Bra (tjeckisk) pilsner på bolaget?

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Bra (tjeckisk) pilsner på bolaget?

Inläggav martinb » torsdag 2020-06-04 11:35

Bamforth har ju oftast rätt. Med Jevern så var det en klart piggare öl, speciellt gällande humlefräschören, ur flaskan. Vi var alla lika förvånade.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Bra (tjeckisk) pilsner på bolaget?

Inläggav ekstedt » torsdag 2020-06-04 21:30

martinb skrev:Bamforth har ju oftast rätt. Med Jevern så var det en klart piggare öl, speciellt gällande humlefräschören, ur flaskan. Vi var alla lika förvånade.


Nu blev jag taggad på lite burk vs. flaska-provningar. Finns ju numera såväl Jever som Bitburger och Pilsner Urquell.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Bra (tjeckisk) pilsner på bolaget?

Inläggav Lindh » fredag 2020-06-05 06:15

Kan vara värt att ha i bakhuvudet att många större bryggerier pastöriserar det som går på export till utlandet för att förlänga hållbarheten vilket även påverkar smakbilden negativt på kort sikt (men positiv efter någon månad såklart). Jag har varit på Bitburg (och i Bitburg och dess omnejd) flera gånger och smaken på både burk och flaska hemma är ganska "meh" jämfört med det jag druckit i Tyskland.

Jag tror tillverkningsdatum måste vara snarlikt för en rättvist flaska vs. burk-provning.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Bra (tjeckisk) pilsner på bolaget?

Inläggav ekstedt » tisdag 2020-06-30 23:21

ekstedt skrev:Nu blev jag taggad på lite burk vs. flaska-provningar. Finns ju numera såväl Jever som Bitburger och Pilsner Urquell.


Gjorde slag i saken och testade dessa för några veckor sedan. Kände faktiskt ingen skillnad. Så här var förpackningsdatumen:

Urquell-flaska: januari
Urquell-burk: januari

Jever-flaska: februari
Jever-burk: mars

Bitburger-flaska: februari
Bitburger-burk: april
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Bra (tjeckisk) pilsner på bolaget?

Inläggav jolle995 » torsdag 2020-07-02 12:22

Burköl är ju absolut det bästa alternativet. Här är en liten video som förklarar vad som kan hända med öl på flaska men som burköl är helt skyddad mot:
https://www.youtube.com/watch?v=9i4dHdQ ... e=youtu.be
jolle995
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 42
Blev medlem: torsdag 2020-07-02 11:42

Re: Bra (tjeckisk) pilsner på bolaget?

Inläggav Hövdingen » torsdag 2020-07-02 12:35

jolle995 skrev:Burköl är ju absolut det bästa alternativet. Här är en liten video som förklarar vad som kan hända med öl på flaska men som burköl är helt skyddad mot:
https://www.youtube.com/watch?v=9i4dHdQ ... e=youtu.be


Men det förutsätter också att du låter ditt öl utsättas för solljus. Överlag gör man inte det och då blir skillnaden försumbar. Det är när man har dålig hantering av sitt öl som den effekten uppstår.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Bra (tjeckisk) pilsner på bolaget?

Inläggav jolle995 » torsdag 2020-07-02 12:40

Hövdingen skrev:
jolle995 skrev:Burköl är ju absolut det bästa alternativet. Här är en liten video som förklarar vad som kan hända med öl på flaska men som burköl är helt skyddad mot:
https://www.youtube.com/watch?v=9i4dHdQ ... e=youtu.be


Men det förutsätter också att du låter ditt öl utsättas för solljus. Överlag gör man inte det och då blir skillnaden försumbar. Det är när man har dålig hantering av sitt öl som den effekten uppstår.



Köper du via systemet = dålig hantering :) Sen är det ju också mindre oxidation på burk så det är ju också en anledning. Jag vet inte om en enda fördel med flaskan mer än att ölen blir äldre snabbare om man nu vill ha en öl som smakar lagrad
jolle995
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 42
Blev medlem: torsdag 2020-07-02 11:42

Re: Bra (tjeckisk) pilsner på bolaget?

Inläggav seasteel » fredag 2020-07-03 07:25

jolle995 skrev:Köper du via systemet = dålig hantering :) Jag vet inte om en enda fördel med flaskan mer än att ölen blir äldre snabbare om man nu vill ha en öl som smakar lagrad


En kall Pils är godare att dricka ur flaska än burk en varm sommardag. Det är i alla fall en stor fördel med just flaska :) Men i övrigt så vinner nog burken på de flesta punkter. :D
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Bra (tjeckisk) pilsner på bolaget?

Inläggav jolle995 » fredag 2020-07-03 09:27

seasteel skrev:
jolle995 skrev:Köper du via systemet = dålig hantering :) Jag vet inte om en enda fördel med flaskan mer än att ölen blir äldre snabbare om man nu vill ha en öl som smakar lagrad


En kall Pils är godare att dricka ur flaska än burk en varm sommardag. Det är i alla fall en stor fördel med just flaska :) Men i övrigt så vinner nog burken på de flesta punkter. :D
Sant! Där är ju faktisk flaskan överlägsen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
jolle995
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 42
Blev medlem: torsdag 2020-07-02 11:42

Re: Bra (tjeckisk) pilsner på bolaget?

Inläggav Hövdingen » lördag 2020-07-04 09:38

jolle995 skrev:Köper du via systemet = dålig hantering :) Sen är det ju också mindre oxidation på burk så det är ju också en anledning. Jag vet inte om en enda fördel med flaskan mer än att ölen blir äldre snabbare om man nu vill ha en öl som smakar lagrad


Ja, det är dålig hantering på bolaget men jag tror inte att de medvetet utsätter flaskor för UV-ljus. Jag har aldrig jobbat på bolaget så kan svara på deras rutiner men det känns som att flaskorna bör komma paketerade i bulk och sedan ställas upp på hyllan. Tänker därför att flaskorna inte får kontakt med solljus för än man ställer flaskan någonstans ljust i hemmet. Men jag kan vara helt ute och cykla.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Bra (tjeckisk) pilsner på bolaget?

Inläggav jolle995 » lördag 2020-07-04 10:21

Hövdingen skrev:
jolle995 skrev:Köper du via systemet = dålig hantering :) Sen är det ju också mindre oxidation på burk så det är ju också en anledning. Jag vet inte om en enda fördel med flaskan mer än att ölen blir äldre snabbare om man nu vill ha en öl som smakar lagrad


Ja, det är dålig hantering på bolaget men jag tror inte att de medvetet utsätter flaskor för UV-ljus. Jag har aldrig jobbat på bolaget så kan svara på deras rutiner men det känns som att flaskorna bör komma paketerade i bulk och sedan ställas upp på hyllan. Tänker därför att flaskorna inte får kontakt med solljus för än man ställer flaskan någonstans ljust i hemmet. Men jag kan vara helt ute och cykla.
Jag har jobbat på tre olika systembolag där jag anser att det har skötts fantastiskt dåligt. Stora fönster ut som släpper in allt solljus direkt in på flaskorna som dessutom står i en lokal mellan 25-30 grader under sommaren. Blir förbannad bara jag tänker på det :) Jag tror dock inte att jag har stött på skunkproblem särskilt ofta, menar bara att just det problemet är typ helt eliminerat med burk
jolle995
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 42
Blev medlem: torsdag 2020-07-02 11:42

Föregående

Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster