Lite ölpolitik

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Lite ölpolitik

Inläggav Janne gnoff Berglund » onsdag 2018-07-04 18:52

Tydligen stoppades nuvarande alkoholkommisionen som skulle utreda bland annat hur okontrollerad gränshandel påverkar organiserad brottslighet samt hur alkoholnäringen kan bidra positivt på landsbygden.
Till mångt och mycket verkar det vara efter påtryckningar av IOGT-NTO.

Lite mer info:
https://www.beernews.se/articles/hard-k ... ommission/


Nu har Christian Nielsen / Ja till försäljning av hantverksproducerat öl i Sverige dragit igång en namninsamling, där han försöker få till fler än 30,000 namnunderskrifter för att vara fler än medlemmarna i IOGT-NTO.
Tanken är att politiskt försöka visa att en dylik kommision borde finnas, samt gissar jag underförstått: att inte IOGT-NTO med 0,3% medlemmar ur Sveriges befolkning ska driva landets alkoholpolitik själva.
Mer om den, samt om man önskar skriva under, finns här:
https://www.skrivunder.com/krav_pa_rege ... kommission


Ännu bara 43 st på drygt lika många minuter, men orkar och vill man vara med och påverka aldrig så litet kan man skriva under och kanske även dela på sina sociala medier.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Lite ölpolitik

Inläggav skyking » torsdag 2018-07-05 07:31

Jag fattar inte riktigt grejen. Varken IOGT-NTO eller alkoholkommisionen driver eller är tänkta att driva landets alkoholpolitik. Som jag förstått det så är iaf alkoholkommissionen finansierad av SVL och Sveriges Bryggerier, dvs privat finansierat. Som sådant behöver man inte egentligen bry sig om vad någon annan tycker, men debatten kan ju skjuta argumenten i sank innan man kommit fram till något förslag - vilket jag antar är anledningen till att man lägger ner. Då kan man fråga sig vad en namninsamling skulle hjälpa?

Det som är förvillande är kanske namnet som för tankarna till någon slags offentlig kommission som är tillsatt/sanktionerat/finansierat av staten vilket alltså INTE verkar vara fallet. Hade det varit det så hade det varit en annan sak.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Lite ölpolitik

Inläggav Morgan » torsdag 2018-07-05 08:33

Det skulle behövas en organisation som aktivt arbetar för att få upp detta på agendan. Jag tycker inte att vare sig IOGT-NTO eller en bryggeriorganisation ska få styra alkoholpolitiken utan att oberoende utredningar behövs. För att komma dit tror jag dock att det först krävs en motpol till IOGT-NTO så att ämnet kommer upp på agendan politiskt efter att ha hamnat i diverse artiklar. Vilka intresseorganisationer för småproducenternafinns och vilka är villkoren för att få vara med?
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Lite ölpolitik

Inläggav skyking » fredag 2018-07-06 11:28

Ett av argumenten IOGT-NTO använde här var likt det klassiska qui-bono-argumentet - dvs eftersom SVL och Sveriges Bryggerier har vinstintresse så "måste de ju ha fel". Tyvärr är detta ett argument som säkerligen går hem i de breda massorna vilket isf innebär att intresseorganisationerna kanske inte är den bästa motpolen. Qui-bono-argument funkar nog mycket sämre mot en konsumentorganisation som t.ex. SÖL eller liknande.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03


Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

cron