BK35 vs Brewcrafter 25

Här kan man diskutera bryggverken Bulldog Brewcrafter och Coobra

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: BK35 vs Brewcrafter 25

Inläggav Drake » onsdag 2016-01-13 01:43

Judgecc skrev:1. What? 36liters patina, liggunderlag håller temp med 1c drop på 90min.
2. Inte dåligt eff inte? Ligger på runt 75-80% med min biab setup.
3. Håller med.
4. Nope, jätte lätt. Hälla vatten långsamt igenom malten när den står på avdropp.


Håller med på alla punkter, men 3:an är väl rätt oväsentlig. Ölen blir ju klar ändå! :D
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: BK35 vs Brewcrafter 25

Inläggav Lindh » onsdag 2016-01-13 07:59

Ja tempen sjunker men en kylväska eller thermogryta håller tempen tillräckligt bra, 1c/h är försummbart. Jag har ett lager liggunderlag på min Patina pch det räcker gott vid biab. Det är så stor vätskevolym att det håller sin egna temp.
Effektiviteten är likvärdig i biab som bryggverk. Det är den tunna mäsken och svårigheten att hamna rätt i pH som gör det.
Grumlig vört med biab ja, finns ingen bra forskning som tyder på att det påverkar smaken, även om jag föredrar 90% blank vört. En del grums vill man ha i koket för där är mineraler och aminosyrer som jästen gillar.
Lakning med bryggverk är samma metod som med biab, dvs sköljning och inte regelrätt lakning. Bra öl blir det ändå då lakning mest är en sak bryggerier gör av ekonomiska skäl, alternativt för att de måste ha tjock mäsk för pHts skull.

Nu låter det kanske som jag är negativ till bryggverk, det är jag inte, jag älskar min Braumeister. Men jag ser allt för ofta begagnade nästan nya bryggverk eftersom en del bryggare tror att det är lättare att brygga med bryggverk eller att det ger bättre öl. Det gör det/ger de inte. Och de har sina begränsningar pga rims-tekniken och storleksbegränsningar. Rims är bra men inte den perfekta metoden för alla sorters öl. Till tyska öl runt 5% (som är det jag föredrar) så är det superbra. Automatisk stegmäskning, superbt! Till barleywine eller dubbelipa finns bättre metoder. Kan man inget om vattenbehandling så blir ölen bättre i en kylväska med lakning via bazookascreen. Vill man ha smidigaste och snabbaste metoden är biab svårslaget. Slabbet med maltrör och fyra nät är definitivt inte mindre än en biabpåse.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: BK35 vs Brewcrafter 25

Inläggav Patersbier » onsdag 2016-01-13 11:42

Eftersom jag oftast brygger tyska öl runt 5 vol% är jag nöd till vattenbehandling och pH-mätning. Mitt behov eller min efterfrågan på lösning är att begränsa kärlen, kunna stegmäska smidigt och ha en hög och förutsägbar effektivitet (80-90%). Det senare (effektivitet) hänger mer ihop med bryggteknik än bryggverk, vilket jag antar att man kan applicera på bryggverk såsom Brewcrafter 25 eller Braumeister. Bryggverket får gärna vara enkelt och okomplicerat.
Om jag förstår saken rätt behöver ett bryggverk med RIms max ett kärl till, om man behöver laka mycket, annars klara man sig med en vattenkokare för mindre lakningar. Framför allt att man slipper överföra vatten, mäsk eller vört mellan olika kärl ser jag som en fördel.
Dock verkar BK35 ha problem med att hålla temperaturen, vilket inte är bra, och min förhoppning är att Brewcrafter 25 fungerar tillfredsställande med att hålla temperaturen.
Det vore trevligt att höra om någon testat bryggverket än.
Användarvisningsbild
Patersbier
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 228
Blev medlem: onsdag 2014-09-03 13:39

Re: BK35 vs Brewcrafter 25

Inläggav Lindh » onsdag 2016-01-13 12:12

Tänker du på mäskeffektivitet eller brygghuseffektivitet? 80% brygghus går att få till med de färdiga bryggverk men utan lakning lär du få problem att komma upp i 90% varför man nu vill upp dit med den ökade risken för tanniner.
Jag har haft en mäskeffektivitet på 80-90% (96% en gång) i Braumeistern beroende på alla parametrar som krossstorlek, lakning, pH och recept.
Brygghuseffektivitet är väldigt beroende på hur man hanterar druv och humle efter kok och där slösar jag en hel del. Jag skulle gissa på ett genomsnitt på ca 78-80% där.
Ser man dock till andra Braumeisterbryggare på forum verkar 75% vara väldigt vanligt i både brygghus och mäskeffektivitet. Många har börjat mäta brygghuseffektivitet som SG efter kok och volym i kokkärl efter kylning vilket då inte tar hänsyn till förlust i kylare och till druv/humle vilket medför att deras siffror blir väldigt missvisande men lättare att se över sin egna process genom att hacka upp den.

Bryggverken är inte speciellt komplicerade och jag tror du känner dig hemma efter 1-2 ggr med samtliga. Kör du 20-25l-varianter så klarar du dig med en vattenkokare men då kommer du ha en ganska lös mäsk och därmed svårare att träffa rätt pH för ljusa öl. Alla bryggverk lider av temperaturförluster om man inte isolerar vilket jag rekommenderar, med isolering bör tempen kunna hållas tillräckligt bra i alla. Sen kan det vara bra att hålla koll på vilka bryggverk som inte rekommenderas att stegmäska med enligt tillverkaren/återförsäljaren, t.ex. Camurri och jag tror även BK35. Inmäskning över 55-60c rekommenderas har jag för mig. Kan vara värt att forska i.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: BK35 vs Brewcrafter 25

Inläggav Patersbier » onsdag 2016-01-13 12:25

Brygghuseffektivitet syftade jag på. Kring 80% är rätt lagom. Tack för informationen Lindh. Då lutar det mer åt Braumeister, men jag ska kolla över om det går att förbättra den utrustning jag redan har innan ett sådant inköp görs.
Användarvisningsbild
Patersbier
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 228
Blev medlem: onsdag 2014-09-03 13:39

Re: BK35 vs Brewcrafter 25

Inläggav HåkanBråkan » onsdag 2016-01-13 15:17

Lindh skrev:Tänker du på mäskeffektivitet eller brygghuseffektivitet? 80% brygghus går att få till med de färdiga bryggverk men utan lakning lär du få problem att komma upp i 90% varför man nu vill upp dit med den ökade risken för tanniner.
Jag har haft en mäskeffektivitet på 80-90% (96% en gång) i Braumeistern beroende på alla parametrar som krossstorlek, lakning, pH och recept.
Brygghuseffektivitet är väldigt beroende på hur man hanterar druv och humle efter kok och där slösar jag en hel del. Jag skulle gissa på ett genomsnitt på ca 78-80% där.
Ser man dock till andra Braumeisterbryggare på forum verkar 75% vara väldigt vanligt i både brygghus och mäskeffektivitet. Många har börjat mäta brygghuseffektivitet som SG efter kok och volym i kokkärl efter kylning vilket då inte tar hänsyn till förlust i kylare och till druv/humle vilket medför att deras siffror blir väldigt missvisande men lättare att se över sin egna process genom att hacka upp den.

Bryggverken är inte speciellt komplicerade och jag tror du känner dig hemma efter 1-2 ggr med samtliga. Kör du 20-25l-varianter så klarar du dig med en vattenkokare men då kommer du ha en ganska lös mäsk och därmed svårare att träffa rätt pH för ljusa öl. Alla bryggverk lider av temperaturförluster om man inte isolerar vilket jag rekommenderar, med isolering bör tempen kunna hållas tillräckligt bra i alla. Sen kan det vara bra att hålla koll på vilka bryggverk som inte rekommenderas att stegmäska med enligt tillverkaren/återförsäljaren, t.ex. Camurri och jag tror även BK35. Inmäskning över 55-60c rekommenderas har jag för mig. Kan vara värt att forska i.


Fråga från en som har BK 35 men inte bryggt så mycket men börjar komma underfund med hur fungerar, varför skulle det inte gå att stegmäska med BK 35, skulle bara vilja få der förklarat lite närmare
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
Ort: Sundsvall

Re: BK35 vs Brewcrafter 25

Inläggav niklas_n » onsdag 2016-01-13 15:43

HåkanBråkan skrev:Fråga från en som har BK 35 men inte bryggt så mycket men börjar komma underfund med hur fungerar, varför skulle det inte gå att stegmäska med BK 35, skulle bara vilja få der förklarat lite närmare


Stegmäska i en BK lär gå alldeles utmärkt. Det Lindh syftade på är att Camurri inte rekommenderar att man mäskar in kallare än 55 grader p.g.a. fastbränning av vört på värmeelementen.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: BK35 vs Brewcrafter 25

Inläggav HåkanBråkan » onsdag 2016-01-13 15:54

Ok, då förstår jag
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
Ort: Sundsvall

Re: BK35 vs Brewcrafter 25

Inläggav Lindh » onsdag 2016-01-13 15:58

Jag har för mig att MaltMagnus rekommenderade att mäska in över 55c även på BK35 för att undvika fastbränning. Jag ser själv ingen direkt anledning till detta men kolla med dom för säkerhets skull.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: BK35 vs Brewcrafter 25

Inläggav thella » onsdag 2016-02-24 13:27

Ser på norska instruktionsvideon att man på Brewcrafter kan koka humlen maltröret. Någon som testat? På videon använder han kottar, undrar om det går lika bra med pellets?

5:40 in i videon https://www.youtube.com/watch?v=OBwNnk6CeUQ
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: BK35 vs Brewcrafter 25

Inläggav thella » tisdag 2016-03-01 10:18

Ingen som provat? :)
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: BK35 vs Brewcrafter 25

Inläggav Lindh » tisdag 2016-03-01 13:28

Effektiviteten är samma med biab och bryggverk. Om du jagar högre mäskeffektivitet är det vattenbehandling och flödeslakning du ska fokusera på.
Lakning gör man inte med bryggverken i fråga, mer en sköljning likt biab.
Med braumeistern får du kristllklar vört i koket och avskumning före uppkok är minimalt, jag brukar skippa det med bm. Biabslem som jag kallar det :-)
Ska du stegmäska och köra tyskt runt 5% låter braumeister lämpligast för dig. Starkare öl är camurrin bättre på. Ipa/apa o annat single step kan du köra billigare bryggverk utan någon skillnad på bryggtekniken.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: BK35 vs Brewcrafter 25

Inläggav Falkens » onsdag 2016-03-02 09:47

Kan man inget om vattenbehandling så blir ölen bättre i en kylväska med lakning via bazookascreen.


Lindh, nu fastnade jag på den här meningen, kanske är bättre i en egen tråd så jag ber om ursäkt för att kapa tråden.

Har du lust att utveckla den meningen? Varför jag undrar är för att jag just gått från omnämnda till Braumeister men har inte än (men hoppas nästa bryggning) gett mig på vattenbehandling.
Jag har fattat att det är en stor sak men inget jag tycker man ska göra dag 1 men när man kommit in i det så kan man ge sig på det.
(Det är därför det skulle vara kul och ha en samlad del kring vattenprofiler för olika märken och deras öl)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: BK35 vs Brewcrafter 25

Inläggav Drake » onsdag 2016-03-02 10:39

Tror att det är många som tänker som dig, att vattenbehandling är inget man börjar med dag 1. Men det kan vara helt galet tänkt i vissa fall och jag tror det är det Gustav refererar till när han säger att det kan bli bättre i en kylväska. I ett bryggverk och med biabmetoden har man ju ofta rätt mycket vatten i förhållande till malt som då inte orkar att sänka ph ordentligt. Får du ett för högt ph-värde så blir det förmodligen ingen bra öl hur mycket koll du har på den övriga processen. I ett sådant fall hade det med stor sannolikhet varit betydligt bättre att vattenbehandla direkt innan man ger sig på att slipa på bryggprocessen.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: BK35 vs Brewcrafter 25

Inläggav thella » fredag 2016-03-04 13:58

Efter att ha läst lite i instruktionsboken konstaterar jag att man på ett ställe när man beskriver kylningen uppmanar användaren att vänta 1 1/2 - 2 timmar för humle och protein att "bunnfelle". Antar att man med det menar att det ska sedimentera på botten. Det orkar man ju inte göra? Å andra sidan satte min bazooka igen pga av för mycket protein i vörten när jag bryggde senast. Använde då mycket pilsnermalt. Funderar på att ta bort bazookan och filtrera efter tappkranen istället (teresia-tyg över jäshinken). Alternativt struntar man i att man får med mycket druv ner i jäshinken. Hur löser ni det hela?

Tyckte också att det var lite meckigt att man när man vill ställa in en ny temperatur på brewcrafter måste trycka "on/off" och börja om igen.

I instruktionsboken står det att man ska stänga av elementen helt under mäskningen, gör ni det? Det känns som att man åtminstone borde köra på 500 watt eller nåt.

Stegmäskning känns också lite omständligt beskrivet. Om man nu vill göra en proteinrast, är det inte bara att: Värma vatten till 50 grader, blanda i all malt, vänta 15-20 minuter och sedan höja till 65 grader?
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Föregående

Återgå till Bulldog och Coobra

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

cron