Odla upp jäst

Kategorin för de som odlar egen humle, mältar sitt eget korn och odlar upp sina egna jäststammar

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Odla upp jäst

Inläggav Ove k » söndag 2022-03-27 19:38

Hallå!
Ny här. Sönerna och jag har bryggt i 2 år nu och tyckte det var dags att gå över till våtjäst.
Det har funkat jättebra med en som vi tycker kraftig kvalitetshöjning.
Vi brygger med ett Coobra bryggverk i 20l batcher. Speidels jästunnor och flaskor.
Nu till min fråga, jag tänkte ju såklart återanvända jästen så jag har tagit tillvara på jästen och tvättat den.
Hur mycket av den tvättade jästslurryn ska åka ner i nästa förkultur?
Kan jag frysa tvättad jäst, hur länge?

Tacksam för tips!

Ove
Ove k
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 35
Blev medlem: fredag 2022-02-04 15:22

Re: Odla upp jäst

Inläggav Djonk » måndag 2022-03-28 01:00

Här kan du läsa lite om det: https://www.lindhcraftbeer.com/2014/08/spara-jast/

Jag brukar inte tvätta jästen utan bara dela upp jästkakan i rena burkar som förvaras i kylskåp. När det sedimenterat ligger ett i någon mån skyddande lager av öl på toppen. Brygger man ganska ofta fungerar det toppen att bara ha i en hel burk (minst en deciliter jästkaka, rumstempererad). Går det mer än 2 månader gör jag förkultur enligt "shaken, not stirred". Slappt, men det fungerar. Använder hellre "för mycket" jäst än för lite.
Senast redigerad av Djonk måndag 2022-03-28 22:40, redigerad totalt 1 gång.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Odla upp jäst

Inläggav peterg » måndag 2022-03-28 08:17

Djonk, 1 dl av jästkakan till hur många liter vört? Är du noga med vilken del av jästkakan som du tar?
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Odla upp jäst

Inläggav Ove k » måndag 2022-03-28 08:48

Tack för det!
Jag läste på Lindh men fattade inte riktigt. Är det någon annan som som vill hjälpa till så tas det tacksamt emot.

Ove
Ove k
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 35
Blev medlem: fredag 2022-02-04 15:22

Re: Odla upp jäst

Inläggav Djonk » måndag 2022-03-28 11:10

peterg skrev:Är du noga med vilken del av jästkakan som du tar?


Nej, och jag är inte så noga med mängderna heller. Det kan bli en deciliter (då brukar det vara renare kaka) eller flera, ofta i 10-20L vört.

Ove - vill man veta exakt måste man räkna celler med mikroskop. Vill du bara höfta men hamna närmare rekommenderad mängd kan du använda ett verktyg som https://www.brewersfriend.com/yeast-pit ... alculator/

Det jag tar med mig från Lindhs blogg är att frysa jäst inte är helt lätt att lyckas bra med. Något man kan göra är att torka jästen - fungerar åtminstone med kveik men jag har läst om annan jäst som klarade sig - sen frysa in torrjäst. Se det som ett experiment första gången bara.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Odla upp jäst

Inläggav Ove k » måndag 2022-03-28 14:04

Hahaha räkna celler med mikroskop tror jag vi skippar, tack för länken till calcen.
Jag tänkte inte bli vetenskapsman utan mera kunna få det att funka med lite sunt förnuft.
Just nu ser jag det mesta som ett ”pröve”. Dock konstaterar jag att kvaliten på ölet ökade ju märkbart med ”riktig” jäst
Jämfört med torrjäst. Jästen jag håller på med nu är https://shop.humle.se/jast/alejast/flyt ... abs-wlp028. Det blev en alldeles utmärkt scottish ale på den. Vi bryggde en liknande variant som vi hällde rakt på den jästkakan och det funkade alldeles utmärkt såvitt jag kunde bedöma. Eftersom vi jäst 2 batcher på samma kaka så bestämde jag mig för att tvätta jästen och det verkar också ha funkat utan problem.
Tänkte sätta en förkultur på onsdag så brygger vi en hederlig gammal engelsk pupiller på söndag.
Ove k
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 35
Blev medlem: fredag 2022-02-04 15:22

Re: Odla upp jäst

Inläggav Djonk » måndag 2022-03-28 22:46

Det var sannolikt mer än rekommenderad mängd i jästkakan när du hällde på vörten andra gången - men som du erfor är det sällan ett problem. Det man inte vill är att det ska bli för lite, marginalen är mindre åt det hållet.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Odla upp jäst

Inläggav Ove k » tisdag 2022-03-29 06:43

Jo mängden var ju mycket större, med det säger väl ingenting om mängden pigga friska jästceller?
Jag testar att öra en förkultur på 2,5 liter med 1dl jäst så får vi se. Alltid blir det väl nåt. Man får lära sig.
Ove k
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 35
Blev medlem: fredag 2022-02-04 15:22

Re: Odla upp jäst

Inläggav Djonk » tisdag 2022-03-29 07:27

Tänk på det som en gigantisk förkultur. Visst, en del hinner dö och det är mycket annat sediment i kakan.. Men det är också en metod som används för att brygga väldigt stark öl som behöver mer jäst.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Odla upp jäst

Inläggav Ove k » tisdag 2022-03-29 09:16

Det är ju ett logiskt synsätt. Ska tänka på det, tack!
Ove k
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 35
Blev medlem: fredag 2022-02-04 15:22

Re: Odla upp jäst

Inläggav Ove k » lördag 2022-04-02 10:11

Hallå igen!
Jag gjorde en 2,5 liters förkultur och hällde i typ 1,5 dl av den tvättade jästkakan. Det tog nästan ett dygn innan det kom igång
Men sen såg det jättebra ut. Dock så jäste det ut ganska fort, ca 14 timmar. Mina tidigare förkulturer som varit på nyhemkommen jäst har kommit igång på 3-5 timmar och sedan jäst i väl ett dygn. Jag har använt mig av samma 3 liters ekolv och gjort 2,5 l satser. Indikerar detta något för er som är mer vana?
Ove k
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 35
Blev medlem: fredag 2022-02-04 15:22


Återgå till Kultivering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron