Brauberger - Traditions-Brauerei und Gaststätte zu Lübeck

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Brauberger - Traditions-Brauerei und Gaststätte zu Lübeck

Inläggav Tommy » fredag 2008-07-25 14:46

Hej alla ni som gillar bra öl och mat!

Vill värna om ett vattenhål jag besökte här om dagen.

Brauberger i Lübeck är ett litet husbryggeri som ligger på Alfstrasse 36, mitt i Lübeck. Jag och en vän spenderade några dagar där och samtalade med Thomas Rosenhahn, som både är ägare, tillsammans med sin sambo och även hängiven bryggare. Han brygger en ljus lager på 12,5°Plato och 28 BU. Den kallas för Zwickelbier då den serveras från träfat utan kolsyra som driver. Resultatet är en öl som doftar mycket maltigt, nästan som lukten vid inmäskningen (för dig som känner till detta). Malten kommer från välkända Weyerman i Bamberg och består av pilsnermalt, karamellmalt samt "sauermalz". Den sistnämda använder han för att justera pH-värdet då vattnet i Lübeck är lite hårt och kemikalier är förbjudna vid bryggningen. Ölet lagras ca 5-6 veckor innan servering från träfat. Thomas anser att han vill utveckla ett öl och inte göra en massa olika sorter som han har svårt att följa upp. Thomas och hans sambo har ägt bryggpuben i tre år men krogen har funnits sedan 1988. Han är utbildad på ett altbierbryggeri i Düsseldorf och älskar weissbier men är född och uppvuxen i Lübeck.

Förutom ett mycket speciellt, eget öl lagar man otroligt god mat på Brauberger och man har olika specialiteter varje dag. Tisdagar har man buffé med massa goda tyska maträtter som surkål(det är mycket godare än det låter, kartoffelsallat och olika griljerat kött. 12,50 Euro kostade maten(så mycket du orkar) och vi blev knökmätta på första tallriken!

Torsdagar är schnitzeldag. Deras schnitzel är känd vida omkring.

Framför allt har man vad de kallar "Gemütlichkeit" eller stor trivselfaktor som vi kanske skulle utrycka det.

Jag hoppas fler besöker deras krog som är ett måste om du är i Lübeck.

Kolla gärna deras hemsida:
http://www.brauberger.de
Tommy
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: fredag 2008-07-25 14:20

Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron