Långsam jäsning?

Här diskuteras tillverkning av mjöd, cider, sahti, gotlandsdricke och liknande!

Re: Långsam jäsning?

Inläggav LTW » måndag 2018-02-26 16:36

Jag har till min pågående mjöd använt Wyeast 4184. Det jäser väldigt jämnt och fint
är nu inne på det 18:e dygnet med samma hastighet ca var 35:e sek bubblar det i röret.
Mitt PH var ca 6,5 efter att jag tillsatte jästnäring till vattnet jag senare hällde på honungen.
Syresatte ordentligt både före och efter att jag tillsatte jästen.
Detta med hjälp av en stor ballongvisp.
Efter detta har jag inte öppnat jäshinken och tänker inte göra det heller innan det slutat jäsa...


Mvh
LTW
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 210
Blev medlem: måndag 2017-10-09 18:25

Re: Långsam jäsning?

Inläggav Cobrac » måndag 2018-02-26 17:59

LTW skrev:Jag har till min pågående mjöd använt Wyeast 4184. Det jäser väldigt jämnt och fint
är nu inne på det 18:e dygnet med samma hastighet ca var 35:e sek bubblar det i röret.
Mitt PH var ca 6,5 efter att jag tillsatte jästnäring till vattnet jag senare hällde på honungen.
Syresatte ordentligt både före och efter att jag tillsatte jästen.
Detta med hjälp av en stor ballongvisp.
Efter detta har jag inte öppnat jäshinken och tänker inte göra det heller innan det slutat jäsa...


Mvh
LTW


Hur många mg/l syre får du i musten med att vispa in luft? Vilket OG har du?

pH 6,5 är ganska högt, om du vill få en robustare, snabbare och starkare jäsning så är min rekommendation att gå ned till minst 4. Helst 3,75 vid start.

Jäst är en aerob och anaerob organism den har inget ont av syre den första tiden. Har den tillgång till syre kan man lättare få en starkare cellvägg, fast inget måste om den är vital från början. Jästen skapar sin egen miljö för att klara av uppgiften.
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Långsam jäsning?

Inläggav Cobrac » måndag 2018-02-26 18:02

Nu låter det som att jag vill pracka på dig massa strunt, men jag har inget besserwisser-behov. Har bara själv upplevt en sån stor förbättring i mina mjöd efter att ha pluggat på och läst inlägg från mer erfarna mjödmakare. Gör vad du vill med infon. Jag bara kräks ut det jag lärt mig har gjort bättre resultat. När man dessutom har läst på en hel del så framstår det mer och mer som att ingen metod är rätt eller fel, ger bara olika slutresultat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Långsam jäsning?

Inläggav LTW » måndag 2018-02-26 18:07

Helt okey :) jag uppfattar ingen som besser wisser, så länge man inte har en otrevlig ton. Vilket du inte har :)
Jag skall prova att syresätta nästa gång med exakt samma recept och ingredienser, då får jag ju en bra
referens... att se om det smakar annorlunda, antar jag...

Mvh
LTW
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 210
Blev medlem: måndag 2017-10-09 18:25

Re: Långsam jäsning?

Inläggav Cobrac » måndag 2018-02-26 18:50

LTW skrev:Helt okey :) jag uppfattar ingen som besser wisser, så länge man inte har en otrevlig ton. Vilket du inte har :)
Jag skall prova att syresätta nästa gång med exakt samma recept och ingredienser, då får jag ju en bra
referens... att se om det smakar annorlunda, antar jag...

Mvh
LTW


Vad skönt, då slipper jag oroa mig för det. Den största skillnaden med syresättning är nog en friskare jäst. Blir något bättre fräschör på mjödet. Samt en bättre aktivitet under jäsningen.
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Föregående

Återgå till Mjöd, Cider, Sahti och mer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

cron