Öltips Stockholm

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Öltips Stockholm

Inläggav ecmik » söndag 2019-01-27 11:46

Tjena! Denna frågan har säkerligen ställts förut, men jag och en kompis ska till Stockholm 15-17 februari och är sugna på att förkovra oss i öl! Ölprovning, besök på bryggerier, häng på bra pubar med riktigt bra utbud mm. Har ni några bra tips? Har läst lite i ett inlägg på Ekstedts blogg, så vi har en bra start där.

Är det någon som har lite inside information så skulle det förgylla vår helg en hel del tror jag!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Öltips Stockholm

Inläggav bredsida » söndag 2019-01-27 13:29

Tritonia (http://tritonia.se/) på Stora Nygatan i Gamla Stan är väldigt trevligt. Dessutom är hamburgarna på Barrels intill bäst i stan.
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 113
Blev medlem: tisdag 2014-12-16 05:04

Öltips Stockholm

Inläggav ecmik » måndag 2019-01-28 07:20

bredsida skrev:Tritonia (http://tritonia.se/) på Stora Nygatan i Gamla Stan är väldigt trevligt. Dessutom är hamburgarna på Barrels intill bäst i stan.


Nice! Tack! Känner du till nåt bryggeri som skulle va schysst att kika lite närmre på?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Öltips Stockholm

Inläggav bredsida » måndag 2019-01-28 08:52

Nya carnegiebryggeriet kommer spontant upp i mina tankar. Jag har inte varit där men jag tror att de ordnar visningar.
Jag förutsätter att du redan vet att du måste besöka Akkurat.
Man in the moon är en annan pub som jag hört bra om, inte varit där själv.
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 113
Blev medlem: tisdag 2014-12-16 05:04

Re: Öltips Stockholm

Inläggav seasteel » måndag 2019-01-28 13:45

Välkommen till Sveriges vackraste stad! :)

Tyvärr finns det många ok ställen av alla de slag, tex alla dessa Bishop Arms, men märkligt få riktigt bra bryggeripubar. Carnegie har ju redans nämnts. Waza på Wallingatan är en, av recensionerena att döma, schysst pub som brygger eget öl. Det är ju förde detta Monks bryggeri så det har i alla fall förutsättningarna att lyckas. Jag har inte varit där själv men hört många som tycker det är bra.

I övrigt så kan Katarina Ölcafe samt Brewdog bar vara värt ett besök. Gillar ni efterrrättsöl så är Omnipollos Hatt ett måste. Babajan kan också vara värt ett besök. Alla dessa ligger på en nästan rak linje på Söder och kan med fördel tas i ordningen Babajan, Brewdog, Katarina Ölcafe och så avsluta med en av Omnipollos rent förskräckligt äckliga "efterrätts-öl". Gillar man lingonglass blandat med Porter toppat med salt kolakräm och riven tryffel så kommer man älska Hatten. Själv är jag lite mer traditionalistisk i min öl-smak. :)

S:t Clara Bierhaus i Gamla Stan är också ett kul ställe med ibland suverän livemusik i källaren, dessutom gratis. Däremot är ölutbudet, namnet till trots, ganska ordinärt.

Gillar ni belgisk öl så har ni en fin Tippel längs Vasagatan: Pressklubben, Duvel Cafe och Belgobaren.

Oliver Twist har tappat rejält sista åren och kan hoppas över.
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Öltips Stockholm

Inläggav ecmik » måndag 2019-01-28 20:21

seasteel skrev:Välkommen till Sveriges vackraste stad! :)

Tyvärr finns det många ok ställen av alla de slag, tex alla dessa Bishop Arms, men märkligt få riktigt bra bryggeripubar. Carnegie har ju redans nämnts. Waza på Wallingatan är en, av recensionerena att döma, schysst pub som brygger eget öl. Det är ju förde detta Monks bryggeri så det har i alla fall förutsättningarna att lyckas. Jag har inte varit där själv men hört många som tycker det är bra.

I övrigt så kan Katarina Ölcafe samt Brewdog bar vara värt ett besök. Gillar ni efterrrättsöl så är Omnipollos Hatt ett måste. Babajan kan också vara värt ett besök. Alla dessa ligger på en nästan rak linje på Söder och kan med fördel tas i ordningen Babajan, Brewdog, Katarina Ölcafe och så avsluta med en av Omnipollos rent förskräckligt äckliga "efterrätts-öl". Gillar man lingonglass blandat med Porter toppat med salt kolakräm och riven tryffel så kommer man älska Hatten. Själv är jag lite mer traditionalistisk i min öl-smak. :)

S:t Clara Bierhaus i Gamla Stan är också ett kul ställe med ibland suverän livemusik i källaren, dessutom gratis. Däremot är ölutbudet, namnet till trots, ganska ordinärt.

Gillar ni belgisk öl så har ni en fin Tippel längs Vasagatan: Pressklubben, Duvel Cafe och Belgobaren.

Oliver Twist har tappat rejält sista åren och kan hoppas över.


Nu är helgen räddad! Tack som fasiken!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv


Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster