Bli spökbryggare

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Bli spökbryggare

Inläggav luxury Design » måndag 2017-08-07 11:37

Hej,
Jag och en polare funderar på att starta företag men planen är att hyra in sig i andras bryggerier. Vet ni vad för regler som gäller då? Godkända lokaler är alla vi hyr in oss i. Mvh Fredric
luxury Design
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 34
Blev medlem: onsdag 2016-01-13 11:21

Re: Bli spökbryggare

Inläggav Janne gnoff Berglund » fredag 2017-08-11 10:25

Skall ni ha egna produkter, eget skatteupplag, egen försäljning och leverans?
Eller kommer ni att ha er produkt under ett bryggeri om sköter allt förutom själva receptskapandet?
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Bli spökbryggare

Inläggav luxury Design » fredag 2017-08-11 13:05

Janne gnoff Berglund skrev:Skall ni ha egna produkter, eget skatteupplag, egen försäljning och leverans?
Eller kommer ni att ha er produkt under ett bryggeri om sköter allt förutom själva receptskapandet?


Vi vill ha egena produkter som vi brygger i andras bryggeri.
luxury Design
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 34
Blev medlem: onsdag 2016-01-13 11:21

Re: Bli spökbryggare

Inläggav skyking » fredag 2017-08-11 14:32

Poängen är att svaret på frågan troligen kommer att bero på upplägget vilket du inte delat med dig av. Har ni varit i kontakt med något bryggeri och har ett upplägg klart?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Bli spökbryggare

Inläggav martinb » fredag 2017-08-11 20:25

luxury Design skrev:Vi vill ha egena produkter som vi brygger i andras bryggeri.


Så ni vill alltså ha #2 som Gnoff påpekar?
Janne gnoff Berglund skrev:Eller kommer ni att ha er produkt under ett bryggeri om sköter allt förutom själva receptskapandet?


Alltså ni har inget eget utan allt ska skötas av det andra bryggeriet?
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Bli spökbryggare

Inläggav Snow » lördag 2017-08-12 10:06

Låter som en win-win om ni har mycket bra försäljningskanaler och kan sälja
brygder med högt TB (TäckningsBidrag).

Kanske finns det bryggerier med överkapacitet som kan tänkas nappa på detta, men tror
inte det är alldeles enkelt.

Lycka till, skriv gärna och berätta hur det fortlöper!

/Cheers
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Bli spökbryggare

Inläggav skyking » lördag 2017-08-12 15:52

Jag tycker att det borde finnas bryggerier med överkapacitet. Jag tror att det finns en överetablering av mikrobryggerier.

I andra fall kan det ju vara jästankarna som utgör flaskhalsen. Isf skulle en utväg kunna vara att man får bidra med egen tank?

Men det skulle vara intressant att höra hur det går. Hur upplägget är. Om där blir en NDA så kanske du åtminstone kan berätta att du inte får berätta...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Bli spökbryggare

Inläggav luxury Design » onsdag 2017-08-16 13:06

Hej sorry att det blev ett otydligt inlägg.
Men vi är sugena på att ha ett eget varumärke som säljs på bolaget. Men vi är inte intresserade av att starta upp ett eget bryggeri. Så därför började vi fundera på vad man behöver starta för företag och vilka rättigheter vi behöver för att kunna bli spökbryggare.
Vi har inte pratat med några bryggerier ännu.
luxury Design
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 34
Blev medlem: onsdag 2016-01-13 11:21

Re: Bli spökbryggare

Inläggav Snow » onsdag 2017-08-16 18:05

luxury Design skrev:Hej sorry att det blev ett otydligt inlägg.
Men vi är sugena på att ha ett eget varumärke som säljs på bolaget. Men vi är inte intresserade av att starta upp ett eget bryggeri. Så därför började vi fundera på vad man behöver starta för företag och vilka rättigheter vi behöver för att kunna bli spökbryggare.
Vi har inte pratat med några bryggerier ännu.


Kul idé!
Dock tror jag att det blir för lite täckningsbidrag på en sådan lösning för att det ska vara lönsamt. Då ska ju bryggeriet ha betalt för hyra av utrustning alternativt för hela produktionen. Bryggeriet måste då (antar jag) ordna med logistiken för det hela vilken inte är att underskatta om man ska kränga flaskor.

Sen ska ni lägga på lite och lansera den till Bolaget. Mellan dess så ska det oxå betalas skatt etc.
Ber om ursäkt att jag låter negativ, men dom beräkningar jag själv håller på med så ser jag det som svårt.

Det skulle vara mycket lättare om ni hade en krog/PUB och kunde sälja era egna märken där, och i förlängningen kanske kränga fat till andra krogar i närheten.

Så tänker jag tralala :wink:
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Bli spökbryggare

Inläggav Bobby » fredag 2017-09-01 10:49

Jag är lite mer positiv, jag tror att det är fullt möjligt.
Jag vet dessutom att flera varumärken gör på det här sättet redan då jag har lite insyn via vänner som kör.

Ni behöver dock alla tillstånd som krävs av er firma för att handla med alkohol och konsumtion = trassligt
Lokalerna har jag hört är det lättaste att få godkänt egentligen.

Det är flera bryggerier som enbart kör via legotillverkning i andras lokaler, det gäller att få en bra deal om det ska funka.

Det finns olika upplägg som jag ser det:

1. Du köper hela logistiken från bryggeriet = dyrt, och tveksamt om de vill alls.

2. Du hyr in dig i lokalerna och får själv sköta rubbet. Ingredienser, arbetsmoment, städning och logistik = mycket jobb.

3. Du hyr in dig i lokalerna och samköper ingredienser/flaskor mm. av bryggeriet men gör arbetsmomenten och slutlogistiken själv. = smartast tror jag.
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: onsdag 2016-11-16 14:15

Re: Bli spökbryggare

Inläggav Janne gnoff Berglund » tisdag 2017-09-05 14:13

Beroende på bryggeri där du hittar plats, samt hur desperat de ligger efter och inte fyller sina tankar, så bör du knappast räkna på att göra några direkta pengar på detta.
Finns vissa jag varit i kontakt med som i prncip låter "dig" som spökbryggare beålla kanske 1 kr per flaska, ändå sköta jobb med främst försäljning.

Ska du ha egen lokal för skatteupplag och distribution ökar jobb och kostnader (samt tilltånd) snabbt.


Bobby skrev:2. Du hyr in dig i lokalerna och får själv sköta rubbet. Ingredienser, arbetsmoment, städning och logistik = mycket jobb.


Jag har tidigare jobbat i branschen, även på bryggerier som brygger delvis åt andra.
Jag tror väldigt få bryggerier skulle tillåta att andra utförde allt jobb.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Bli spökbryggare

Inläggav skyking » tisdag 2017-09-05 14:57

Janne gnoff Berglund skrev:Beroende på bryggeri där du hittar plats, samt hur desperat de ligger efter och inte fyller sina tankar, så bör du knappast räkna på att göra några direkta pengar på detta.
Finns vissa jag varit i kontakt med som i prncip låter "dig" som spökbryggare beålla kanske 1 kr per flaska, ändå sköta jobb med främst försäljning.

Ska du ha egen lokal för skatteupplag och distribution ökar jobb och kostnader (samt tilltånd) snabbt.


Är det verkligen så? Då låter det som att bryggeriet inte räknar rent affärsmässigt på förslaget alternativt att man inte argumenterar för upplägget - under förutsättning förstås att ölen som föreslås bryggas kan säljas på ett gagnerligt sätt (vilket jag utgår från då det är en förutsättning för att det öht skall finnas ett case).

Förutsättningen är ju att bryggeriet man brygger hos har en överkapacitet och får en möjlighet att få avsättning för denna överkapacitet, men samtidigt är ju en förutsättning för detta att det finns en spökbryggare som ser vinst i att ge denna intäkt.

Finns det ingen överkapacitet så blir det nog överdjävligt svårt (det är svårt att ge dem incitament att avstå från lönsam bryggning).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Bli spökbryggare

Inläggav Hönshuset » tisdag 2019-02-05 16:38

Gammal tråd men postar ändå :)

Vi är ett nystartat (har funnits i lite drygt ett år) bryggeri i södra Stockholm och vi har en viss överkapacitet. Så om någon är intresserad så kan vi kolla om det går att hitta ett upplägg som fungerar.

Med vänlig hälsning,
Josef


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hönshuset
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: måndag 2015-12-07 22:17


Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster