Nya domarprotokollen

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2019 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Nya domarprotokollen

Inläggav ApocalypseDude » lördag 2019-02-23 14:26

Jag fick en smärre chock när jag här om dagen fick se de nya domarprotokollen! Först och främst förstår jag inte hur man som domare kan utse de öl som ska få en medalj. Det finns till exempel inte längre någon poängskala utan varje domare bestämmer om ölen är defekt, bra, mycket bra eller excellent samt om den håller finalklass eller inte. Sen stämmer inte de olika kriterierna och felsmakerna överens med försättsbladet/sammanställningen (som är oförändrad). Jag antar att detta är ett led i kampen mot de som skickar in öl som de inte är 99% säker på att de håller medaljklass (hur nu någon annan än en utbildad domare skulle kunna veta det) eller de som skickar in öl för att se om de "håller måttet". Men hur som helst. Protokollen jag fick tillbaka från Belgoträffen innehåller inga poäng och knappt några kommentarer. Man får däremot veta om ölen är blank eller disig, om den har tunt eller kraftigt skum och hur den smakar. Jag säger inte att det är bättre eller sämre för mig som tävlande, jag är mest orolig över hur domarna ska kunna utse de bästa ölen med det nya underlaget.

Unleash diskussionsforums-hell!
------Pass Auf! Brewery-------

Passion, Madness, Perseverance
ApocalypseDude
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2014-09-08 20:02

Re: Nya domarprotokollen

Inläggav Bee » lördag 2019-02-23 18:59

Kan meddela att de protokollen är fortfarande preliminära. Det kommer att utvecklas.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga


Återgå till SM 2019

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron