Vilken kategori i SM?

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2019 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Vilken kategori i SM?

Inläggav Brian » måndag 2019-02-04 21:39

Jag bryggde en mjölkstout i höstas som jag tänkte skicka in till SM för skojs skull. Jag ville ha med smak av kokos så jag tillsatte kokoschips i slutet av kok. Smakade av ölen efter jäsning men tyckte det smakade ingen kokos alls så jag tillsatte mer i sekundären. Efter en vecka i sekundären så smakade det väldigt mycket kokos. Jag hoppas på att de starka kokossmakerna blir lite mildare tills smakdagen men nu är jag lite i tvivel till vilken kategori jag borde anmäla den till? Eftersom kokosen dominerar så kanske den borde gå under 11D som är "modifierade öl". Tanken var att gå under 11E "porter/stout special" från början. Jag har inte direkt räknat med någon medalj men hade varit skönt att i alla fall träffa rätt kategori. Någon som kan leda mig in på rätt väg?
Brian
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: måndag 2019-02-04 21:27

Re: Vilken kategori i SM?

Inläggav martinb » tisdag 2019-02-05 11:36

Som domare hade min rekommendation baserat på fraserna "skicka in till SM för skojs skull" och "Jag har inte direkt räknat med någon medalj" varit att du inte skickar in till tävlingen, det är trots allt en tävling. Det blir med största sannolikhet ett ännu mer tävlingsinriktat domarprotokoll från och med detta SM så mängden skriftlig feedback kommer att minska radikalt. Om du väljer att delta så är det smaken som styr och då bör det vara klass 11D. Om du vill ha din öl mer allmänt bedömd och få feedback från domare så har SHBF det som tjänst för sina medlemmar: http://shbf.se/oelbedoemning/medlemsoel
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Vilken kategori i SM?

Inläggav Janne gnoff Berglund » måndag 2019-02-11 14:18

Rent generellt skulle jag säga om du inte har bryggt för att tävla i någon av domarklasserna i SM samt inte är helt säker på vilken klass du borde ställa upp i är det frågan om varför göra det?

Domartävlingen är 100% fokus på typriktighet, samt med allt fler öl som lämnas in lämnas allt mindre tid för att skriva några kommentarer och drivs mer mot "ej typriktig" / "Bra" / "Utmärkt" eller liknande.
För övriga och modifierade öl måste det fortfarande finnas en kännbar grundöl i "rätt" stil att bedöma.

Är du mer intresserad av generella kommentarer kommer du att å betydligt bättre svar genom att som Martin skriver använda tjänsten för medlemmar att få sin öl bedömd separat.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Vilken kategori i SM?

Inläggav fredrik.stahl » måndag 2019-02-11 16:10

Den där passar nog bättre i folkets val tycker jag.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Vilken kategori i SM?

Inläggav Kenneth » tisdag 2019-02-12 10:56

Borde väl gå under 11 A: Frukt o grönsaksöl?
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Vilken kategori i SM?

Inläggav MattiasE » torsdag 2019-02-21 11:05

Om man vill tävla med en suröl med frukt, gjord enligt kettle sour metod, vilken kategori hör den hemma i? 10F eller 11A?

Läser på kategori 10: "En annan metod är att bryggaren tillsätter andra mikroorganismer än en vanlig öljäst, Saccharomyces cerevisiae. Andra typer av jäst eller mjölksyrabakterier åstadkommer då den syrliga karaktären."
Och 10F: "Här lämnas syrligt öl in som saknar definition ovan. Såväl klassiska öltyper som experimentbrygder kan förekomma."

Utifrån detta antar jag den bör hamna i 10F.
MattiasE
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: torsdag 2019-02-21 10:49

Re: Vilken kategori i SM?

Inläggav martinb » torsdag 2019-02-21 11:46

MattiasE skrev:Om man vill tävla med en suröl med frukt, gjord enligt kettle sour metod, vilken kategori hör den hemma i? 10F eller 11A?

Läser på kategori 10: "En annan metod är att bryggaren tillsätter andra mikroorganismer än en vanlig öljäst, Saccharomyces cerevisiae. Andra typer av jäst eller mjölksyrabakterier åstadkommer då den syrliga karaktären."
Och 10F: "Här lämnas syrligt öl in som saknar definition ovan. Såväl klassiska öltyper som experimentbrygder kan förekomma."

Utifrån detta antar jag den bör hamna i 10F.

10F låter som det mest logiska om det finns en tydlig syra i ölet och inte bara smakar frukt.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Vilken kategori i SM?

Inläggav Bee » lördag 2019-02-23 01:13

MattiasE skrev:Om man vill tävla med en suröl med frukt, gjord enligt kettle sour metod, vilken kategori hör den hemma i? 10F eller 11A?

Läser på kategori 10: "En annan metod är att bryggaren tillsätter andra mikroorganismer än en vanlig öljäst, Saccharomyces cerevisiae. Andra typer av jäst eller mjölksyrabakterier åstadkommer då den syrliga karaktären."
Och 10F: "Här lämnas syrligt öl in som saknar definition ovan. Såväl klassiska öltyper som experimentbrygder kan förekomma."

Utifrån detta antar jag den bör hamna i 10F.
Kanske... Det står även:
Bryggaren skall tydligt ange vilken typ som avses, gärna bifoga en beskrivning av öltypen från öllitteraturen och om möjligt ge kommersiella exempel.

Annars är det en 11D modifierad öl.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Vilken kategori i SM?

Inläggav MattiasE » fredag 2019-03-01 11:52

Nyss landade senaste numret av Hembryggaren. Där trycker man särskilt på att Övriga-klasserna inte ska vara experimentbrygder. Man gör det ju inte enkelt för sig när man samtidigt i öltypsdefinitionen som sagt för 10F skriver: "Såväl klassiska öltyper som experimentbrygder kan förekomma."

Nu tycker jag inte kettle sour är en experimentbrygd. Tekniken har använts länge och kommersiella exempel finns det ju gott om, ta bara de ca 101 olika öl av denna typ från Dugges. Men jag vet heller inte om det kan räknas som en egen öltyp, klassisk eller ej?

Väldigt rörigt detta när olika källor säger olika saker.

10F eller 11D, tiotusenkronorsfrågan.
MattiasE
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: torsdag 2019-02-21 10:49

Re: Vilken kategori i SM?

Inläggav Bee » fredag 2019-03-01 12:21

Generellt sett kan man dra det så att, "Övrigt klassiskt ........ öl" är befintliga stilar som finns i litteratur men inte tas upp i de andra under klasserna i samma huvudklass. 11D är befintliga ölstilar som man gör avsteg från typdeffen genom modifiering av ölstilen. Mango IPA skulle t ex vara modifierad medans en klassisk gose är övrigt klassiskt syrligt öl.

Vad är din öl för öltyp. Den kan inte bara vara "syrlig med frukt".
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Vilken kategori i SM?

Inläggav MattiasE » fredag 2019-03-01 15:54

Jag har bryggt en ale syrad med laktobakteriekultur. Sedan jäst med Ale-jäst och slutligen med tillsatt frukt i sekundärjäsningen.

Förlaga t ex alla Dugges laktosyrade fruktöl + en uppsjö moderna alster från mikrobryggerier i t ex USA.

Öltyp inte definierad i Sverige men t ex i USA: https://www.brewerydb.com/browse/style/details/id/40

Öltyp nr 24. https://www.greatamericanbeerfestival.c ... er-styles/

Men som sagt, jag har aldrig tävlat med något liknande och känner mig lite vilse efter att först ha läst Öltypsdefinitionen 2018 noggrant och utifrån den texten tyckt att brygden platsar i 10F men nu vette fan.
MattiasE
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: torsdag 2019-02-21 10:49

Re: Vilken kategori i SM?

Inläggav Bee » fredag 2019-03-01 16:24

MattiasE skrev:Jag har bryggt en ale syrad med laktobakteriekultur. Sedan jäst med Ale-jäst och slutligen med tillsatt frukt i sekundärjäsningen.

Förlaga t ex alla Dugges laktosyrade fruktöl + en uppsjö moderna alster från mikrobryggerier i t ex USA.

Öltyp inte definierad i Sverige men t ex i USA: https://www.brewerydb.com/browse/style/details/id/40

Öltyp nr 24. https://www.greatamericanbeerfestival.c ... er-styles/

Men som sagt, jag har aldrig tävlat med något liknande och känner mig lite vilse efter att först ha läst Öltypsdefinitionen 2018 noggrant och utifrån den texten tyckt att brygden platsar i 10F men nu vette fan.


Det är lite ett problem här med att känns som att du vill tävla med ölet "för att det är så jävla gott". Det är återkommande varje år, och tyvärr blir det svårt då. Det är svårt att tävla och komma bra om man inte har siktat in sig på att tävla enligt typdeffen från början. Jag säger inte att du kommer placera dåligt, bara att det blir MYCKET svårare för dig.
American Sour Ales eller fruited american Sour Ales finns inte som underklasser i vår typdeff, men du kan ju lämna in det som 10F med en bra beskrivning av öltypen. Ju bättre beskrivet desto bättre chans att få bra bedömning.
SHBF Öltypsdefinitioner 10F skrev:Bryggaren skall tydligt ange vilken typ som avses, gärna bifoga en beskrivning av öltypen från öllitteraturen och om möjligt ge kommersiella exempel.

Så för att ha en bra chans bör klistra in typdeffen från BJCP , (t ex http://www.bjcp.org/style/2015/28/28C/w ... alty-beer/), samt ge bra exempel på öl som är som din, gärna en exakt förlaga om det finns en sådan.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Vilken kategori i SM?

Inläggav MattiasE » fredag 2019-03-01 17:40

Tack för hjälpen.

Det är lite ett problem här med att känns som att du vill tävla med ölet "för att det är så jävla gott".


Känner inte igen mig här men tack för att du ger med dig av dina åsikter. Detta är första gången jag bryggt något utifrån förlagor jag gillar men sen inte vetat i vilken kategori dessa förlagor ska översättas till utifrån våra definitioner. Varför jag varit tveksam har jag försökt att förklara.
MattiasE
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: torsdag 2019-02-21 10:49

Re: Vilken kategori i SM?

Inläggav Bee » fredag 2019-03-01 18:22

Lycka till!
Nu vet du iallafall till nästa år att titta på öltypsdefinitionerna först för att lättare passa in ölet när det väl är klart. Vem vet, nästa år kanske dom är uppdaterade med American Sours.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga


Återgå till SM 2019

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster