Öl till nån som inte tycker om öl?

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Öl till nån som inte tycker om öl?

Inläggav Karpen » torsdag 2010-06-03 21:28

Många här har säkert träffat någon som säger sig inte tycka om öl, och genast ta det som en utmaning att lära människan veta bättre. Jag är i just denna situation nu, och tar gärna emot lite tips.

Så, är det någon som har tips på öl som uppskattas av icke-öldrickare? Min första tanke till denna person är att leta sig långt från ljus lager, och samtidigt inte beskt.

Till första experimentet tänkte jag nog något åt kriek-hållet samt en klosteröl, för att se lite vad som fungerar.
Karpen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2010-06-03 21:13
Ort: Järfälla

Re: Öl till nån som inte tycker om öl?

Inläggav Hank » torsdag 2010-06-03 21:40

Jag har en jobbarkompis som aldrig dricker annat än de mest profillösa ljusa lageröl som går att uppbringa i detta land. Han tycker att allting med mer än noll beska smakar röv, men av någon anledning har han snöat in på Saint Landelin Mythique (bolagets nr 1696). Den suger han i sig, helg efter helg, och han hyllar den. Dessutom vet jag att han för några helger sedan satte i sig en La Trappe Tripel (bolagets nr 1607), och tyckte den var god. Så det är mina tips till dig. Testa att bjuda på dem (eller en av dem, de är ju rätt alkoholstarka)!
Hank
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: torsdag 2009-10-01 18:39
Ort: Eskilstuna

Re: Öl till nån som inte tycker om öl?

Inläggav Karpen » torsdag 2010-06-03 21:49

Ja de ska testas. Så får man en anledning att testa Saint Landelin Mythique själv :) Tack för bra tips!
Karpen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2010-06-03 21:13
Ort: Järfälla

Re: Öl till nån som inte tycker om öl?

Inläggav grungejesus » torsdag 2010-06-03 22:11

Min kära mor har öven hon lite svårt för öl. Men mörka tyska öl brukar funka. Mörk med låg beska. Bellhavens Wee Heavy är ett maltigt skotsk öl med låg beska som även det kan funka.

Har du prövat att hälla i din vän en barly wine, typ Bötet från Nynäshamn?
Användarvisningsbild
grungejesus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 128
Blev medlem: fredag 2009-10-09 21:12
Ort: Enskede, Stockholm

Re: Öl till nån som inte tycker om öl?

Inläggav Karpen » torsdag 2010-06-03 22:31

grungejesus skrev:Har du prövat att hälla i din vän en barly wine, typ Bötet från Nynäshamn?

Inte än, men vid första chans som ges så ska jag göra det. Dock är jag lite skeptisk till att hon gillar alkoholstarka grejer, men absolut värt ett försök.
Men mörk öl tror jag starkt på jag med. Tack för tips!
Karpen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2010-06-03 21:13
Ort: Järfälla

Re: Öl till nån som inte tycker om öl?

Inläggav Pulsatorius » torsdag 2010-06-03 23:52

Prova öl som ligger närmare vin t.ex. Flandriskt röd öl.
Mina favoriter är
Bios Vlaamse Bourgogne (Kan inte hitta det på bolaget längre...)
Rodenbach Grand Cru (nr 88052)
Duchesse de Bourgogne (nr 81521, Verkar slut det med)
Pulsatorius
Pulsatorius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: söndag 2009-12-06 01:04

Re: Öl till nån som inte tycker om öl?

Inläggav Nils Persson » fredag 2010-06-04 08:53

Själv har jag goda erfarenheter av Witbier.
Några av mina icke ölälskande vänner har gillat denna sort.

Och för tillfället går det att köpa Peter Högströms SM vinnare från 2009 Inwit på systemet.
Keep on brewing.....
Användarvisningsbild
Nils Persson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 47
Blev medlem: fredag 2010-05-21 13:44
Ort: Halmstad

Re: Öl till nån som inte tycker om öl?

Inläggav eberlund » tisdag 2010-06-08 14:16

Pulsatorius skrev:Prova öl som ligger närmare vin t.ex. Flandriskt röd öl.
Mina favoriter är
Bios Vlaamse Bourgogne (Kan inte hitta det på bolaget längre...)
Rodenbach Grand Cru (nr 88052)
Duchesse de Bourgogne (nr 81521, Verkar slut det med)



Instämmer. Min sambo som inte alls dricker öl gillar verkligen Duchesse... de andra gillar hon inte så mycket, inte jag heller, Duchessen är helt outstanding av dessa tillsammans med en som heter Liefmans Oud Bruin (här är en bild jag tog förra helgen när vi drack en i Stockholm http://1.bp.blogspot.com/_WdHv_F4AWYM/T ... monks2.JPG )

iaf av de sorter jag har smakat....

Duchesse De Bourgogne går inte att beställa från bolaget längre men jag gjorde faktiskt en privatimport-offert (Från Galatea Spirits, via Systembolagets formulär för privatimport) på den jag fick svar om i förra veckan, priset var då 27.90 / 250 ml, minimum 24 flaskor.
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 112
Blev medlem: måndag 2010-02-01 20:16

Re: Öl till nån som inte tycker om öl?

Inläggav gedman » onsdag 2010-06-09 00:07

Min sambo har det senaste året för pröva ungefär 150 ölsorter, eftersom hon hävdade att hon bara gillade stor stark. Hon hade fel. 149 av dem var allt från vedervärdiga till "typ okej om jag måste". MEN Belhavens Wee Heavy tyckte hon mycket om - och den efterföljande skotten som jag bryggt till hennes ära.

Min mor ramlade in på SM och gillade framförallt de Saisons som fanns att tillgå.

Allt med humle i anständiga mängder tror jag man bör undvika...
gedman
Hembryggarens redaktion
 
Inlägg: 556
Blev medlem: söndag 2009-04-19 22:13
Ort: Gnesta

Re: Öl till nån som inte tycker om öl?

Inläggav eberlund » onsdag 2010-06-09 18:35

hahaha gedman så rätt så rätt. Min sambo får sig en klunk av samtliga öl jag dricker i hennes närvaro och efter hand märker jag att hon börjar tycka om det mer och mer. Hon ska lära sig!

Och sist jag hade en Wee Heavy-flaska så tog hon faktiskt en klunk av den frivilligt utan att jag behövde fråga. Det är nåt magiskt med den ölen :)
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 112
Blev medlem: måndag 2010-02-01 20:16

Re: Öl till nån som inte tycker om öl?

Inläggav Karpen » onsdag 2010-06-09 20:41

Tack för alla bra tips!

Kul att höra att andra lyckats omvända, mer eller mindre. Att Wee Heavy skulle funka så bra hade jag inte trott, den ska testas, den är ju dessutom lätt att få tag på.
Ska nog ta alla tips i bakfickan och knalla till bolaget imorrn.
Karpen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2010-06-03 21:13
Ort: Järfälla

Re: Öl till nån som inte tycker om öl?

Inläggav grungejesus » söndag 2010-06-13 21:42

För att gotta ner sig mer i skottarna så kan jag rekomendera Innis And Gunns senaste släpp som dom kallar för fatlagrad IPA. Men ska sanningen fram. Glöm att det står IPA. Ölet smakar som en Jack Daniels utan sprit samtidigt som man suger på en kola karamell. Mycket vaniljsmak mao. Borde kunna få vilken ickeöldrickare som helst att dricka öl. Vi öldrickare undrar no om detta kan klassas som öl eller om det är en flytande efterrätt. Värt ett försök.
Användarvisningsbild
grungejesus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 128
Blev medlem: fredag 2009-10-09 21:12
Ort: Enskede, Stockholm

Re: Öl till nån som inte tycker om öl?

Inläggav Peepz » torsdag 2010-07-01 00:44

Alla människor kan tydligen inte känna alla sorters beska, vilket gör att beskan i ölet kan bli "för mycket" för vissa. Jag tror därför att du ska köra på humlesvag bärs. Belgarna kan ju vara lite knepiga i början eftersom de ofta är starka, mitt tips är Weissbier som är ljusa, ganska söta och med mycket lite beska. Kör en kristall först om grumligheten verkar skrämmande.

/Peter
Peepz Brewery. Uppsalas nanobryggeri i hjärtat av Kåbo.
Peepz
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 21
Blev medlem: lördag 2010-01-30 13:14

Re: Öl till nån som inte tycker om öl?

Inläggav Karpen » tisdag 2011-05-24 16:19

Hittade min gamla tråd och tänkte uppdatera.
Hon tycker fortfarande (snart ett år senare) inte om öl. Det som har fungerat bäst (tvärt emot vad jag trodde) har varit humle-rika öler. Gärna en blommig IPA eller nåt åt det hållet.
Blir en ölprovning på nynäshamn om några veckor, hoppas hon mjuknar lite till då :)
Sakta men säkert...
Karpen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2010-06-03 21:13
Ort: Järfälla

Re: Öl till nån som inte tycker om öl?

Inläggav beernoob » onsdag 2012-05-30 13:37

grungejesus skrev: Ölet smakar som en Jack Daniels utan sprit samtidigt som man suger på en kola karamell. Mycket vaniljsmak mao. Borde kunna få vilken ickeöldrickare som helst att dricka öl. Vi öldrickare undrar no om detta kan klassas som öl eller om det är en flytande efterrätt. Värt ett försök.


Förlåt, men fy fan vad äckligt :|

Jag upptäckte själv tjusningen med öl ganska sent och tyckte, tväremot andra erfarenheter här, att det var beskan som var det goda. Precis som Karpen nu skriver så var det humlen även jag gillade.
beernoob
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: tisdag 2012-05-15 18:17

Nästa

Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

cron