Humleodling

Kategorin för de som odlar egen humle, mältar sitt eget korn och odlar upp sina egna jäststammar

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Humleodling

Inläggav falke » söndag 2015-10-04 18:29

Jag har hitills bara odlat en lokal humlesort som vi har hittat här på ett ödetorp här utanför Vimmerby.
Nu har jag fått korn på en lite mer förädlad sort som heter Mauritz coh som Svalöv förädlade fram på 30-talet. Den heter tydligen även Svalöv 85.
Nu undrar jag om någon har erfarenheter av att odla denna och hur den fungerar i ölframställning?
falke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2015-09-09 16:35

Re: Humleodling

Inläggav DubbelJohan » onsdag 2015-10-07 18:50

falke skrev:Jag har hitills bara odlat en lokal humlesort som vi har hittat här på ett ödetorp här utanför Vimmerby.
Nu har jag fått korn på en lite mer förädlad sort som heter Mauritz coh som Svalöv förädlade fram på 30-talet. Den heter tydligen även Svalöv 85.
Nu undrar jag om någon har erfarenheter av att odla denna och hur den fungerar i ölframställning?

Funkar bra. Har använt den vid ett par tillfällen för pale ale och bitter.

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
DubbelJohan
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: tisdag 2014-12-23 17:46

Humleodling

Inläggav magnda » fredag 2015-10-09 20:16

Har humle i trädgården som jag tagit som revor från mina föräldrars. Den har stått där i massor år. Oklart var den kommer ifrån. Nu kommer det i alla fall kottar. Går det att artbestämma såna här? Kan man använda all humle i öl? Förr i världen gjordes nog det då var man ju inte kräsen men frågan är hur bra ölet var? Alfasyra okänd såklart. Aromgiva? Torrhumling? Prova sig fram?! Äpplen kan ju en expert bestämma på utseende och smak. Finns humle experter som kan det? Eller ska man riva bort och sätta en känd sort? Julita gård en bit från mig här i sörmland har ju genbank med humle. De kanske kan ge bort några revor av gammal svensk brukssort?BildBild
Användarvisningsbild
magnda
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: tisdag 2015-09-29 11:30
Ort: Nyköping nu. Ursprungligen Sigtuna.


Återgå till Kultivering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron