Vanligaste humlesorten i sverige?

Kategorin för de som odlar egen humle, mältar sitt eget korn och odlar upp sina egna jäststammar

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Vanligaste humlesorten i sverige?

Inläggav Alex_08 » lördag 2017-06-03 00:49

Ja, hemkommen från ett besok hos min mor och hennes man, som är trädgårdsnördar utan dess like. Fick en liten guidad tur bland härliga ätbara växter, blommor intresserar mig föga, i turen dyker det upp ett gäng humleplantor som dom tydligen haft ett tag och som ger kottar. I och med mitt relativt nyfunna intresse för hembryggning så var jag såklart rätt nyfiken på dom där. Dom har INGEN aning alls vad det är för sort (otippat?), så jag tänkte bara kolla om någon har koll på om det finns någon humlesort som möjligtvis är kraftigt överrepresenterad i sverige? Eller vilka sorter det troligtvis skulle kunna handla om.

Jag ska iallafall dit och skörda kottar när det är dags, smaka på dom och kanske brygga en rackade och använda dom som torrhumling och se vad det blir, kan vara riskabelt att bitterhumla med totalt okänd sort och syra %.
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

Re: Vanligaste humlesorten i sverige?

Inläggav skogass » lördag 2017-06-03 06:32

Finns ganska mycket vild humle tycker jag som ingen har en aning om vad det kan vara. Alfasyran kommer vara ganska låg kanske omkring 2% tror jag. Innan du använder dom kan du göra en mini batch typ 1 liter för att uppskatta alfasyran.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Användarvisningsbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 149
Blev medlem: lördag 2015-01-10 13:56

Re: Vanligaste humlesorten i sverige?

Inläggav Bacon » lördag 2017-06-03 07:16

Om de inte har hämtat humlen från naturen utan köpt den så är det med största säkerhet Nordbrau/Northern Brewer, som är den i särklass vanligaste trädgårdshumlen i Sverige.

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk
Bacon
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: tisdag 2015-09-15 19:07

Re: Vanligaste humlesorten i sverige?

Inläggav Alex_08 » lördag 2017-06-03 10:55

Troligtvis har dom fått den av någon annan trädgårsentusiast. Och jag gissar att den är köpt. Dom har den ju för att den ser ju fin ut och klänger sig härligt i trädgården.

Får komma ihåg nortern brewer, och jämföra med googlad smak/doft, Och koka en micro batch. Ska bli roligt, dom e väl klara i juli eller så tror jag. Nu måste jag bara övertala mor att odla och mälta lite korn också!

Tack!
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

Re: Vanligaste humlesorten i sverige?

Inläggav pettersson80 » lördag 2017-06-03 11:05

Brygg te på kottarna så får du ett humm om smak och doft.
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 177
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 23:59
Ort: Harmånger


Återgå till Kultivering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron