Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2019 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav ekstedt » måndag 2019-03-18 11:02

t_m_jansson skrev:När det gäller mängdrabatten så har det att göra med att hålla ner antalet inlämnade öl, kanske inte helt optimalt men ändå.


Man kan också vända på resonemanget och fråga varför det ska vara en mängdrabatt. Ett skäl till mängdrabatt kan ju vara att den faktiska kostnaden per inlämnad öl minskar ju fler öl man skickar in. Detta har jag svårt att se dock.

Sedan hade jag gärna sett att man begränsade antalet öl per bryggare också. Men kanske gör ovanstående åtgärd så att vi slipper att somliga skickar in tjugotalet öl. Det återstår väl att se.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav ApocalypseDude » måndag 2019-03-18 13:01

ekstedt skrev:Man kan också vända på resonemanget och fråga varför det ska vara en mängdrabatt. Ett skäl till mängdrabatt kan ju vara att den faktiska kostnaden per inlämnad öl minskar ju fler öl man skickar in. Detta har jag svårt att se dock.

Sedan hade jag gärna sett att man begränsade antalet öl per bryggare också. Men kanske gör ovanstående åtgärd så att vi slipper att somliga skickar in tjugotalet öl. Det återstår väl att se.


Jag kan faktiskt hålla med, speciellt angående ett maxantal per bryggare och/eller klass. Att hålla ner antalet anmälda öl genom att höja priset (ta bort "rabatten") känns dock ogenomtänkt och odemokratiskt. Men det verkar ha gett resultat då det var färre öl än på länge anmälda till DT. Dock lämnade jag själv in 17 öl (lite färre än tidigare år) och vi från Gävle stod som vanligt för cirka 10% av bidragen.
------Pass Auf! Brewery-------

Passion, Madness, Perseverance
ApocalypseDude
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2014-09-08 20:02

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav ekstedt » måndag 2019-03-18 13:09

ApocalypseDude skrev:Jag kan faktiskt hålla med, speciellt angående ett maxantal per bryggare och/eller klass. Att hålla ner antalet anmälda öl genom att höja priset (ta bort "rabatten") känns dock ogenomtänkt och odemokratiskt. Men det verkar ha gett resultat då det var färre öl än på länge anmälda till DT. Dock lämnade jag själv in 17 öl (lite färre än tidigare år) och vi från Gävle stod som vanligt för cirka 10% av bidragen.


Odemokratiskt?
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav ApocalypseDude » måndag 2019-03-18 13:12

ekstedt skrev: Odemokratiskt?


Vissa människor har jättemycket pengar och för dem spelar det ingen större roll om det kostar 25, 75, eller 1000 kronor att anmäla en öl. Sen finns det andra som kanske måste prioritera bort något annat för att ha råd med att ställa upp i en hobbytävling.
------Pass Auf! Brewery-------

Passion, Madness, Perseverance
ApocalypseDude
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2014-09-08 20:02

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav ekstedt » måndag 2019-03-18 13:15

ApocalypseDude skrev:Vissa människor har jättemycket pengar och för dem spelar det ingen större roll om det kostar 25, 75, eller 1000 kronor att anmäla en öl. Sen finns det andra som kanske måste prioritera bort något annat för att ha råd med att ställa upp i en hobbytävling.


Och kopplingen till demokrati?
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav ApocalypseDude » måndag 2019-03-18 13:20

ekstedt skrev: Och kopplingen till demokrati?


För mig är den tydlig. Det ska inte vara hur mycket pengar du har som avgör om du kan tävla med många öl eller inte. Personligen skulle jag föredra en maxgräns så att det blir lika för alla. Man får tycka olika, du behöver inte hålla med, vi kan sluta här (vi behöver inte vända och vrida på begrepp som demokrati, rättvisa etc).
------Pass Auf! Brewery-------

Passion, Madness, Perseverance
ApocalypseDude
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2014-09-08 20:02

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav ekstedt » måndag 2019-03-18 13:26

ApocalypseDude skrev:För mig är den tydlig. Det ska inte vara hur mycket pengar du har som avgör om du kan tävla med många öl eller inte. Personligen skulle jag föredra en maxgräns så att det blir lika för alla. Man får tycka olika, du behöver inte hålla med, vi kan sluta här (vi behöver inte vända och vrida på begrepp som demokrati, rättvisa etc).


Ska man anklaga någon/något för att vara odemokratisk(t) bör man ha lite mer att komma med.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav ApocalypseDude » måndag 2019-03-18 13:29

ekstedt skrev: Ska man anklaga någon/något för att vara odemokratisk(t) bör man ha lite mer att komma med.


Jag tror att de flesta andra förstår vad jag menar och du är nog ganska ensam om att tolka idéer och förslag som anklagelser. Kan vi inte bara dela rum i Bamberg så har du flera dagar på dig att förklara varför du stör dig på allt jag skriver i diskussionsforum och på Facebook?
------Pass Auf! Brewery-------

Passion, Madness, Perseverance
ApocalypseDude
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2014-09-08 20:02

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav Djonk » tisdag 2019-03-19 02:36

SAOB definierar demokratiskt bland annat som "tillgänglig för alla" så den kopplingen är ju inte mer långsökt än att bibliotek har ett demokratiskt uppdrag. Sen kanske det är mycket att begära social jämlikhet av SHBF.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav martinb » onsdag 2019-03-20 14:25

Nu sjunger vi alla We Shall Overcome och sköter oss. /Mod
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Ändrade regler/kostnader för Domartävlingen

Inläggav t_m_jansson » tisdag 2019-03-26 18:45

Det viktigaste för ett öl i domartävlingen är att det faller inom ramarna för typen man tävlar i, att ett recept inte stämmer exakt är inte lika viktigt. Brygden kanske inte blev exakt som receptet pga utbytet inte blev som förväntat. Vi dömning vet vi inte det exakta utfallet eller ingridienserna. Och skulle någon vilja brygga samma öl så har det inte så stor betydelse om värdena är exakta. Så om man korrigerar receptet efter hur utfallet är blir inte så viktigt.
Det viktiga är att utfallet på ölet som lämnas in stämmer med deffarna.
/Micke
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna
Användarvisningsbild
t_m_jansson
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 105
Blev medlem: fredag 2013-05-10 14:03
Ort: Tyresö

Föregående

Återgå till SM 2019

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron