Display tänder ej upp vid start! CB5 PRO

Här kan man diskutera bryggverken Bulldog Brewcrafter och Coobra

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Display tänder ej upp vid start! CB5 PRO

Inläggav mofie » söndag 2020-04-19 01:33

Hej

Har under lördagen föreberett och planerat för en premiärbryggning med mitt nya Coobra CB5 Pro och stöter, som sig bör, på patrull ganska omgående. All utrustning fungerar till en början felfritt, pumpen pumpar och de två värmeelementen värmer. När jag värmt upp en mängd vatten, säg 20l, för rengöring så bestämmer jag mig för att avbryta den pågående uppvärmningen och håller som instruerat in "Start/Stop" knappen. Skärmen återgår till att enbart visa temperatur, vilket är väntat. Jag startar sedan pumpen för att cirkulera vattnet för snabbare nerkylning, då detta vatten slutligen ska tömmas från kärlet. Pumpen avbryts sedan mitt i pumpningen och slutar pumpa. När jag tittar på skärmen är den tänd men visar ingen temperatur. Jag startar pumpen igen och den får samma avbrott. Jag stänger av pumpen och låter den förblir avslagen, och jag bestämmer mig för att starta om bryggverket manuellt genom att klicka av huvudströmbrytaren, i hopp om att displayen på kontrollenheten återigen skulle fungera. När jag slutligen stratar bryggverket så tänds inte skärmen alls, utan förblir svart. Jag har sedan dess inte fått liv i kontrollenheten. Bryggverket får ström som vanligt, lampan på strömbrytaren tänds, och pumpen fungerar felfritt igen.

Mina första tankar är att någon slags säkring har gått som är kopplad till den lilla styrenheten, men det konstiga är att endast kontrollenheten är påverkad och inte de övriga komponenterna. Då kan det vara något som hänt i kopplingen mellan den lilla transformatorn/styrenheten i bryggverket och kontrollenheten, som gör att den inte längre har kontakt.

Mitt mål var att premiärbrygga hela morgondagen, men nu ser det ut som jag måste kontakta min återförsäljare för någonslags ersättningsenhet...

Alla slags råd är välkomna för att väcka liv i den lilla rackaren.

/Nybörjaren
mofie
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: söndag 2020-04-19 01:15

Re: Display tänder ej upp vid start! CB5 PRO

Inläggav bredsida » söndag 2020-04-19 13:22

Min coobra 3 har bara säkring som bryter allt. Jag tror att din kontrollenhet är bränd, tyvärr.
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 113
Blev medlem: tisdag 2014-12-16 05:04

Re: Display tänder ej upp vid start! CB5 PRO

Inläggav mofie » måndag 2020-04-20 23:23

bredsida skrev:Min coobra 3 har bara säkring som bryter allt. Jag tror att din kontrollenhet är bränd, tyvärr.


Ajdå, det låter ju ganska tradigt. Vad kan detta bero på, någon slags kortslutning?

Snackat med min återförsäljare och en ny kontrollenhet verkar vara på G. Hoppas den löser problemet!

Hur har trean funkat i övrigt? Visst är den med inbyggd display?
mofie
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: söndag 2020-04-19 01:15

Re: Display tänder ej upp vid start! CB5 PRO

Inläggav bredsida » tisdag 2020-04-21 06:53

De här grejorna är gjorda i Kina. De är antagligen kvalitetstestade i Kina. Det är billiga grejor, det är billigare att skicka ny enhet till kunden när det går sönder.
Jag har inte bryggt så många gånger i min av olika anledningar. Men den fungerar som den ska. Ja, den har inbyggd display.
Lycka till!
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 113
Blev medlem: tisdag 2014-12-16 05:04


Återgå till Bulldog och Coobra

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster