ångbryggerier

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

ångbryggerier

Inläggav Old Gowrie » torsdag 2008-01-31 18:15

Ren nyfikenhet: Finns det någon här på forumet som vet vad som menas med ångbryggerier? Det var tydligen vanligt med såna kring förra sekelskiftet, typ. Namnet kommer ju igen i Anchor steam beer också.
Den som lever får te
TJ Lipton
Användarvisningsbild
Old Gowrie
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: tisdag 2008-01-29 21:30
Ort: Degeberga

Inläggav Johan Håkansson » torsdag 2008-01-31 18:36

Här är det en bloggare som menar att man för att kunna lagra ölet vid låga temperaturer året runt behövde kyla den mekaniskt och det kunde man med kraften från ångmaskiner. Om det är sant vet jag inte.
Är fast skumkrona en flytande valuta?
Användarvisningsbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 352
Blev medlem: måndag 2006-10-23 15:40
Ort: Kalmar

Inläggav Lasse O. » torsdag 2008-01-31 18:48

Jag har fått för mej att det var uppvärmningsmetoden av bryggvätskorna som var anledningen till namnet ångbryggeri. Men jag har ju haft fel förut så......
B.t.w. Vet du vad JP Lipton dog av?
Påssjuka! :D
Lasse O.
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 85
Blev medlem: söndag 2006-12-24 13:58
Ort: Trelleborg

Inläggav Old Gowrie » torsdag 2008-01-31 19:13

Har för mig att det var cyanidförgiftning. Bad tea?
Den som lever får te
TJ Lipton
Användarvisningsbild
Old Gowrie
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: tisdag 2008-01-29 21:30
Ort: Degeberga

Inläggav Johan Håkansson » torsdag 2008-01-31 20:24

Nordisk familjebok, 1800-tal, skriver om ånga vid mäskningen. Det kanske är detta som skiljde ångbryggerier från övriga?
"Antingen in-mäskas med kallt eller ljumt vatten, hvarefter temperaturen genom tillsats af hett vatten eller medelst direkt eller indirekt ånga småningom höjes till slutmäskningstemperatur, eller tillsättes det krossade maltet till vatten af så hög temperatur (omkr. 80° C.), att mäsken efter blandningen innehar den rätta slutmäsknings-temperaturen"
Är fast skumkrona en flytande valuta?
Användarvisningsbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 352
Blev medlem: måndag 2006-10-23 15:40
Ort: Kalmar

Inläggav Fredrik Nivert » torsdag 2008-01-31 20:35

Uppvärmning mha ånga är inte ovanligt än idag. Ånga är ett smidigt sätt att transportera stora mängder värme, och det behövs verkligen stora mängder värme när stora volymer skall värmas upp.

Både kärl med dubbel mantel där ångan släpps ut, eller kärl med ett rörverk inuti kärlet där ångan leds genom har jag sett i olika kommersiella bryggverk.

Använder själv ånga för värmning av mäsken, se Hembryggaren nr 4 år 2003. Även nummer 4 år 2004 beskriver bryggning med ånga.

Mvh Fredrik Nivert
Användarvisningsbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 346
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:18
Ort: Göteborg, ASKIM


Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

cron