndag 2011-11-07 10:31

Jaha, där ser man. Man lär så länge man har elever. :oops:
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
Användarvisningsbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 230
Blev medlem: måndag 2008-03-10 12:57
Ort: Stockholm, Södermalm

Re: Situationens betydelse för smaken

Inläggav Geir » måndag 2011-11-07 16:00

Båda vad du precis har smakat på och vilka förväntningar du har påverkar smakupplevelsen. Prova att blindtesta en sleepy bulldog mot några andra APA utan att ha druckit porter innan. Sen blir ju också bryggeriernas produkter olika från batch till batch.
Geir
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: måndag 2010-11-15 11:48

Re: Situationens betydelse för smaken

Inläggav Fredrik Almgren » tisdag 2011-11-08 10:47

I smakfrågan är jag benägen att hålla med Tio Pepe. Förut vallfärdade vi ofta tre kvarter från jobbet för där fanns det Sleepy Bulldog. Numera gör vi inte det då Bulldogen sedan länge känns som om den inte är värd denna promenad längre.

Min hypotes har varit att Bulldogen försämrats över tiden. En annan möjlighet är att mina önskemål ändrats så klart...
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1408
Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
Ort: Stockholm, Årsta

Re: Situationens betydelse för smaken

Inläggav tio Pepe » tisdag 2011-11-08 13:59

Fredrik Almgren skrev:I smakfrågan är jag benägen att hålla med Tio Pepe. Förut vallfärdade vi ofta tre kvarter från jobbet för där fanns det Sleepy Bulldog. Numera gör vi inte det då Bulldogen sedan länge känns som om den inte är värd denna promenad längre.

Min hypotes har varit att Bulldogen försämrats över tiden. En annan möjlighet är att mina önskemål ändrats så klart...

Hur länge sedan är "förut"?
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
Användarvisningsbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 230
Blev medlem: måndag 2008-03-10 12:57
Ort: Stockholm, Södermalm

Re: Situationens betydelse för smaken

Inläggav OleFattGuy » tisdag 2011-11-08 17:21

Jag smakade Sleepy Bulldog första gången nu i somras. Jag tyckte inte att den var speciellt märkvärdig. Vet ej om den varit bättre "förut" dock, men jag skulle definitivt inte gå omvägar för att få en pint av den...
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 218
Blev medlem: måndag 2009-11-02 21:10

Re: Situationens betydelse för smaken

Inläggav Fredrik Almgren » tisdag 2011-11-08 20:48

tio Pepe skrev:Hur länge sedan är "förut"?

Det är en bra fråga det. Svaret är inte i år helt klart men det kan ha varit förra sommaren,
eller året innan det? Jag hoppas på att det hellre var sommaren 2010 än 2009 som jag tyckte
den var god.
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1408
Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
Ort: Stockholm, Årsta

Re: Situationens betydelse för smaken

Inläggav Gwindor » tisdag 2012-01-24 12:09

tio Pepe skrev:Jag hade just en lätt surrealistisk upplevelse.

Nämnde för bartendern att man ser Gotlands kranar överallt nu, att de verkar sälja in sig bra. "Nej, det är tvärtom." meddelade han. "Spendrups har köpt upp Gotlands."... Okej, tänkte jag, det är ju bra... Sen fortsatte min hjärna att processa detta oerhörda faktum... Först då satte jag glaset till min mun...



Carl-Jan Granqvist anser att den enskilt viktigaste faktorn för en mat- och/eller dryckupplevelse är samtalet. Du kanske har råkat ut för just det.
Användarvisningsbild
Gwindor
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tisdag 2012-01-24 11:30
Ort: Höör


Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron