Torrflädra, dålig idé eller?

Här diskuteras tillverkning av mjöd, cider, sahti, gotlandsdricke och liknande!

Torrflädra, dålig idé eller?

Inläggav skyking » onsdag 2018-06-06 12:20

Sitter här och spänst lite på min andra mjöd (efter mitt långa uppehåll). Funderat på att köra med fläderblom. Den förra gjorde jag noboil och som sådan ligger det nära tillhands att torrflädra. Är det en dålig idé eller behöver man koka flädernblommorna.

Någon som testat fläderblom öht? När jag gör snaps så brukar jag köra med bara blommorna, men med mjöd behövs nog mer (pga volymen).är det att rekommendera att köra hela kronor istället?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Torrflädra, dålig idé eller?

Inläggav humlekotte » onsdag 2018-06-06 16:25

Det har varit ett par trådar om det alldeles nyss. Jag testade med några olika doseringar, från 10 blommor i en lager till 1.5 klase i ett glas lager.
Antingen känner jag väldigt lite/ingen fläderblom eller så är det surt. Jag står över för min del. Jag gillar dock fläderblomssaft och vi ska
dra igång en sats på typ tretti liter saft om nån dag.
Det verkar finnas de som gillar fläderblom i öl och de som tycker det smakar kattpiss. Tyvärr verkar jag höra till den andra gruppen.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: Torrflädra, dålig idé eller?

Inläggav skyking » lördag 2018-06-09 21:05

För att vara på det klara så avser jag alltså att göra fläder-mjöd. De andra trådarna handlar om öl. Rent spontant skulle jag vara skeptisk till att torrflädra öl med tanke på att blommorna väl för med sig mjölksyrabakterier? Frågan är lite om det klarar sig om man gör mjöd....
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Torrflädra, dålig idé eller?

Inläggav Kenneth » tisdag 2018-06-12 10:18

Jag skulle skålla blommorna i kokhett vatten för att undvika ev vildjäsning av bakterier/svampar.
Borde fungera att doppa ner varje blomklase i en stor kastrull med kokande vatten och därefter lägga dem i mjöden.
Låta dra 2-3 dagar och därefter ta upp klasarna.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Torrflädra, dålig idé eller?

Inläggav TobiasW » tisdag 2018-06-12 12:50

Kenneth skrev:Jag skulle skålla blommorna i kokhett vatten för att undvika ev vildjäsning av bakterier/svampar.
Borde fungera att doppa ner varje blomklase i en stor kastrull med kokande vatten och därefter lägga dem i mjöden.
Låta dra 2-3 dagar och därefter ta upp klasarna.


Det där låter farligt nära saft-tillverkning, tillsätt bara lite honung så har du en bra "spädning" för mjöd. :)
TobiasW
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: måndag 2017-04-03 10:07

Re: Torrflädra, dålig idé eller?

Inläggav Cobrac » tisdag 2018-06-12 21:56

Jag har precis gjort klart mitt SNA-schema för mitt flädermjöd. 80lit blev det i år. Till detta krävdes 20kg honung (har egna bin) och 900 fläderblomskronor som renklipptes från de gröna stjälkarna (ett riktigt terapi-jobb). Jag brukar kall-dra blommorna i honung-vatten-lösning ihop med skivade citroner och även tillsätta vinsyra för komma ner till ett lämpligt pH för jäsning. Jag använder även metabisulfit (campdenpulver) för att mottverka spontanjäsning under de 24h blommorna används i honungslösningen. Alla blommorna läggs i en stor BIAB-påse, vilket underlättar när jag sedan ska ta bort blommorna innan tillsättning av jäst. Jag ”lakar” även blommorna under kallt vatten för att spola med så mycket smak som möjligt tills rätt jäsningsvolym uppnås. Sedan fort som satan i med jäst som är ”killer strain”. Då blir jästen snart dominant bland alla konkurrenter. Har funkat bra i år också.
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05


Återgå till Mjöd, Cider, Sahti och mer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster