Långsam jäsning?

Här diskuteras tillverkning av mjöd, cider, sahti, gotlandsdricke och liknande!

Re: Långsam jäsning?

Inläggav Cobrac » lördag 2017-10-07 20:01

Inte lätt... ska det naturligtvis vara.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Långsam jäsning?

Inläggav skyking » lördag 2017-10-07 20:25

Rätt potentiellt problem är att jag kör med PET carboy. Det går med andra ord inte att få ner vad som helst i musten. Det kanske kan funka med three princip vinvisp eller liknande. Annars kanske djävelskaka den kan funka (men min rygg kanske inte medger det för tillfället).

En annat alternativ jag övervägt är diffusionssten och kväve.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Långsam jäsning?

Inläggav Cobrac » lördag 2017-10-07 20:35

Har du kväve och diffsten. Kör på det. Annars funkar vinvisp alldeles utmärkt. Du verkar ha koll på läget, jag behöver inte räkna åt dig tror jag. Mitt förslag är att om du inte kan få igång det med avgasning, gå in på meadmaderight.com. Där finns ett protokoll som heter TOSNA 2.0 som i princip är standard idag för mjöd. Fast om du vill ha en lathund kan skriva den här.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Långsam jäsning?

Inläggav Cobrac » lördag 2017-10-07 20:36

Själv avgasar jag med en vakuumejektor då jag kör 6 gal glas carboy.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Långsam jäsning?

Inläggav skyking » lördag 2017-10-07 21:01

Altså Bortsett från att skaka så krävs det nog inköp för att kunna avgasa musten
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Långsam jäsning?

Inläggav Cobrac » lördag 2017-10-07 22:50

skyking skrev:Altså Bortsett från att skaka så krävs det nog inköp för att kunna avgasa musten


Ja, tyvärr är nog läget så. Fast det finns inga garantier att det startar ändå. Jag ska sova på saken och fundera på vad som rimligen kan gått galet. Hur var det med syresättning, använder du luft, ren syrgas eller ingetdera? Det enda jag kan tänka mig (just nu iaf...) är ifall Fermaid-k kan spökat, men eftersom du redan hade pitchat jästen då du tillsatte den så kan det orimligen vara det. Skulle eventuellt kunna vara så att du hade någon jäst i honungen som har ihjäl din dyra köpejäst. Använde du något campden-pulver (metabisulfit) dygnet innan jäst-pitch? Som sagt, återkommer i ärendet. När mätte du pH senast?
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Långsam jäsning?

Inläggav skyking » söndag 2017-10-08 16:32

Jag har alltså inte desinficerat honungen på något sätt. Jag mätte pH för någon vecka sedan.

Jag har hittat TOSNA-kalkylator, men är lite osäker hur jag skall använda datorn det för omstart. Skall man alltså bara tillsätta jästnäring enligt schemat eller skall man tillsätta ny jäst också? Och när det gäller densitetsvärdet skall jag gå på OG eller aktuelle SAG eller något annat värde. Jag noterar att Humlegården för tillfället har slut på goferm.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Långsam jäsning?

Inläggav Cobrac » söndag 2017-10-08 18:26

Äsch, det var ju typiskt. Fast vart bor du? Jag kan skicka ett provrör med Go-Ferm och Fermaid-O så att du klarar dig denna gång.

Såhär tänker jag att du ska göra:

1. Värm 2,5dl vatten så att det nästan kokar.
2. Lägg i 12,5 gr Go-Ferm
3. Vänta tills Go-Ferm och vatten har nått 38gr. Strö över 10gr EC-1118 låt stå (rör ej) i 15 min. Försök att hålla tempen på 38gr under denna kvart. Om jästen inte har blivit helt blötlagd under denna tid så tryck försiktigt på den så att den täcks av vattenlösningen.
4. Plocka ur 3dl av din mjöd och tillsätt långsamt under 45min.
5. Häll i jästslurryn i ditt jäskärl. OBS din jästslurry får absolut inte under några omständigheter ligga mer än 5-6 gr C varmare än tilltänkt must.
6. Syresätt efter bästa förmåga. Går inte att få för mycket syre.
7. Efter 24h,48h,72h samt efter 7dagar eller 1/3 sugar brake tillsätt 4,3gr Fermaid-O upplöst i mjödet eller lite vatten. Glöm ej att piska bort kolsyra innan du tillsätter näringen, blir en ganska brutal reaktion de första dagarna. Försök även syresätta ytterligare en gång efter 24h.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Långsam jäsning?

Inläggav skyking » måndag 2017-10-09 07:14

Cobrac skrev:Äsch, det var ju typiskt. Fast vart bor du? Jag kan skicka ett provrör med Go-Ferm och Fermaid-O så att du klarar dig denna gång.

Såhär tänker jag att du ska göra:

1. Värm 2,5dl vatten så att det nästan kokar.
2. Lägg i 12,5 gr Go-Ferm
3. Vänta tills Go-Ferm och vatten har nått 38gr. Strö över 10gr EC-1118 låt stå (rör ej) i 15 min. Försök att hålla tempen på 38gr under denna kvart. Om jästen inte har blivit helt blötlagd under denna tid så tryck försiktigt på den så att den täcks av vattenlösningen.
4. Plocka ur 3dl av din mjöd och tillsätt långsamt under 45min.
5. Häll i jästslurryn i ditt jäskärl. OBS din jästslurry får absolut inte under några omständigheter ligga mer än 5-6 gr C varmare än tilltänkt must.
6. Syresätt efter bästa förmåga. Går inte att få för mycket syre.
7. Efter 24h,48h,72h samt efter 7dagar eller 1/3 sugar brake tillsätt 4,3gr Fermaid-O upplöst i mjödet eller lite vatten. Glöm ej att piska bort kolsyra innan du tillsätter näringen, blir en ganska brutal reaktion de första dagarna. Försök även syresätta ytterligare en gång efter 24h.


Tack för erbjudandet, men jag tänkte kolla först ifall jag kan hitta goferm hos lokala handlare och höra när humle får in den igen. Med tanke på tiden den stått så tänker jag att det inte är någon jättebrådska med att sätta igång den igen. Ett par frågor/förtydliganden:

4: Skall jag alltså pytsa i mjöden i småportioner under 45min?
7: Mot bakgrund att den ligger på 50Ö nu så innebär alltså 1/3 sugar brake att jag kommit ner till 33Ö?

Jag kommer väl gå på att använda EC-1118 nu, men för framtida bruk så kommer jag nog använda flytande jäst. Översätter jag punkt 3 till att då tillsätta goferm i samband med att jag pitchar jästen eller?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Långsam jäsning?

Inläggav Cobrac » måndag 2017-10-09 07:37

Nja inte riktigt. Du ska blanda i goferm i det heta vattnet (vispa om det behövs) och sedan låta vatten-goferm-blandningen svalna till 38gr. Strö sedan jästen i den blandningen och låt dra 15 min tills all jäst har blivit blötlagd av goferm-vatten-blandningen. Sedan lägger du mjöd i den blandningen tills dubbel volym har uppnåtts. Därefter tillsätter du jästslurryn till ditt jäskärl. Fast har du bara 50 pinnar kvar behövs det bara halva mängden fermaid-o.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Långsam jäsning?

Inläggav Cobrac » måndag 2017-10-09 07:39

Äsch jag fattade fel, du undrar såklart om du ska använda go-ferm med blöt jäst. Svaret är nej.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Långsam jäsning?

Inläggav skyking » måndag 2017-10-09 08:10

På punkt 4 tänkte jag på vad tiden 45min avser. Men jag tänker också lite på att min mjöd håller väl lite drygt 16C och den rehydrerade jästen håller 38C - blir det inte en chock för jästen då (räknar med att temperaturen droppar till 27C när man tillsätter mjöden).

När det gäller flytande jäst så brukar jag använda det, iaf när jag pitchar enligt plan. Torr jäst använder jag isf främst för oförudsedda situationer (som denna). Jag tänkte mest på att jag räknar med att jag skall göra mjöd nästa sommar också och vill helst inte råka ut för samma sak igen så då tänkte jag görra rätt från början. Jag antar att ett lämpligt protokoll då är att köra förkultur (får kolla upp hur jag skall göra den) och sen fortsätta enligt punkterna 5-7 i TOSNA (jag antar alltså att man tillsätter Fermaid-O med samma mängder och samma tidpunkter som om man använt torrjäst).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Långsam jäsning?

Inläggav Cobrac » måndag 2017-10-09 08:50

Det är helt rätt, aldrig mer än 5-8 graders skillnad. Det löser du med ett vattenbad eller liknande. Jag använder alltid torrjäst oavsett öl eller mjöd. Det är lättare att ha koll på att rätt antal livskraftiga jästceller då jag allti


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Långsam jäsning?

Inläggav Cobrac » måndag 2017-10-09 08:56

Äh, nu skickade jag. ...då jag alltid blötlägger i Goferm som då bildar ett perfekt förutsättning för stark jäst. Tillsammans med 10-12 mg/l syre vid två tillfällen vid pitch och efter 18h. Torr jäst är i bra skick hela vägen då den inte har legat i någon vätska förrän precis innan den ska jobba.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Långsam jäsning?

Inläggav skyking » måndag 2017-10-09 09:07

Så egentligen skulle det varit en punkt 3 1/2 om att kyla ner den rehydrerade jästen (innan man tillför mjöd)?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

FöregåendeNästa

Återgå till Mjöd, Cider, Sahti och mer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst