Problem med att jässtoppa cider

Här diskuteras tillverkning av mjöd, cider, sahti, gotlandsdricke och liknande!

Problem med att jässtoppa cider

Inläggav Samme77 » måndag 2021-11-01 12:47

Ja som rubriken lyder. Jag håller på jäsa cider men har 2 år i rad nu inte lyckats med att få till en stoppad jäsning som jag skulle vilja för att behålla lite sötma.

Använder lika delar kaliumsorbat och kalimdisulfit. Har 22 liter i hink och drog till med drygt 2 gram av varje per 10 liter som rekommenderas.

Dock så känns det som jäsningen bara bromsas av detta och efter nån dag nu ser jag på min tilt att den fortfarande jäser.
Funderar på om jag gör något fel eller om jag har i för lite av grejerna. Som sagt misslyckades även förra året med detta. Kör med mangroove jacks m02 jäst. Någon som har erfarenhet av hur man använder jässtopp som kan ge nåt tips?
Samme77
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 32
Blev medlem: onsdag 2016-08-24 17:44

Re: Problem med att jässtoppa cider

Inläggav fluke12 » måndag 2021-11-01 14:29

Jag kör med jässtopp på påse. Köpt på PGW. 1 på till 20 liter har funkat klockrent varje gång.
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 267
Blev medlem: fredag 2016-05-13 13:05
Ort: Askeby Linghem

Re: Problem med att jässtoppa cider

Inläggav Samme77 » måndag 2021-11-01 16:26

Okej. Den innehåller ju dock samma saker vad jag kan förstå. Den innehåller visserligen 10 gram totalt och jag tillsatte ca 9 gram totalt på 22 liter. Har läst också att vissa jäster kan vara svårare att få stopp på också så kan det vara så att denna är rätt så tålig då bara? Kan jag tillsätta en laddning till eller kan det vara skadligt på något vis för cidern ifall man drar i för mycket kaliumsorbat och kaliumdisulfit?
Samme77
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 32
Blev medlem: onsdag 2016-08-24 17:44

Re: Problem med att jässtoppa cider

Inläggav Djonk » måndag 2021-11-01 18:49

Nästa gång, låt det jäsa ut helt, kallkrascha och tappa om innan tillsatsen. Sen kan man ha i ny pastöriserad juice/must eller socker för att söta upp.

2 gram av respektive är det kommersiella gränsvärdet. Jag tror inte att det är direkt farligt att använda lite mer, men det är redan halter som vissa är känsliga för.

Det du kan göra nu är t.ex. att pastörisera eller tillsätta alternativa sötningsmedelsötningsmedel efter/om jäsningen kommer igång igen.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Problem med att jässtoppa cider

Inläggav Karl R » tisdag 2021-11-02 09:40

JAg har läst mig till att den typen av jässtopp inte funkar vid pågående jäsning. Behöver ha det att jäsa ut helt först. Sa ciderboken av Vasilis, har jag för mig.
Så som Djonk skriver, helt enkelt.

Tillsätter man must kan du få ny grumlighet, har jag också hört. Själv tänker jag lägga på lite pastöriserat honungsvatten
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv


Återgå till Mjöd, Cider, Sahti och mer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster