Primátor Weizenbier, tips?

Kategorin för allt relaterat till sk. kloner, det vill säga hembryggarvarianter av kommersiellt producerade öl.

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Primátor Weizenbier, tips?

Inläggav Beer Me » onsdag 2018-04-25 20:35

Hej!

Jag var nyligen på resa i Prag och hittade Primátor Weizenbier på Fat Cat Brewery & Pub. Den blev snabbt en favorit, och jag undrar om någon sitter på ett klonrecept eller recept på något åt det hållet? Ölen var väldigt söt och hade otroligt mycket fruktsmaker. Det är knappt att man skulle klassa det som öl, men den var så jäkla lättdrucken och annorlunda jämfört med andra veteöl som jag har druckit.

Om inte annat så tar jag tacksamt emot era bästa tips för bra veteöl, det är snart dags att försöka brygga något åt det hållet!
Beer Me
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: måndag 2017-04-17 23:09

Re: Primátor Weizenbier, tips?

Inläggav Kenneth » torsdag 2018-04-26 07:14

Enligt deras egen hemsida:
http://primator.cz/en/produkty/weizen-2/

Humle: Žatecký poloraný červeňák, Sládek
Malt: plzeňský, pšeničný

Tyvärr verkar inte Google Translate fungera så bra på tjeckiska, men jag gissar på att humle är Saaz (Žatecký )
Sládek betyder troligen bryggeri eller bryggare,

Malt: pilsnermalt (kornmalt) och vetemalt. En mix på 50-50 eller 40-60 eller däromkring

Smak av banan, kryddnejlika och nektarin pekar på att de använder en vanlig tysk veteölsjäst.
Vattnet i Tjeckien är väldigt mjukt vilket säkerligen bidrar till smaken.

Jag vet inte vilka tyska veteöl du jämför med men jag skulle gissa att Primators veteöl påminner mest om Weihenstephaner eftersom den är väldigt mjuk och fruktigt söt till skillnad från tex Erdingers veteöl som är väldigt syrlig och inte alls lika rustik.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Primátor Weizenbier, tips?

Inläggav STMF » torsdag 2018-04-26 07:57

Sladek är en tjeckisk humlesort.
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad


Återgå till Klonrecept

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster