Nybörjartips

Här diskuteras tillverkning av mjöd, cider, sahti, gotlandsdricke och liknande!

Nybörjartips

Inläggav Skogstorpsbryggarn » lördag 2020-08-01 08:57

Ska ge mig på cider för 2:a gången. Första blev krasch, se annan tråd, men skam den som ger sig. Har tänkt en förenklad process, tacksam för inspel o tips från er som kan detta.

1 musta jordgubbar o rabarber (ev justera m socker så önskad OG uppnås). Tips på mängd av resp råvara?
2 jäsa m us-05. Jäsa ut helt och klarna naturligt m h a tid o lite kallkrasch. Krävs det klarningsmedel för att få helt klar cider?
3 eftersöta till önskad sötma, tänkte runt SG 1.010
4 pastörisera hela batchen i kastrull
5 flytta allt till fat o kolsyra
6 flaska m beergun

Kan den processen funka? Finns bättre sätt i nåt el flera steg?
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Nybörjartips

Inläggav Hövdingen » lördag 2020-08-01 14:46

Behövs förmodligen inte pastöriseras. Finns ganska lite sockerarter som jästen inte käkar upp.

Kolla hur många brix jordgubbar och rabarber brukar ha och generell vätskehalt. Sen går det att räkna ut volym och OG baserat på mängden rabarber och jordgubbar.

Vår försiktig med hur mycket rabarber du använder. Misstänker att innehåller väldigt lite extrakt per kilo. Blir väldigt surt och rabarberdominerat om du ska ha lika delar extrakt från jordgubbar och rabarber. Misstänker jag.
Senast redigerad av Hövdingen lördag 2020-08-01 14:56, redigerad totalt 1 gång.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Nybörjartips

Inläggav Djonk » lördag 2020-08-01 14:46

Jordgubbar blir inte alltid bra att jäsa. Något med hur kärnorna påverkar smaken. Varför inte börja med äppeljuice/must istället? Tycker processen som brülosophy beskriver funkar bra - enklare med jässtopp än att pastörisera också.

Juice blir helt klar utan tillsatser om juicen är klar. S-04 är populär eftersom den kan lämna viss restsötma utan att behöva eftersöta.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Nybörjartips

Inläggav jolle995 » lördag 2020-08-01 17:28

Djonk skrev:Jordgubbar blir inte alltid bra att jäsa. Något med hur kärnorna påverkar smaken. Varför inte börja med äppeljuice/must istället? Tycker processen som brülosophy beskriver funkar bra - enklare med jässtopp än att pastörisera också.

Juice blir helt klar utan tillsatser om juicen är klar. S-04 är populär eftersom den kan lämna viss restsötma utan att behöva eftersöta.
Håller med om detta. Jäs hellre äpple och smaksätt med rabarber/jordgubbar. Kan nästan garantera att det blir godare. Även då kan jordgubbarna ge en lite lustig smak så om du inte är emot smaktillsatser så hade jag kört på det!
jolle995
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 42
Blev medlem: torsdag 2020-07-02 11:42

Re: Nybörjartips

Inläggav Djonk » lördag 2020-08-01 19:55

Möjligtvis kan man skära bort kärnorna och hoppas på det bästa, men låter som en del jobb :D
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Nybörjartips

Inläggav Skogstorpsbryggarn » söndag 2020-08-02 12:43

Tack. Rimliga råd, går på en mix av dom o delar av Brulopsys process.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Nybörjartips

Inläggav Skogstorpsbryggarn » måndag 2020-09-07 08:44

Tack för goda råd. Har nu flaskat cidern och provsmakat. Blev rätt bra faktiskt!

Körde på färdig äppeljuice/-must utan tillsatser, Mangrove Jacks M02, eget rabarberavkok (och lite citronsyra för ytterligare syra) samt jordgubbssaftkoncentrat utan tillsatser. Det sistnämnda både i jäshink och senare vid eftersötning. Jäste ut till SG 1.000. Jäs-stoppade samt klarnade med gelatin. Flyttade till fat efter nån veckas kallkrasch och eftersötade till 1.010 i fatet samt trycksatte. Sköt ner det i flaskor i helgen med beergun. Det blev en mer klassisk, dvs inte särskilt söt, cider med hög men inte extrem kolsyra.

Kommer köra cider igen, men kanske experimentera lite med jästval och även smaktillsatser för att skärpa upp tonen av vald smak utöver äpple.

Lite osäker på hur länge, om ens alls, denna typ av cider vinner på lagring?
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Nybörjartips

Inläggav Djonk » tisdag 2020-09-08 09:27

För mig har det största problemet varit att de tar slut så fort i fatet.. Så kan inte uttala mig om lagring men spontant om det smakar bra från början finns det nog ingen anledning.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Nybörjartips

Inläggav jolle995 » tisdag 2020-09-08 10:28

Jag tycker själv att det smakar bäst efter en vecka eller två. Mer lagring än så tror jag inte behövs
jolle995
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 42
Blev medlem: torsdag 2020-07-02 11:42

Re: Nybörjartips

Inläggav Skogstorpsbryggarn » tisdag 2020-09-08 14:06

Haha, ja, det problemet har jag upplevt med ölbryggningen Djonk, så den köper jag :)
Ok, då vet jag att lagring inte behövs, blir alltså att förgylla kräftskivan på lördag med BÅDE egen öl och cider. Vad kan gå fel...
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna


Återgå till Mjöd, Cider, Sahti och mer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

cron