iscider OG - och äppelval

Här diskuteras tillverkning av mjöd, cider, sahti, gotlandsdricke och liknande!

iscider OG - och äppelval

Inläggav Karl R » tisdag 2021-09-21 14:16

har funderingar på att göra iscider, men har lite svårt att hitta vilken OG jag ska sikta på.
I ena fallet, från (The big book of Cidermaking, Shockey) nämner de OG 1.098. Magnus Vasilis i hembryggning Halleluja nämnde OG 1.135 i deras podd häromdagen (har inte skaffat mig hans bok än).

Här finns flera delar
1) kan man räkna med att cidern jäser ut fullt (ca 1.000) även fast man har att göra med alkoholstyrkor på mellan 11-16% abv? Spontanjäsning är det som ska göras. Jag kommer tappa över en del av den vanliga cidern, som då är i full jäsning, över till den stärkta musten, för att få igång denna jäsning.
2) Hur tänker man kring balansen mellan alkoholsötman och äppelsmaken? Klart att olika äpplen skiljer sig, men utifrån ett generellt perspektiv

Jag har även fått till mig att man ska enbart använda söta äpplen i en iscider (Vasilisis, podden). Varför förstår jag dock inte.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: iscider OG - och äppelval

Inläggav Hövdingen » onsdag 2021-09-22 16:03

Svårt att säga något om utjäsning med tanke på att du spontanjäser. I teorin ska det jäsa ut fullt men det kan ta ett bra tag. År alltid skeptisk till att spontanjäsa med tanke på risker de medför för syra och långa jästider. Förutsatt att det jäser ut fullt kommer du inte ha någon större sötma i det. Vet inte hur det ser ut med tannininnehållet för de äpplen du använder. Är det högt innehåll tror jag det skulle bli som ett torrare vitt vin medan det borde bli halvsött i vintermer om det är lite tanniner.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: iscider OG - och äppelval

Inläggav Karl R » onsdag 2021-09-22 17:30

Ja, riskerna är inte obetydliga. Men har kört det ett par år nu och det har gått bra (två av två, bra trackrecord på litet urval...)
Hittade lite mer här.
http://chopandbrew.com/recipes/ice-cide ... nd-recipe/
vilket då skulle säga att jag ska till 1.150 och sen att den ska stanna vid 1.050. Misstänker att jag får döda jästen i det läget.
Angående tanniner så nja, vet inte riktigt. Förstår det som att tanninerna följer med sockret varför du får en koncentration av tanniner om jag isar den.

Jag har inte full koll på äpplena än som jag plockat, men ska nyckla dem. och vet redan att jag behöver komplettera med fler söta. Det är då till den vanliga cidern. så även hit.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: iscider OG - och äppelval

Inläggav Hövdingen » torsdag 2021-09-23 13:06

Nu har jag så kasst internet (sitter på tåg) att jag inte kan få upp länken men jag antar att kalkylatorn utgår från att det slutar jäsa gränsen för jästens alkoholtolerans. De siffrorna inte så pålitliga så det kan jäsa över/under 1.050. Ett OG på 1.150 är ganska högt så risken är att det osmotiska trycket blir för högt. Jag brukar alltid jäsa ned hela vägen från 1.120 när jag gör mjöd för att sedan eftersöta. Då vet jag att jag alltid får FG på 0.998-1.002, hur många possent jag får och vet att jästen klarar av jobbet. Jag skulle köra på den taktiken om jag vore du.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: iscider OG - och äppelval

Inläggav Karl R » torsdag 2021-09-23 13:43

ok!

Spännande, så det du föreslår är egentligen att inte gå lika högt i OG, säg till 1.120 och jäsa ut detta fullt.
Därefter ta mer rå ismust (ojäst) tillsätta denna för att nå upp till ett högre FG igen och därefter svavla den eller på annat sätt stoppa jäsningsprocessen.
Förstår jag dig rätt då?
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: iscider OG - och äppelval

Inläggav Hövdingen » torsdag 2021-09-23 14:06

Exakt. Men tillsätta sulfiterna innan du sötar. Gör du det i anslutning till varandra spelar det inte så stor roll vad som görs först.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: iscider OG - och äppelval

Inläggav Karl R » torsdag 2021-09-23 14:15

Ska bli en spännade höst. Tack för detta
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv


Återgå till Mjöd, Cider, Sahti och mer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster