Wells Bombardier Klon #1

Kategorin för allt relaterat till sk. kloner, det vill säga hembryggarvarianter av kommersiellt producerade öl.

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Wells Bombardier Klon #1

Inläggav Cederbusch » tisdag 2017-02-21 15:48

Jag har aldrig bryggt med torrjäst förut, men vad jag kan läsa mig till så verkar de enda nackdelarna med att använda torrjäst är att utbudet inte är lika stort och att det inte lämpar sig för att göra en förkultur på. Verkar vara en gammal sanning som hängt sig fast att torr jäst är sämre än blöt sådan. Jag vill testa torrjäst för jag ser fördelarna med lägre pris, mindre transportkänslig och längre hållbarhet på hyllan.
Cederbusch
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: måndag 2013-04-08 09:43

Re: Wells Bombardier Klon #1

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-02-21 16:12

Att torrjäst objektivt sett skulle vara sämre ser jag ingen anledning till att tro på. Däremot så använder jag alltmer flytande jäst, helt enkelt för att de flesta sorter jag gillar är flytande. Detta gäller speciellt för mer uttrycksfull jäst som belgisk eller engelsk där jag inte brukar bli nöjd med de torra varianterna. Den extra femtiolappen i kostnad känns helt irrelevant i förhållande. Den enda torrjäst jag regelbundet använder är US-05 där jag är nöjd med dess neutrala karaktär.

Just den jästen jag länkade till passar särskilt bra då Young's numer har köpt Well's och brygger Bombarider. Det kan i och för sig hända att man fortfarande jäser med Well's ganska stam. Men det lär vara närmare än Nottingham i alla fall som känns mer lik US-05.

Edit: WLP006 verkar vara Well's-jästen, men den verkar svårare att få tag på.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Wells Bombardier Klon #1

Inläggav Grindcrusher » onsdag 2017-02-22 14:40

Har för mig att wlp006 kommer någon gång om året till Humlegårdens tillfälliga sortiment. Jag hade definitivt kollat upp det, om så för en återbryggning vid senare tillfälle.

Jag är rätt säker på att mäsktempen är mycket högre i orginalversionen dock. Bryggmästaren pratar om att han vill maximera dextrinerna i "Can you brew it" avsnittet, som du borde lyssna på om du inte redan gjort det.

Återkoppla gärna när det blivit öl. Kanske sugen på ett flaskbyte per post?
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Wells Bombardier Klon #1

Inläggav Cederbusch » onsdag 2017-02-22 15:23

Grindcrusher skrev:Har för mig att wlp006 kommer någon gång om året till Humlegårdens tillfälliga sortiment. Jag hade definitivt kollat upp det, om så för en återbryggning vid senare tillfälle.

Jag är rätt säker på att mäsktempen är mycket högre i orginalversionen dock. Bryggmästaren pratar om att han vill maximera dextrinerna i "Can you brew it" avsnittet, som du borde lyssna på om du inte redan gjort det.

Återkoppla gärna när det blivit öl. Kanske sugen på ett flaskbyte per post?


Källan där jag hämtade receptet från provade med WLP006 men han var inte så nöjd. Tydligen flockulerar den extremt så det var svårt att få den att arbeta färdigt. Så han letade efter substitut och landade i Mangroves M03.

Wells mäskar in vid 48 grader tror jag det var. Sen stegar de upp 1-2 gr/min till 76-77 grader och håller där en bra stund. Så jag förstår ju att det behövs tillsatt socker för att det ska bli alkohol.
Eftersom jag bryggt BIAB lekte jag med tanken att försöka mäska enligt samma schema. Men nu vart jag sugen på att mäska i min kyllåda för att slippa allt bös i hinken. Får se vad det blir.

Gärna ett flaskbyte!
Cederbusch
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: måndag 2013-04-08 09:43

Re: Wells Bombardier Klon #1

Inläggav Grindcrusher » onsdag 2017-02-22 16:09

Ok! Upp till envar såklart men jag hade personligen varit mer peppad att prova själv, med en rejäl förkultur och rousing.

Hörs på andra sidan!
Ska du på SM? Isåfall kan du få flaska av mig då...
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Wells Bombardier Klon #1

Inläggav Cederbusch » torsdag 2017-02-23 09:02

Tillverkade invertsocker igår. Dvs kokade socker ett par timmar. Blev inte så mörk som jag antagligen skulle behöva ha den, så jag kokade även ihop en sockerkulör som jag kan färga vörten med.
Bilagor
IMG_1384.JPG
IMG_1384.JPG (31.65 KiB) Visad 5841 gånger
Cederbusch
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: måndag 2013-04-08 09:43

Re: Wells Bombardier Klon #1

Inläggav Grindcrusher » torsdag 2017-02-23 16:20

Jag har alltid undrat hur de reglerar receptet i förhållande till ABV i de olika formaten. Jag älskade burkversionen på 4,3% och tycker fortfarande att den är godare på keg än den är på flaskorna på systemet. Tyvärr aldrig provat den på cask...
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Wells Bombardier Klon #1

Inläggav Cederbusch » söndag 2017-02-26 21:56

Bryggde igår. Bestämde mig under veckan för att inte brygga enligt BIAB utan med min ombyggda kyllåda. Träffade temperaturerna hyfsat rätt. Satslakade.

När jag bryggt med denna uppsättning tidigare har jag haft en effektivitet på drygt 75%. Ändå landade jag på OG 1.046. Jag kokade inte lika häftigt heller, brukar koka bort alldeles för mkt, och fick 21 liter i hinken.

Funderar på om det var fel beräkning på sockret. Invertsocker och glukos kanske inte ger potentiellt 1.046 som programmet föreslog.

Färgen kom också fel. Alldeles för ljust, men jag vågade inte ha i mer sockerkulör än några skedar. Rädd för att smaken tar över. Men nu ångrar jag mig lite. Kanske kan tillsätta mer direkt i jäshinken?

Det kommer nog inte bli en Bombardier, men förhoppningsvis en god britisk ale ändå. Förövrigt luktar jästen verkligen arsle! :lol:
Cederbusch
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: måndag 2013-04-08 09:43

Föregående

Återgå till Klonrecept

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster