Moderatorer: martinb, Webbgrupp
martinb skrev:Pilsner Urquell.
peterg skrev:Smakar inte öl alltid bättre på flaska?
Kenneth skrev:Pilsner Urquell på flaska.
Vet inte om det är inbillning eller inte men enligt mina smaklökarså är den på flaska betydligt bättre än på burk.
Vi gjorde en provning för någon månad sen med Jever. 1 månad gammal burk vs. 4 månader gammal flaska. Flaskan var klart bättre.skyking skrev:Jag antar att det kan bero på att burköl oxiderar mindre och blir utsatt för mindre ljus.
skyking skrev:Kenneth skrev:Pilsner Urquell på flaska.
Vet inte om det är inbillning eller inte men enligt mina smaklökarså är den på flaska betydligt bättre än på burk.
Jag vet inte om jag vill hålla med om det. När jag studerade fanns bara flaska att tillgå och då var rutinen att man cyklade väg till bolaget och köpte en flaska Urquell och sen om den smakade OK så tog man och köpte en hel laddning Urquell. Numera när den kommer på burk så tycker jag att kvalisorten är betydligt jämnare, smakar bra varje gång.
Jag antar att det kan bero på att burköl oxiderar mindre och blir utsatt för mindre ljus.
martinb skrev:Vi gjorde en provning för någon månad sen med Jever. 1 månad gammal burk vs. 4 månader gammal flaska. Flaskan var klart bättre.skyking skrev:Jag antar att det kan bero på att burköl oxiderar mindre och blir utsatt för mindre ljus.
Patersbier skrev:Jag har för mig att Charlie Bamforth hävdar att en undersökning som gjorts om smakstabilitet påvisade att många människor föredrar oxiderade och gamla öl. Antagligen för att vi är vana vid att dricka gammal öl.
Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster