Ölprovning

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Ölprovning

Inläggav ojocheo » torsdag 2017-03-23 23:47

Tjenare.

Ny i forumet.
Har bryggt ett litet tag nu och har några hyllmeter med öl av olika sorter.
Har en del som smakar rätt bra enligt vänners utsago.
Men jag tycker att dem är lite jäviga så jag vill ordna en ölprovning för "okända".
Nu är det så att jag vill göra det i en lokal på medlemspuben i området.
Men vad säger egentligen lagen idag?
SM arrangeras idag där privatpersoner lämnar ut sin öl för provsmakning.
Hur ser dem tillstånden ut? Behövs det tillstånd?
Hur har/skulle ni gjort?
Regelverket är snårigt men det känns som att det lämnas mycket öppningar för att få ge bort hembryggd öl iaf.
Vet bara inte hur man ska få till det så puben inte förlorar tillstånd eller att lagens långa arm knackar mig på axeln.

/Jocke
ojocheo
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: torsdag 2017-03-23 23:18

Re: Ölprovning

Inläggav Bee » fredag 2017-03-24 09:16

Har lokalen inget utskänkningstillstånd är det grönt ljus att bjuda på öl.
Ta inte betalat för det bara.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Ölprovning

Inläggav skyking » fredag 2017-03-24 09:55

Bee skrev:Har lokalen inget utskänkningstillstånd är det grönt ljus att bjuda på öl.
Ta inte betalat för det bara.


Läs första meningen nogrannt!

Det kan förefalla märkligt att utskänkningstillståndet sätter stopp för detta, men bakgrunden är att utskänkningstillstånd kommer med endel restriktioner som man annars inte har. De restriktioner som finns är att med utskänkningstillstånd får inte medhavd (alkoholhaltig) dryck förtäras i lokalerna. Ej heller får man servera oskattad alkohol och enda sättet att få den skattad är att du har tillstånd för ett (kommerciellt) bryggeri.

Däremot finns det mig veterligen inte något hinder för att bjuda på öl på annan plats än där det finns utskänkningstillstånd. Bjuda betyder som sagt att man inte tar betalt.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Ölprovning

Inläggav ojocheo » torsdag 2017-03-30 12:53

Dem har utskänkningstillstånd vilken gör det strängt förbjudet stt ta inbhembryggdöl under deras tak. Tittar nu på möjligheten att uppta en yta utanför i anslutning till puben. Antagligen måste manndå ha tillfälligt serveringstillstånd sa dem då. Men det hela forskars på i nuet.
ojocheo
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: torsdag 2017-03-23 23:18

Re: Ölprovning

Inläggav skyking » torsdag 2017-03-30 15:56

Jag tror man INTE skall ha tillfälligt serveringstillstånd. Mig veterligen gäller samma regler vid tillfälliga serveringstillstånd.

Kraven på serveringstillstånd sätter ett antal käppar i hjulen, tillräckligt många för att förhindra hembryggt öl där. Om de serveras av hembryggaren så räknas det som medhavd som inte får drickas där. Om de säljs av innehavaren så faller det på att det inte är skattad öl som alltså inte får säljas. Om de ges bort av innehavaren så bryter det också mot serveringstillstånden då man inte får bjuda på alkohol (med serveringstillstånd).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03


Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster

cron