Humleodling nybörjare! Hjälp uppskattas.

Kategorin för de som odlar egen humle, mältar sitt eget korn och odlar upp sina egna jäststammar

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Humleodling nybörjare! Hjälp uppskattas.

Inläggav Donkey » onsdag 2016-04-06 03:45

Hejsan! Kommer att köpa ett gäng humleplantor nu i maj då jag precis köpt mig ett eget hus så vill jag börja odla denna förädlade växt. Dock vet jag inte hur många plantor jag bör börja med? Jag brygger idag 50 literssatser så det går ju åt en hel del humle. Den humlen jag ska köpa är: SWE 4, SWE 54 och SWE 25

Nu är det så att jag typ aldrig odlat något innan och undrar om någon vänlig själ kan tala om för mig hur jag ska gå tillväga med mina kära plantor.

Huset jag köp har en natur tomt där det växer lite allt möjligt och min humle ska planteras bakom garaget så att den får så mycket sol som möjligt utav dagen. Det blir altså att den planteras i söder riktning om garaget.

Behöver jag göra något i marken innan jag plantera den? Typ gräva upp och lägga dit något för att förhindra ogräs?

Behöver jag köpa in/skaffa näring/gödsel?

Hur djupt ska jag sätta plantorna? Och hur brett emellan?

Vattna dagligen?

Räcker det med höga stolpar så att den kan klättra på? Hur höga bör de vara? Får ordna någon lina emellan dem så att man enkelt kan få ner dem när det är skördedags.

All info uppskattas!

/blivande humleodlaren i Småland.
Donkey
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: onsdag 2016-04-06 03:18

Re: Humleodling nybörjare! Hjälp uppskattas.

Inläggav Bee » fredag 2016-04-08 21:45

Hej,
Kul att du vill odla humle Eftersom jag har drabbats av "sur gubbe" i unga år, har jag slutat servera information på silverfat när den redan finns under näsan.
Jag skulle rekommendera att
1: Sök på "odla humle" här på forumet.
2:Googla "growing hops"
3:Kolla videos på Youtube det finns massor. Både kommersiella odlare och hembryggare har lagt ut videos

Lycka till, det är lätt.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Humleodling nybörjare! Hjälp uppskattas.

Inläggav PapaD » tisdag 2016-06-14 23:02

Hej Donkey,
hur gick det, fick du tag på plantor? Var köpte du dem? Enda stället jag hört om är elitplantagen, och de verkar inte vara lätta att handla av.
PapaD
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: måndag 2013-12-02 23:13
Ort: Karlskoga

Re: Humleodling nybörjare! Hjälp uppskattas.

Inläggav Perwaste » fredag 2017-03-10 17:44

(snabela) Bee :Jag sökte på "odla humle" här på forumet, och minnsann fann jag inte trådar :D

Idag fick jag hem det beställda från Willingham, så nu sitter jag på min pinnstol och ser ut genom fönstret och försöker mantra fram våren.

Cascade, EKG, Mount Hood och Record ska få sina platser där ute när tiden är kommen. Fina rhizomer ser det ut att vara, men de får nog vila lite i svala källaren innan jag gör ngt mer med dem.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Humleodling nybörjare! Hjälp uppskattas.

Inläggav Stenstugan » fredag 2017-03-10 18:13

Jag kan ju visa hur jag gjort. Har stolpar som är 5 m höga (kanske i kortaste laget) mellan dom en ståltråd som det hänger ner snören ifrån som humlen klättrar på. På södervägg på vårt stall/loge gavel. På våren när dom växer som mest kräver dom mycket näring (gödsel) och vatten så får vattna dagligen om det inte regnat. Men det ska även vara väldrennerat så dom ska inte stå i vatten då ruttnar rötterna, minst 1 meter bör det nog vara mellan plantorna då dom breder ut sig med åren.

Med vänlig hälsning, / Kent
Bilagor
image.jpeg
Stenstugan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: torsdag 2014-11-20 19:10

Re: Humleodling nybörjare! Hjälp uppskattas.

Inläggav Perwaste » fredag 2017-03-10 21:01

Härligt somrigt och underbart!

Själv hoppas jag kunna skapa någonting pergolaliknande, utan att glömma den kommande höjden. Återkommer med bild på det senare i sommar. Vi har en kompost som ska få lämna generöst bidrag till jordförbättringen där. Sen är det lerjord i övrigt .
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50


Återgå till Kultivering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster