Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Här kan man diskutera bryggverken Bulldog Brewcrafter och Coobra

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav Falkens » onsdag 2015-07-08 14:38

Är det någon som köpt det och kan berätta något... kanske inte finns så mycket att säga men en snabb recension kanske skulle funka.
Jag är bara nyfiken på hur man upplever det. Bra eller dåligt. Snabbt eller segt osv.

http://maltmagnus.se/bk35
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav CoinBeer » onsdag 2015-07-08 17:26

Finns filmklipp Facebook
Användarvisningsbild
CoinBeer
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 14:31
Ort: Kumla

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav Hugo77 » onsdag 2015-07-08 18:35

Jag har ett o bryggde första gången i lördags helt klart prisvärt,enkel att rengöra med!
Hugo77
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: onsdag 2015-07-08 18:27

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav Falkens » onsdag 2015-07-08 20:05

CoinBeer skrev:Finns filmklipp Facebook


Jo jag har sett de men det visar mer vad det innehåller. Jag vill veta hur man som bryggare uppfattar det som bryggverk.

Hugo77 skrev:Jag har ett o bryggde första gången i lördags helt klart prisvärt,enkel att rengöra med!


Hur det är att mäsks med? Håller det värmen bra, tar det lång tid till kok osv. osv.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav Anders Gustafsson » fredag 2015-07-10 23:32

Hej
Jag köpte ett BK35 och bryggde för första gången i torsdags.
Var inte riktigt med på noterna hur allt skulle gå till med denna typ av utrustning men lästa på en del. Har ju bara kört med hinkar och blaskat med infusion.

I vilket fall så värmde den upp rätt fort tycker jag, körde bara på 2000W eftersom jag bara har 10A säkringar hemma, än så länge.

Att kunna mäska in 7 kilo som det stig nånstans blir nog trångt men runt 5 som jag gjorde fungerade utmärkt. Tempupptagning efter mäskningen är helt ok och blir säkert jättebra med båda elementen i drift.

Jag lindade kärlet med lite liggunderlag vid kok för att det skulle koka bra och det gjorde det. Trots endast 2000W och 28liter mäsk.

På det hela är jag jättenöjda, allt jobb är inte borta men en hel del blaskande slipper jag. Som kontrollnörd så är det lite skönt att tidtagningen ändå måste övervakas av mig själv.

OBS jag köpte en vörtspridare som jag satte på röret som går igenom locket så att pumpen inte skulle strila rakt ner i bädden. Vet inte om det gjorde någon skillnad men kändes skönt.

Mäsken blev väldigt ren och fin, trots att jag rörde om bädden ett par gånger tidigt i programmet.

Som sagt ett aggregat som passar mig, lagom volym för en sats på mellan 15-23 liter i jästunnan utan att jag blir utfattig.



Sent from my iPad using Tapatalk HD
Hembryggdare i Tumba som gillar belgisk och brittisk öl.
Anders Gustafsson
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: söndag 2014-01-12 20:44

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav Anders Gustafsson » lördag 2015-07-25 23:53

Ett eventuellt bekymmer att tänka på är att inställningen för önskad temp är mellan 60-140 grader. Lite konstigt intervall för ölbryggning, borde vara lämpligare med 40-110 eller nått.
Annars så hittade jag ett eluttag som var 13A i, provade att värma och koka vatten med båda elementen igång, fungerade fint.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Hembryggdare i Tumba som gillar belgisk och brittisk öl.
Anders Gustafsson
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: söndag 2014-01-12 20:44

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav steffo_sthlm » tisdag 2015-08-04 12:27

Hej
Är det någon som har Equipment profil i Beersmith för bryggverket Bratberg BK35?
Behöver hjälp att sätta upp den i Beersmith.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
steffo_sthlm
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: måndag 2015-06-15 19:49

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav niklas_n » tisdag 2015-08-04 12:50

niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav HåkanBråkan » onsdag 2015-09-16 20:54

Har bryggt för första gången i BK 35, undrar hur ni andra som har BK 35 gör när ni lakar ur, mäskar ni med full vattenmängd enl recept eller med ca 3 l per kg malt och lakar ur tills ni får mängden till koket
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
Ort: Sundsvall

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav Anders Gustafsson » måndag 2015-09-28 22:50

Hej
Har nu bryggt ett par gånger och jag gör så att jag lakar med ca 7-8 liter. Det innebär att jag gör typ det du sa. Mesta vattnet går hela tiden i bk35an och bara tillräckligt för att laka nog.
Fungerar fint för mig.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Hembryggdare i Tumba som gillar belgisk och brittisk öl.
Anders Gustafsson
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: söndag 2014-01-12 20:44

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav falke » tisdag 2015-09-29 07:23

Jag funderar lite på att skaffa en BK35 eller en Grainfather. Ni som har en BK35, är ni nöjda med den eller tänker ni att skulle ha lagt lite mer och fått en Grainfather istället.

Det som oroar mig lite är att konstruktionen med den lösa pumpen och slangen och ner genom locket på BK35. Fungerar detta bra eller måste ni hela tiden vaka över den så att det blir ett lagom flöde genom pumpen under mäskningen? Det känns som att konstruktionen i Grainfather med sillocket och överflödesröret i mitten verkar mer genomtänkt och på de filmer som finns på Youtube blir också vörten väldigt klar och fin.

Jag sparar gärna 3000 pix om BK35 fungerar tillräckligt bra i detta avseende och hoppas på att ni vill dela med er lite snabbt av era erfarenheter eftersom jag täbker beställa en av dem om ett par dagar....
falke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2015-09-09 16:35

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav HåkanBråkan » lördag 2015-10-03 16:05

Har bara bryggt 2 gånger i mitt BK 35 men allt har funkat bra det enda jag saknar är mått skala på l finns bara en Max märkning. Bortkoket per timme har båda gångerna varit ca 2,5 liter och det har kokat rejält på 2000 W
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
Ort: Sundsvall

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav STMF » söndag 2015-10-04 19:06

Jag bryggde med min BK35 för första gången idag. Det gick generellt väldigt smidigt. Fick bra kok med enbart 2kW igång. Jag har egentligen bara tre noteringar:

*) Ingen volymmarkering på BK35. Det funkar utmärkt utan men det skulle vara trevligt att ha.

*) Att brygga på diskbänkshöjd gör det väldigt högt att hissa upp maltröret. Jag kommer att ha den lite lägre i fortsättningen.

*) Jag mätte temperaturen med den digitala termometern som följde med under mäskningen. Det skiljde två grader mellan vad den visade och vad BK35'an visade. BK35 visade två grader lägre. Jag verkar ha lyckats förstöra termometern som följde med så jag vet vilket som visade rätt/fel.
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav Radhusgrillen » lördag 2015-10-17 08:48

Då jag välsignats med en mycket förstående fru, som uppmuntrar mina hobbies fick jag igår en BK35 som hon och några släktingar skramlat ihop till till födelsedagspresent åt mig..
En alternativ tes är att hon är less på mitt slabbande med hinkar, kastruller och kylväskor som stökar ner kök å hall i flera dagar i samband med bryggningen....


... Nu till min första fråga:
Det framgår att man skall mäska med mer vatten än jag är van vid, 3-4 liter vilket då innebär att det inte blir så väldigt mycket lakvatten att tillsätta sedan. Frågan är om ni recirkulerar vörten genom maltbädden eller om ni nöjer er med att lyfta upp maltkärlet och hälla lakvatten igenom och alltså låta övrig vört ligga kvar, 'o-recirkulerad', i kokkärlet?

Hur har er effektivitet påverkats med BK35?

När jag slabbar med grytor och satslakar medelst en ombyggd kylväska har min effektivitet letat på ca 78-80%.. Skulle vilja ha ett hum om var jag hamnar med BK35s förespråkade tillvägagångssätt så jag kan planera morgondagens recept.. Har en idé om att brygga en imperial stout/Porter inspirerad av Yeti & Gonzo men möjligen något lägre ABV .

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Retsticka men ingen taskvört
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 276
Blev medlem: onsdag 2013-11-13 10:39

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav HåkanBråkan » tisdag 2015-10-20 09:47

Jag har 3,5 l vatten per kg malt, lyfter upp korgen och recirkulerar 2 ggr och lakar sedan till rätt mängd för koket, träffade OG på pricken sist men det jäste ut lite sämre men det har ju inte med BK 35 att göra.
Enligt MaltMagnus kan man även tillsätta allt vatten på en gång i mäsken men som jag fattat blir effektiviten något lägre då
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
Ort: Sundsvall

Nästa

Återgå till Bulldog och Coobra

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron