Första ölen någonsin BK25 och va fan har jag gjort?

Här kan man diskutera bryggverken Bulldog Brewcrafter och Coobra

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Första ölen någonsin BK25 och va fan har jag gjort?

Inläggav Dr_Stjärtlukt » onsdag 2017-11-08 17:14

Oj, jag vet inte var jag ska börja, hur som helst så införskaffade jag mig en brewcrafter 25. Inte har jag bryggt öl innan. Så igår bryggde jag öl för första gången och jag kände att jag hade ingen jävla aning om vad jag höll på med. Säkerligen så är de flera som invänder att jag inte började med grytor och annat innan jag började med bryggverk, men nä verkar vara mycket slabb med det.

Hur som helst så så satte jag igång och började brygga, spontant igår då jag kom att jag hade ett brygg verk och ingredientser. Jag tog det jag hade, minns att jag köpte grejerna till något recept jag läst men kom inte ihåg vilket. Men jag såg något liknande i boken "Brygg ditt eget öl" jag utgick från receptet Tysk pilsner på sidan 93 i boken.

5 kg pilsnermalt
1 kg karamellmalt
1 kg aromic münchermalt
100 g tettanger humle
1 paket Bohemian Lager - Wyeast 2124

Så jag värmde upp vattnet i bryggverket till 65-67°C, mätte med termometer i toppen så det diffade ca 2°C, mellan bryggverksgivaren och termometer. Redan här kommer den första tavlan antar jag. Eftersom jag har så salt vatten i mitt hushåll så har jag ett vattenfilter till dricksvattnet, men kapaciteten är rätt låg så det tar en stund att fylla upp. Så jag fyllde upp mer några liter i taget, man naturligtvis glömde jag av hur mycket vatten jag hält i men tror jag fick i kanske 22 liter kanske. Jag glömde även att lägga till de ytterligare litrarna upp till maltkrogens botten. Jag utgick från principen 3 liter vatten till 1 kg malt. Jag hade i 7 kg malt, tog i allt jag hade hemma, vilket var allderles för mycket. Men det var så det blev. Jag använder pumpen men mäsken satte sig och blev en tjock gröt, jag sörpla runt mäsken med spade också rätt mycket. Det fick mäska på i 60 min.
Jag drog upp korgen och lät det rinna ur. Och lakade ur med kanske 4 liter, men det tog hemskt lång tid att droppa igenom. Men tillslut så hade det mesta droppat igenom, tog ut korgen och började koket, och jag hystade i 50 g av humlen och lät det koka i 1 h och 10 min, varvid sista 10 min så droppla resten av humlen 50 gram i. Här gjorde jag även tabben att lägga på locket så det kokade över men det märkte jag snabbt med det var lite slabb.

När det kokat klart så kylde jag ner det med en vanlig vörtkylare till 20°C och tog ett Oeschelevärde, hamnade på 70. Min rent spontana reaktion är att det låter väldigt högt och jag vet att jag hade i mycket malt så. Men jag har ingen aning men hur som helst så fick det rinna ner i en jäshink och blev ca 13 liter där. Så lite vätska och så högst Oechele så tänkte jag så här ska det väl inte vara. Jag hällde i vatten så jag hamnade på ett Oechsle på 43 och det blev 26 liter i jäshinken totalt. Här får jag erkänna att jag inte haft en aning om vad jag gjorde, men jag gjorde det ändå. Jästen åkte i (Bohemian Lager - Wyeast 2124), utan förkultur. Nu jäster den i ca 10 °C i källaren.

Nu har jag ingen aning om vad det är fort sort gojja jag har gjort, kommer det ens bli drickbart, hur starkt kommer det att bli?

Några kommentarer?
Dr_Stjärtlukt
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: torsdag 2016-03-10 19:15

Re: Första ölen någonsin BK25 och va fan har jag gjort?

Inläggav STMF » onsdag 2017-11-08 18:05

Det låter inte som om det var någonting du gjorde som är en katastrof på långa vägar. Det kommer att bli öl och jag skulle tippa på 4.3-4.7%.

Det är bara att lära sig av sina "misstag" och försöka utveckla sitt bryggande.
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: Första ölen någonsin BK25 och va fan har jag gjort?

Inläggav Snow » onsdag 2017-11-08 21:16

Asså jag gillar ju det här, lite "va fan hur svårt kan det va" :mrgreen:

Tror det blir öl även om det är väldigt mycket karamellmalt.
Liten fråga vad gjorde du med humlen, dvs när åkte den i och i vilka proportioner.
Tror den blir helt ok.
Lycka till som fan!
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Första ölen någonsin BK25 och va fan har jag gjort?

Inläggav Bitter1 » torsdag 2017-11-09 00:02

Du har nog gjort den bästa 1:a ölen jag har hört!

Knappade in dina siffror i Beersmith:

Recept_Stjartlukt.JPG


Jag har haft (en föregångare till) Brewcrafter35 i nåra år och gör i stort sett precis som du.

Nåra saker som jag ser:

- låg effektivitet, drygt 50 % ->ser ut som om du borde laka mycket mer. Du lakade 4 l. Jag skulle nog lakat 10-15 l i alla fall. Sedan koka längre om det blir för mycket. Koka 2 h om det krävs. Då skulle du fått OG på 55-60 Öechsle (mäskeffektivitet lite över 70 %)
- du borde gjort en 2 l förkultur för din 43 Ö-vört. Hade du haft 55-60 så kanske du skulle haft 3-4 l förkultur

Annars ser det bra ut! IBU enligt stilen tysk pils säger Beersmith. Lite låg OG och alkoholhalt och lite mörk (jag vet inte vilken färg på karamell du har, jag chansade på 10L=20 EBC), men sånt är ju bara domartjafs. Inget som säger att det smakar illa.

2 bryggningar till har har du full koll.

PS. Ta mindre malt nästa gång. :-)
Bitter1
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: onsdag 2017-11-08 23:36

Re: Första ölen någonsin BK25 och va fan har jag gjort?

Inläggav skyking » torsdag 2017-11-09 11:23

Att det sker smärre missöden under bryggningen är inget konstigt. Visst sker det lite fler när man är nybörjare, efter ett tag så bör man ju lära sig av misstagen och då bör det ju bli färre misstag.

Det skall dock rätt mycket till vad gäller rena misstag för att det skall bli odrickbart. Jag skulle vilja säga att man försöker åtgärda misstagen man gör på vägen och INTE ge upp bara för att man gjort fel någonstans på vägen.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Första ölen någonsin BK25 och va fan har jag gjort?

Inläggav Dr_Stjärtlukt » måndag 2017-11-13 14:46

Skönt att höra. :) Den puttrar lite nu nere i källaren. Lite dåligt, ingen förkultur och så kunde nog jästen vara färskare och jag kunde nog syresatt mäsken lite mer (skakade). Som jag har förstått det rätt, tycker det framkommit lite halvdåligt när man läst. Syre är till för att jästen skall föröka sig, inget syre ingen förökning. Ingen förökning = få celler vilket innebär långsam eller undermålig jäsning. När syret är förbrukat så börjar jäsningprocessen, korrekt?

Sen en fråga till angående arbetsprocessen. Jag att jag vill få ut ca 26 liter mäsk till jäsning, spelar det stor roll hur mycket vatten man har i själva mäskningen, eller kan man bara laka på med vatten under lakningen tills man när nöjd?

Men är det rätt princip om man får ett t.ex högt Oechelse att helt enkelt spä tills man är nöjd? Finns det någon enkel formel för det om jag har t.ex x liter mäsk med OG y och vill ha ett mål OG på z, så man vet hur mycket vätska man skall tillsätta?

Märkte nu dock att det är egentligen skandalöst att BK25 inte har mått inne i kärlet. Det är ju inget stor tekniskt underverk med en måttskala i ett kokkärl. Det är ju lite tråkigt.

Blir nog att testa att brygga igen snart.

Jag lade i 50 g humle vid kok och resterande 50 g när det var ca 10 min kvar av kok.
Dr_Stjärtlukt
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: torsdag 2016-03-10 19:15

Re: Första ölen någonsin BK25 och va fan har jag gjort?

Inläggav Kowarts » onsdag 2017-12-20 21:36

Absolut. Det är rätt metod att späda. Formel:
Liter x OGy dividerat med OGz blir slutmål volym
Så du hade nog ca 16liter med OG70.
16x70=1120
1120/43=26liter
Men du ska försöka eftersträva att lyckas nå målet utan att späda, men det kommer. Anledningen är att beskautbytet ur humlen förändras lite om den kokar i vört med högre OG.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kowarts
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 34
Blev medlem: söndag 2015-05-17 19:26
Ort: Umeå


Återgå till Bulldog och Coobra

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster