Tips för en fredagskväll i Stockholm?

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Tips för en fredagskväll i Stockholm?

Inläggav per-johan » torsdag 2009-03-26 20:12

Hejsan.
Jag och min sambo skall förära huvudstaden med ett besök i helgen. Trädgårdsmässan hägrar men man skall ju äta och dricka också. Och Njuta...
Då jag är total Stockholms-analfabet tar jag tacksamt emot förslag på mysiga restauranger med ett fatölsutbud som sträcker sig bortom StorStarken. Jag misstänker att en del av er sitter med ovärdelig information och kunskap på detta område.
Mvh Per-Johan
per-johan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 22
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Ort: Sandviken

Re: Tips för en fredagskväll i Stockholm?

Inläggav tio Pepe » torsdag 2009-03-26 21:23

Här är några av mina favoriter.

Svejk har sådär 8-10 olika tjeckiska öl på fat och centraleuropeisk prisvärd mat. Östgötagatan Södermalm.
Monks Café har massor med olika öl på fat varav de gör några själva. Sveavägen och Wallingatan.
Oliver Twist på Repslagargatan liksom Bishops Arms på Folkungagatan har också ett rikt sortiment med fatöl.
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
Användarvisningsbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 230
Blev medlem: måndag 2008-03-10 12:57
Ort: Stockholm, Södermalm

Re: Tips för en fredagskväll i Stockholm?

Inläggav per-johan » torsdag 2009-03-26 22:14

Tackar.
Monks och Oliver Twist låter som en bra avslutning på fredag respektive lördag!
per-johan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 22
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Ort: Sandviken

Re: Tips för en fredagskväll i Stockholm?

Inläggav Klas Welin » torsdag 2009-03-26 22:29

Glenfiddich Warehouse No 68 i Gamla Stan är väl värt ett besök. ( http://gfw68.net/ )
Likaså Akkurat på Hornsgatan, eller tidigare nämnda Oliver Twist.
Både Warehouse och Akkurat har bra mat, om man är fallen åt det hållet.
Bishops Arms på Bellmansgatan (norrut och uppför alla backar från Akkurat) tycker jag är den trivsammaste av B.A. i stan, men den på Folkungagatan har definitivt också sin charm, då den är en gammal biograf. Båda har dock sina brister i matväg.
Sen finns ju Saddle & Sabre på Tegnérgatan också. De har några amerikaner på fat och en del på flaska, ibland kan man snubbla över en Bigfoot eller nån annan raritet men det hör till ovanligheterna, men roligast är nog ändå western-stämningen och att man får sitta på sadlar i baren... De är bäst på att grilla en rejäl köttbit. Snett över gatan därifrån ligger Man in the Moon. Det är helt ok också, tycker jag (numera), och de har skön husmanskost. (En turné i vasastan skulle för mig se ut så här: äta middag på Café Piastowska (som också ligger på Tegnérgatan. Det är ett polskt ställe och lite märkligt, en upplevelse). Vidare till Saddle & Sabre, sen över till Man in the Moon. Avslutning på Monks på Sveavägen. Eller i en helt annan ordning...)
Användarvisningsbild
Klas Welin
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 174
Blev medlem: torsdag 2008-01-24 21:07
Ort: Stockholm

Re: Tips för en fredagskväll i Stockholm?

Inläggav Olsvamlarn » söndag 2009-04-05 17:38

Nu är jag ju sent ute men tänkte jag skulle tillägga två pubar som ligger på vägen mot Monks på Wallingatan om man går från Centralen.
Belgobaren - Ligger nästan direkt om man går ut från stora entren och tar vänster, puben ligger ca 50 meter på höger sida. Kolla efter en skylt med en belgisk flagga. Massor av schysst belgo-öl och maten är bra också. Det ligger en BA på andra sidan som också är bra.
Duvel Café / Pressklubben - Fortsätt på vägen mot Monks så har ni denna pub på vänster sida. Liknande koncept som Belgobaren.

Annars tycker jag att det varit bra tips i denna tråd.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: Tips för en fredagskväll i Stockholm?

Inläggav per-johan » söndag 2009-04-05 19:43

Tack ska ni ha för alla tips!
Det blev en väldigt lyckad Stockholmsvistelse med besök på Monks och Man in(on?) the Moon. 1 kg veteölskokta musslor och god öl på monks (bla en lakritsporter) och burgare och svensk fatöl från eskilstuna och jämtlands på Man in the moon. Jag och min sambo var rörande överens om ett återbesök till sommaren. Då betar vi av de andra tipsen!
Än en gång: Tack!
per-johan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 22
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Ort: Sandviken


Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron