Hjälp med matematiken

Här diskuteras tillverkning av mjöd, cider, sahti, gotlandsdricke och liknande!

Hjälp med matematiken

Inläggav Hövdingen » tisdag 2021-02-02 22:09

Hej!
Jag är katastrofdålig på matematik. Jag ska göra ett dessertmjöd och tänkte satsa på ett eftersötat FG på ca 1.060. Jag förutsätter att jag innan sötning hamnar någonstans runt 0.998. Så här har jag räknar ut hur jag ska eftersöta (rätta mig om jag är ute och cyklar). Hoppas jag inte gjort bort mig inför hela internet i mitt försök att förstå detta.

Satsstorlek: 12 liter (3,17 gal)
ABV: 20%
FG: 0.998
Önskat FG: 1.060
ΔSG: 62 pinnar
Honung: 35 PPG
Mängden honung per gallon = ΔSG/Honungens PPG = 62/35=1.77 lbs
Total mängd honung = Volym*(ΔSG/Honungens PPG)= 3.17*1.77=5,6 lbs
5,6 lbs = 2.54 kg

Problemet tänker jag mig är att honungen i sig har en volym och att den kommer öka den totala volymen, vilket i sin tur sänker både ABV och FG. Jag misstänker även att honungens volym minskar en aning när det löser sig i vatten, vilket försvårar detta ännu mer. Men ponera att honungens bidrag till volymändring är konstant i löst/olöst tillstånd.
I flytande form går det ca 698ml per kg honung.
Honungens volymökning = 2.54*698ml=1.773 liter
Förändringsfaktor = 13.7/12 = 1.14
Ny alkoholhalt = ursprungligt ABV/Förändringsfaktor = 0.20/1.14 = 0.176 = 17.6 % ABV

12 liter mjöd med 20% önskat ABV blir nu helt plötsligt 13.7 liter mjöd med 17.6% ABV. Jag tänker även att FG på 1.060 förutsätter att volymen förblir densamma, vilket inte är fallet. Därför kommer även FG bli lägre än väntat.

Ni som ofta gör mjöd eller bara är allmänt bra på matte, hur ska jag räkna för att få de värden jag önskar? Är jag helt ute och cyklar i mina uträkningar och att det helt enkelt bara är att tillsätta honungen? Om det nu är så att jag inte är helt ute och cyklar och att värdena faktiskt blir felaktiga, hur kommer det sig att det inte finns någon vedertagen formel i litteraturen/på internet för att räkna ut just detta? Att eftersöta är ju ett ganska vanligt förfarande.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Hjälp med matematiken

Inläggav skyking » onsdag 2021-02-03 00:54

Jag har inte kontrollerat dina beräkningar utan vill skjuta in mig på ett par siffror som verkar helt off:

För det första med OG på 1060 och FG på 0998 så är man inte i närheten av att hamna på 20%ABV. Tycker det låter som att man hamnar på 7-8% istället med de siffrorna. Och ja här kommer vi till nästa sak som är helt off, ett OG på 1060 är inte något man skall förvänta sig en söt mjöd från, i min bok så är det ett OG som inte ens är tillräckligt för en torr, i min bok så skall man upp mot snarare 1120 för att få en söt mjöd. Och även om du ökar OG så lär det vara besvärligt att få 20% ABV eftersom det ställer endel krav på jästen för att komma dit.

Annars så ser mängden honung ut att vara i rätt härad (givet nu att vi talar om ett OG på 1060 vilket är hiskeligt lågt)
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Hjälp med matematiken

Inläggav Hövdingen » onsdag 2021-02-03 01:18

skyking skrev:Jag har inte kontrollerat dina beräkningar utan vill skjuta in mig på ett par siffror som verkar helt off:

För det första med OG på 1060 och FG på 0998 så är man inte i närheten av att hamna på 20%ABV. Tycker det låter som att man hamnar på 7-8% istället med de siffrorna. Och ja här kommer vi till nästa sak som är helt off, ett OG på 1060 är inte något man skall förvänta sig en söt mjöd från, i min bok så är det ett OG som inte ens är tillräckligt för en torr, i min bok så skall man upp mot snarare 1120 för att få en söt mjöd. Och även om du ökar OG så lär det vara besvärligt att få 20% ABV eftersom det ställer endel krav på jästen för att komma dit.

Annars så ser mängden honung ut att vara i rätt härad (givet nu att vi talar om ett OG på 1060 vilket är hiskeligt lågt)


Jag tror du missförstår mig. OG är inte 1.060. Tanken är att mjödet efter sötning ska hamna på 1.060. Jag kommer jäsa det som ett vanlig med OG ca 1.110 och ned till ca 0.998 med D-47 för att sedan pytsa i WLP099 och stega upp till ca 20% abv. Har exempelvis för mig att jadwigan har ett FG på 1.080 så det kommer bli sliskigt sött.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28


Återgå till Mjöd, Cider, Sahti och mer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron