sökes: Nils Oscar scotch ale

Kategorin för allt relaterat till sk. kloner, det vill säga hembryggarvarianter av kommersiellt producerade öl.

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

sökes: Nils Oscar scotch ale

Inläggav Erik12 » fredag 2020-12-04 09:04

Som rubriken lyder, är det någon som vet nåt klonrecept eller åtminstone ett snarlikt recept på en stark skotte?tycker den är riktigt smarrig när den fått stå till sig lite och är sugen på att brygga nåt liknande i framtiden. Försökte googla men det var rätt skralt.
Erik12
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: tisdag 2020-10-06 10:36

Re: sökes: Nils Oscar scotch ale

Inläggav Skogstorpsbryggarn » fredag 2020-12-04 13:26

Tyvärr, har inget klonrecept, men tror du kommer rätt långt med den info Nils Oscar har på hemsidan vad gäller malt och humle. Det ihop med en titt på vad som är normal nivåer på färg och humlebeska för denna typ av öl kan nog räcka såpass att du kan peta ihop nåt liknande och sen fintrimma. Det är ju alltid en kul process tycker i alla fall jag.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: sökes: Nils Oscar scotch ale

Inläggav Erik12 » fredag 2020-12-04 16:13

Suttit och tittat på hemsidan, och knåpat litegranna, och kommit ut till ett utkast iaf

10liter batch

2.67kg 79% maris otter
340g 10% muncher 1
240g 7% carabohemian
100g 3% crystal 400

fuggles 15.5 g
whitbread golding 10
båda 60 min

Edinburgh ale vid 18c

Mäska 66c 90 min och koka 3h
est OG 1.075
IBU 32.5
EBC ~42

Detta var vad jag fick fram med bara malten, tänkte dock ha i ~70g ljust muscovadosocker och koka typ 30 min och låta den stå för de mjukare kolaaktiga smakerna, och de mörkare karamellmalterna och långt kok för knäckigheten. Tog i lite extra med IBU med tanke på att sötman från muscovadon lär sänka den en del.
Man kanske skulle byta typ 2% av carabohemian mot carared för att få den lite rödaktiga tonen, men det ger ju iofs crystal 400 också.
Bör jag ha mer socker? Tänkte försöka ha i tillräckligt för att höja abv med typ en procent.
Hade också tankar på att köra kanske 5% carabohemian, 10% crystal 150 och mörk sirap som extraktgivare. Är inte riktigt säker på vad som skulle funka bäst, är fortfarande rätt grön på det här.
Erik12
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: tisdag 2020-10-06 10:36

Re: sökes: Nils Oscar scotch ale

Inläggav Skogstorpsbryggarn » fredag 2020-12-04 18:11

Vet inte om vi kollar på samma ställe på Nils Oscar? Där jag kollade på just den ölen så står det:

MALT: Pilsnermalt, wiernermalt, karamellmalt
HUMLE: Herkules, Mosaic, Eldorado

Många andra i forumet som är bättre på denna öltyp, men jag skulle i alla fall inte ha i socker e d. Skulle också ha i ännu mer karamellmalt och mäska på 67 el 68 gr. Grunden i öltypen är ju tung maltkropp med en del restsötma. Just den öl vi pratar om har rätt påtaglig humlesmak för typen tycker jag, så nån hyfsat sen giva av Mosaic o Eldorado kan funka. Funkar säkert bra med det du skriver oxå, men pratar vi klon så borde du använda samma malt o humle.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: sökes: Nils Oscar scotch ale

Inläggav Erik12 » fredag 2020-12-04 18:21

Skogstorpsbryggarn skrev:Vet inte om vi kollar på samma ställe på Nils Oscar? Där jag kollade på just den ölen så står det:

MALT: Pilsnermalt, wiernermalt, karamellmalt
HUMLE: Herkules, Mosaic, Eldorado

Många andra i forumet som är bättre på denna öltyp, men jag skulle i alla fall inte ha i socker e d. Skulle också ha i ännu mer karamellmalt och mäska på 67 el 68 gr. Grunden i öltypen är ju tung maltkropp med en del restsötma. Just den öl vi pratar om har rätt påtaglig humlesmak för typen tycker jag, så nån hyfsat sen giva av Mosaic o Eldorado kan funka. Funkar säkert bra med det du skriver oxå, men pratar vi klon så borde du använda samma malt o humle.

Det är väl kanske inte en exakt klon som sådan jag är ute efter, mer nåt åt det hållet. Ersatte wiener med Müncher iom att jag inte brygger nåt annat med wienermalt. Jag får ta och prova mig fram lite helt enkelt.
Erik12
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: tisdag 2020-10-06 10:36

Re: sökes: Nils Oscar scotch ale

Inläggav Erik12 » fredag 2020-12-04 20:11

Jag kollar i vanliga recepthjälpen ist, mod kan ta bort tråden om ni vill.
Erik12
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: tisdag 2020-10-06 10:36

Re: sökes: Nils Oscar scotch ale

Inläggav Djonk » fredag 2020-12-04 21:47

Om du har i mörk sirap, tänk på att det är ungefär 1% salt i den. Jag har gjort använt sirap och lite smak får man. Salt kan vara trevligt i måttliga mängder, se upp så det inte blir gose bara.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Klonrecept

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron