Odla humle

Kategorin för de som odlar egen humle, mältar sitt eget korn och odlar upp sina egna jäststammar

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Odla humle

Inläggav worldonaplatter » fredag 2017-09-01 13:24

Hej!

Jag har en kompis som är intresserad av att börja odla humle, gärna någon av de svenska stammarna. Några tips om var man kan få tag på frön?

Tack på förhand,

Björn
Cheers!

Björn
Captain's Brewskies
worldonaplatter
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: tisdag 2017-04-11 10:43
Ort: Stockholm

Re: Odla humle

Inläggav skyking » fredag 2017-09-01 13:46

Är det inte så att man klonar plantorna för att få samma variant? Har för mig att man anväder rotstammar för att göra detta.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Odla humle

Inläggav Bee » fredag 2017-09-01 13:54

Ja, rhizomer eller grönpropagering av skott. Sök på "odla humle" eller liknade här på forumet. Det finns massor med frågor och svar....
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Odla humle

Inläggav Samme77 » lördag 2017-09-02 18:41

På Odlargladjen.se verkar dom sälja plantor från Hulla norrgård och korsta som är svenska. Sen finns en hel del plantor på blocket också. Där har du en hel del å välja bland.
Samme77
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 32
Blev medlem: onsdag 2016-08-24 17:44

Re: Odla humle

Inläggav uruguru » onsdag 2017-09-06 22:12

På Julita gård i södermanland har man samlat in olika gamla svenska humlesorter till sin genbank.
Jag var där under humleveckan för ett par veckor sedan men missade plantförsäljningen som var dagen innan.
Imorgon ska jag ta kontakt med dem för att se andra möjligheter att köpa sticklingar från dem.
Jag återkommer när jag har mer info.
Janne
Biabbryggare med stc1000
uruguru
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: måndag 2014-01-13 17:49
Ort: Sparreholm

Re: Odla humle

Inläggav perschmek » fredag 2017-09-22 06:14

uruguru skrev:På Julita gård i södermanland har man samlat in olika gamla svenska humlesorter till sin genbank.
Jag var där under humleveckan för ett par veckor sedan men missade plantförsäljningen som var dagen innan.
Imorgon ska jag ta kontakt med dem för att se andra möjligheter att köpa sticklingar från dem.
Jag återkommer när jag har mer info.


Gick det att köpa loss några plantor/sticklingar?

Skickat från min XT1700 via Tapatalk
perschmek
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: lördag 2014-09-13 22:48

Re: Odla humle

Inläggav assistredo » fredag 2017-09-22 16:55

På Julita Gård (Nordiska museet) finns nu ett klonarkiv med 25 av de 50 kloner som finns i genbanken i Alnarp (SLU). Hos Elitplantstationen har hittills 3 av dessa kloner (Hulla Norrgård, Korsta och Näs) uppförökats till försäljning. Man säljer dock inte direkt till privatpersoner utan till produktionsplantskolor och professionella odlare (minst 50 plantor åt gången). Störst chans för privatpersoner att hitta dessa sorter finns nog hos de plantskolor som ingår i E-planta-föreningen (21 st). Jag hittade mina plantor hos Billbäcks i Svärtinge utanför Norrköping.

Julita säljer bara lite grann av de kloner de de har och har man tur finns det plantor av de sorter man söker. På Humlets dag den 24 augusti sålde de slut på alla de plantor man ställt fram på ett bord och där fanns inte alla de 25 klonerna.

http://www.slu.se/centrumbildningar-och ... risvaxter/

Kolla på facebook-grupperna Humleforum och Humleodlarna. Där kan du kanske finna folk som har plantor att avvara.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping


Återgå till Kultivering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster