av fredand44 » fredag 2024-09-06 07:32
Ställde samma fråga till chatgpt.com och fick detta svar. Så det verkar ju lovande.
ChatGPT
Du sade:
Hej, har plockat äpplen och kokat must. Tänkte jag kanske även kan göra lite cider. Jag har tyvärr inte avsedd jäst hemma. Men jag har mead yeast m05 och belgian wit yeast m21 hemma. Tror du jag kan använda någon av dem?
ChatGPT sade:
ChatGPT
Hej! Ja, du kan absolut använda både Mead Yeast M05 och Belgian Wit Yeast M21 för att göra cider, men resultatet kan skilja sig beroende på jästens egenskaper.
Mead Yeast M05: Den här jästen är främst designad för mjöd, vilket innebär att den kan ge en ren och neutral smakprofil med hög alkoholhalt. Om du använder den i din cider, kan du förvänta dig en relativt torr cider med en neutral smak, där äppelsmaken får ta mer plats.
Belgian Wit Yeast M21: Den här jästen är mer aromatisk och kan ge kryddiga, fruktiga och fenoliska toner. Om du använder den i din cider, kan det resultera i en mer komplex och karaktärsfull cider med lite kryddighet och kanske toner av banan eller kryddnejlika, liknande en belgisk veteöl.
Båda jästsorterna kan användas, men för en mer traditionell cider skulle jag rekommendera Mead Yeast M05, då den kommer att ge en renare och mer äpplecentrerad smak. Om du är sugen på att experimentera med smaker kan Belgian Wit Yeast M21 ge en intressant twist!