Cider med flädertillsats

Här diskuteras tillverkning av mjöd, cider, sahti, gotlandsdricke och liknande!

Cider med flädertillsats

Inläggav Ludvig_svensk » måndag 2017-09-04 13:10

Hej på er.
Jag har i skrivande stund 25 liter äppelcider som står och bubblar i köket och detta är min första badge med cider. Drycken är 100% äpplen från trädgården som vildjäser och eftersom jag är en nyfiken man så har jag tänkt mig att dela badgen efter att den har jäst ut. Den ena delen ska tappas som vanlig cider och den andra delen tänkte jag fylla på med ny äppeljuice och fläder som torrhumlas tills det jäst ut igen.
I och med detta så har jag några frågor till er.
För det första, är det något fel med att sätta igång en ny jäsprocess i cidern? Kan det bli några eventuella konsekvenser?

För det andra, hur mycket fläder tror ni är lagom för att smaksätta cidern? Min intention är att drycken ska vara 100% "naturlig"/utan tillsatser, dvs jag är ej intresserad av att tillsätta någon sötad fläderdricka. Jag inbillar mig att cider tolererar en större mängd fläder än öl utan att det tar över smaken för mycket.

För det tredje, ska jag tillsätta fläderblommor direkt i cidern för torrhumling, eller bör fläderblommorna förberedas/prepareras på något sätt innan (obs, ej sockras)?

Tacksam för svar :)
Ludvig_svensk
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: lördag 2017-07-01 00:09

Återgå till Mjöd, Cider, Sahti och mer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst