Pellickel i cider

Här diskuteras tillverkning av mjöd, cider, sahti, gotlandsdricke och liknande!

Pellickel i cider

Inläggav Hövdingen » torsdag 2020-05-07 18:59

Hej!
Har gjort en cider och såg för någon vecka sedan bubblor som såg ut misstänkt likt början på en pellickel men hoppas att det bara var koldioxidbubblor och glömde bort det. Igår såg jag att det blivit en stor bubbla men ingen hinna. Smakade av cidern och märkte inte av något konstigt. Är ingen expert på ciderjäsning, är det något vanligt vid jäsning av cider eller är det bara att infektionen inte spridit sig tillräckligt mycket för att börja ge felsmaker? Efter lite felsökning märkte jag att slangen jag brukar använda för överföring mellan jäskärl och lagringskärl hade något som liknade mögelbeläggning. Gissar att det måste vara därifrån det kommer (om det inte visar sig vara vanligt förekommande vid ciderjäsning).
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Pellickel i cider

Inläggav martinb » måndag 2020-05-11 10:01

Om jag inte har helt fel så är Brettanomyces-stammar vanligt förekommande på äppelskal och just brett-cider är inte helt ovanligt (och väldigt gott).
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Pellickel i cider

Inläggav Djonk » måndag 2020-05-11 19:18

Verkar nästan som att man ska ha tur för att få Brett från skal, http://www.milkthefunk.com/wiki/Wild_Ye ... ttanomyces

Var det opastöriserad must? Kan lika gärna komma från sacc eller bakterier, men inte mögel, så smakar det bra lär det bara vara att köra på.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Pellickel i cider

Inläggav Hövdingen » tisdag 2020-05-12 01:09

Det var Mangrove Jack's äppel/blåbärscider. Jag pastöriserade satsen i bryggverket och tillsatte 2kg pastöriserade blåbär. Körde dock bara 78 grader i ett par minuter men känns som att de flesta ovälkomna gäster borde strykt med vid den temperaturen. Än så länge smakar det bara lite småsyrligt, vilket jag försöker intala mig kommer från de två kilo blåbär jag tillsatte.

Edit: Vid närmare eftertanke var det 1kg blåbär. Två paket a 500g. Men oavsett, hoppas den lätta syrligheten kommer därifrån. Funderar på att slänga ner lite laktos jag har över vid buteljering för att neutralisera den smaken lite.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28


Återgå till Mjöd, Cider, Sahti och mer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron